Mjölner: Sidofickorna??

Det är så himla konstigt, jag får ingen rätsida på detta. Inte ens den mest kunniga friluftsmänniska jag känner kunde komma på hur det funkade heller...

Det handlar alltså om hur man sätter fast sidofickorna på Mjölnern. Hålbanden som sitter fastsydda på fickan löper ju lodrätt, till skillnad från hålbanden på ryggsäcken som löper vågrätt. Ska man ha fickorna vågrätt på ryggsäcken? Det blir knasigt med viktfördelningen då ju. Och om man sätter dem lodrätt blir det ju knasigt med fästena som liksom inte passar riktigt.

Har även investerat i en bärsele till mina två fickor. Även den är ett stort mysterium. Hur ska man sätta fast fickorna i den på ett bra sätt? Jag har provat på säkert fem olika sätt, men allt blir lika konstigt. Banden har dessutom två jättekorta hålband som liksom inte går att ha till något?

Är det nån som har koll på läget?
 
Jag har inte testa möjölnerna hålbandsystem emn en sak vet jag, ju mer flexibelt du gör det ju sämre passar det generelt i ett "specielt" läge. Enligt KM kan du sätta sidfickerna som du känner för, vertikalt, horisontelt...snett för allt vad jag vet. Men det innebär att de inte kommer att sitta "perfekt" i alla lägen, om du hittat ett sätt du vill ha dem på hela tiden så kan du ju testa korta de "fästremmar" som sitter i fickorna med knutar (bäst att trä flera gånger i samma hål men det är svårt att förklara hur du ska göra detta och det är sent nu för mig.) eller dylikt om du vill tills de sitter så bra det är möjligt.
Mjölnern har det mest flexibla system jag någonsin sätt (med enda bristen att det inte går att ta av själva "ramen" från säcken eller tvärt om beroende på vad man ser som huvudenhet) men med detta finns det en del sådan garanterade brister. Samma problem för man när man söker en jacka som ska klara ALLT också!

Ang harnesket så har jag bara sett det på bild men var inte främande för tanken på att du kanske INTE SKA använda alla hålband som finns på dem, vad jag minns har deras system sidfickor i två storlekar (7 och 10 l), en speciell ficka för liggunderlag (12 l), en speciell sid/topp ficka som även är en midjeväska. Det är mycket möjligt att dessa fästen är för något av dessa som du inte har. För att inte nämna den uppsjö av olika specialutrustningar som är tänkt framföralt till gungnern, deras mellansäck. Där finns det bla livlinefickor och fästen för snöspadar och allt möjligt skrot som vi frilufsare vill släpa med oss. Det är mycket möjligt, för att inte säga höst troligt, att du aldrig använder ens hälften av de möjligheter som detta system erbjuder, detta är inte gjort för att vara superbra på en sak, utan byggt för att inte ha begränsningar mot allt annat som man kan tänka sig att fastna för när man gräver sig djupare in i friluftsdjungeln. Eller helt enkelt för dem som vill ha mindre skrymande saker i garderoben, där plats mer än pängar är en viktig fråga.

Se till att det funkar och var inte perfektionist när du anpassar grejerna så ska du se att det löser sig, känns det snett i ryggen är det dags att justera ryggan, stör du dig på att du vet att det är snett så är det dags att juster huvudet!

Lycka till!
 
Hmm...

Tack för bra svar!

Då fattar jag med fickorna. Jag har de som är 12 liter. Tyckte det verkade bra med rullstängning istället för blixtlås, verkar mer hållbart på något sätt.

Men detta carry harnesk: Det går ju inte att få ihop två axelband på ett vettigt sätt? Det står ju att den är till för just sidofickor, och antagligen har alla sidofickor samma konstruktion som de som jag har. Så himla svårt borde det väl inte vara?

Det konstigaste av allt är att det hålband som fickorna ska sitta fast i hänger löst och inte sitter fast i axelbanden i båda ändarna. Skumt!

En variant är ju att själv sy i ordning detta carry harnesk så att det funkar för mig. Dvs sy fast änden på det stora hålbandet i axelremmarna. Mycket märkligt detta! Klättermusen verkar tänka igenom allt både en och femton gånger, känns som att det borde gå lättare än så här.


I övrigt tycker jag mycket om själva ryggsäcken; Knäppet till midjebandet är ju en dröm (när man väl kommit på hur man ska stänga det), rullöppningarna verkar ju riktigt smarta, och hålbanden som sitter på ryggan är ju riktigt smart! Man kan ju sätta fast i princip vad som helst, allt man behöver är ju lite snöre. Jag gillar också ramkonstruktionen och att man kan ställa in den och om den medans man går.
 
Ring

När det gäller svenktillverkade/ svenskkonstruerade grejer så ring och fråga (det skulle jag ha gjort :cool: ). Klättermusen är väl närmast ett enmansföretag, så du borde få tag i konstruktören direkt.

Per Brune
 
Jag har en KM Gungner som har samma hålbandssytem.

Till säcken har jag 2 sidofickor(stora med dgragkedja),midjeväskan och liggunderlagsfickan med rull öppning.

Sidofickorna sätter jag som sidofickor(duh!)på vilken annan säck som hellst.
Det kan vara lite knepigt att få igenom fästena i hålen på banden men det underlättar avsevärt att göra jobbet när fickorna och ryggsäcken är tom samt att man tänker på från vilket håll man trär in fästena i banden på.
Titta hur hålen är placerade och försök få så lite slack mellan fästpunkterna som möjligt.
Säcken och fickorna kan se lite lustig och oformlig ut när den är tom, men när man fyllt säcken sträcker den ut sig och allt sitter tight och fint.

Vad gäller bärselen så tror jag den är avsedd till fickorna med dragkjedja då dessa har två rader av fästen(ankar liknande saker som skall in i hålen) medans rullfickas saknar dessa fästen helt och bara har ett hålband med 2 lösa remmar(i alla fall den rullficka jag har).
 
Feeblesmith; sa:
Jag har en KM Gungner som har samma hålbandssytem.

Till säcken har jag 2 sidofickor(stora med dgragkedja),midjeväskan och liggunderlagsfickan med rull öppning.

Sidofickorna sätter jag som sidofickor(duh!)på vilken annan säck som hellst.
Det kan vara lite knepigt att få igenom fästena i hålen på banden men det underlättar avsevärt att göra jobbet när fickorna och ryggsäcken är tom samt att man tänker på från vilket håll man trär in fästena i banden på.
Titta hur hålen är placerade och försök få så lite slack mellan fästpunkterna som möjligt.
Säcken och fickorna kan se lite lustig och oformlig ut när den är tom, men när man fyllt säcken sträcker den ut sig och allt sitter tight och fint.

Vad gäller bärselen så tror jag den är avsedd till fickorna med dragkjedja då dessa har två rader av fästen(ankar liknande saker som skall in i hålen) medans rullfickas saknar dessa fästen helt och bara har ett hålband med 2 lösa remmar(i alla fall den rullficka jag har).

Tack så mycket för svaret! Ska kolla detta snarast.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.