Minneskort med Lantmäteri-kartor

Eftersom det är fastighetskartan så verkar det ju framförallt vara inriktat mot stadbebyggelse, snarare än friluftsverksamhet.
 
Men i och med att denna kartan täcker hela Sverige (dock i områden om 50x50 km), bör den väl gå att använda även som friluftskarta?

Vad jag kan utläsa av demoversionen som kan ses på http://www.magellansweden.se, så verkar kartan/kartorna visa allt det som man behöver för att man ska kunna ge sig ut och vandra i naturen.

Vad är det som skulle fattas i dessa kartor gentemot de vanliga friluftskartorna?

edit: Because my mind works faster than my fingers. ;-)
[Ändrat av macsailor 2006-02-02 kl 10:35]
 
macsailor; sa:
Men i och med att denna kartan täcker hela Sverige (dock i områden om 50x50 km), bör den väl gå att använda även som friluftskarta?
Fastighetskartan täcker inte fjälltrakterna. Täckningsområdet för Lantmäteriets originaldata för Fastighetskartan kan ses på:

http://www.geolex.lm.se

Klicka i vänsterspalten på Geografiska databaser > Fastighetskartan > Produktionsläge.

Det finns en möjlighet att täckningen för Magellans produkt kan avvika från Lantmäteriets täckningskarta, men hur det förhåller sig är bäst att fråga Magellan om.

Vad är det som skulle fattas i dessa kartor gentemot de vanliga friluftskartorna?
I stort sett ingen tilläggsinformation för friluftslivet (ledinformation, vindskydd, mm) finns i kartan som original. Vad som eventuellt lagts till av Magellan vet jag inte.

/torbjörn
 
Jag tolkar det som att det var jag som fick frågan.

Svaret blir: Jag vet inte, och jag vill inte gärna spekulera heller.

/torbjörn
 
MapOnDemand ger nedladdningsbar fastighetskarta med fastighesgränser i en ruta om 50x50 km. Ska bli intressant att se hur prissättningen blir- inte minst i relation till kostnaden för motsvarande nedladdat från Lantmäteriet i RIK-format.

Nej, frågan ovan var inte ställd till Torbjörn/Lm. Med tanke på hur dyrt det varit att ladda ned kartor så upplever nog många (den befarade) prissättningen som den begränsande faktorn varför slutpriset till kund är högintressant. Det finns andra aktörer som följer forumet som har direkt inblick i detta.
[Ändrat av jonasolof 2006-02-02 kl 13:48]
 
Jag skall försöka räta ut några frågetecken.

Kurt> Fastighetskartan har inte så mycket med hus att göra som man skulle kunna tro. Den är definitivt inte inriktad enbart mot stadsbebyggelse.

Vår "fastighetskarta" är inte i förstahand till för friluftsliv/vandring. Den riktar sig primärt till jägare, lantbrukare och skogsägare etc. Givetvis så finns ju information med som även frilusaren kan ha nytta av, men som Torbjörn säger så finns ju inte fastighetskartan i fjällen. Vi kommer fortsätta att utveckla "nischade" kartor anpassade för diverse verksamheter som tillexempel friluftsliv/turism.
Vi har givetvis inte fastighetskartan där inte LM har det, vår data kommer från LM.

Priset är inte satt ännu, men det kommer att bli betydligt billigare än motsvarande data i RIK-format från LM

//Ola @ gps@work AB
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Priset är inte satt ännu, men det kommer att bli betydligt billigare än motsvarande data i RIK-format från LM
Intressant!

Blir produkterna helt jämförbara såtillvida att de innehåller samma information?

(Jag tänker i första hand på ortofotot.)

/torbjörn
 
Är det vektoriserade kartor eller raster?

Kan man skikta kartor så att man vid inzoomning går från terrängkartan till fastighetskartan (liksom på Länsstyrelsernas GIS-site)? Det vore en "killer application".

Kan MapOnDemand kartor användas på handdator, Palm eller PPC?
 
Torbjörn> Nej det blir dom inte. Formuleringen "motsvarande data" borde givetvis varit "motsvarande område". Jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd.

Eftersom vår produkt riktar sig till framförallt mindre skogsägare, jägare, lantbrukare så har vi paketerat produkten och inkluderat de skikt som är av intresse för dessa kundgrupper (ej ortofoto t ex). Vi vet också att denna produkt måste ha ett attraktivt pris för att bli intressant för dessa kundgrupper. Detta har också varit en faktor i beslutet om vilka skikt som skall vara med.

Jonas> Det är vektoriserade kartor och detaljnivån ändras självklart efter vilken zoom-nivå du väljer. Vad gäller Palm/PPC så beror det på vilket format vi kommer att leverar den data som skall läsas i PC:n. Vi har ännu inte bestämt vilket format det blir.
 
Eftersom jag vet hur fina de nedladdade dyra fastighetskartorna i rik-format blir på PPC med VGAskärm i t ex Fugawi så vore det en dröm att att kunna se dessa i vektoriserat format utan reduktion av information. Såväl PPC som Palm har ju plats för minneskort och adaptrar finns det många, så i och med att kopieringsskyddade kort kan säkras borde det gå att tillhandahålla en en visningsprogramvara för PDA, alternativt att en tillgänglig programvara som ArcPAD används mer eller mindre modifierad för slutanvändare.

Kortläsare finns ju även för PC.

Eftersom källdata hos de nationella geografiska instituten(=Lm.se) upprättas i vektoriserad form så förefaller det rationellt att i högre utsträckning använda det urprungliga formatet istället för att knö in data i någon reduktionisk simplifiering à la Garmin Topo som förstör skikt och informationen om objekten. En annan sak är att det borde förutsättas att kartorna ska användas med färgskärm, annars låser man teknologin till förmån för obsoleta produkter.

Problemet med det rätt arbiträra urvalet av vad som ska visas i nivå 0, 1 och 2 på en vektorkarta kan elegant lösas om man istället går från terrängkarta till fastighetskarta vid inzoomning.

Eftersom ortofotona finns på de nedladddade fastighetskartorna och syns rätt väl på en PDAskärm så tror jag att det på sikt finns ett intresse även för det materialet, möjlighen mindre nedtonat. Det ser så mycket läckrare ut, redan det ett marknadsföringsargument även om det kan vara en omöjlighet innan prissättningen från Lm setts över. Jmf fastighetskartan på LstGIS. Måste ses för att kunna uppskattas.

Personlig åsikt: Kartor ska vara tilltalande att se på. De kommersiella topografiska vektorkartor jag hittills sett är inte det till skillnad från terrängkartan i ArcPAD.

I och med att många nationella geografiska institut numer har källdata i vektorformat så kan det anförda också tillämpas internationellt.
[Ändrat av jonasolof 2006-02-03 kl 09:34]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
pallo Minneskort map278 Navigering 3
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
Metallaren minneskort till colorado Navigering 1
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
Bam054 Friluftskartan på minneskort? Navigering 0
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Setter2 Byta minneskort Navigering 3
Tony-Avesta 60 CSx max storlek på minneskort? Navigering 9
3313 60 csx + minneskort Navigering 1
Qwerty78 Minneskort Navigering 7
anders.b.k Kopiera minneskort? Navigering 2
hoxel Formatera minneskort Navigering 17
Gabe Fugawi-synka till PDA-filstorlek-minneskort Navigering 4
sejohas Billiga minneskort till Garmin 276C Navigering 2
hogskolan Minneskort till Garmin Navigering 0
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.