Miniradio på fjället

När jag var uppe i Jämtland- och Härjedalsfjällen så ville jag lyssna på min medhavda miniradio (Philips av bra kvalitet). - Böcker är tungt att bära och då kan det vara trevligt att lyssna på sommarpratare, väder m.m. Men det blir bara brus eller kanaler från Norge! Detta hade jag nästan räknat med, men ville ändå testa. Det var bara i närheten av Helags och nära Funäsdalen som det var OK. Förmodligen är det lika usel mottagning i hela svenska fjällvärlden. Är det någon som har tips på en radio - i litet format - som har bra mottagning och fungerar i fjällen?
/Ulf Bolander, Nora/
 
Finns nog inte

Hej!

Om du tänker svenska kanaler, så kan du nog känna dig chanslös.

Inte ens i Låktatjåkkostugan, 9 km från Björkliden, E10 och därmed jämställd civilisation, gick det att få in någon svensk kanal. Däremot fick jag in 5 norska, trots att det är ett par mil in på svenskt område.

Men visst har det hänt att man fått in lite brus och ibland hörbar väderleksrapport, om de atmosfäriska tillstånden tillåter, och man befinner sig på lämplig plats. Jag skulle nog rekommendera en pocketbok istället.

:)

//Bert

PS. Jag kan bara tala för Lapplandsfjällen. I Jämtland har jag aldrig vandrat.
 
ulfbo; sa:
...medhavda miniradio (Philips av bra kvalitet). - Böcker är tungt att bära och då kan det vara trevligt att lyssna på sommarpratare, väder m.m...

Om tesen är miniradio, dess antites pocketboken, så är syntesen naturligtvis en mp3-spelare med inlästa ljudböcker! Väger 30-50g, tar ingen plats och tillåter dessutom några timmar inspelad favoritmusik. Sommarpratarna missar man dock.

Kan tillägga att min miniradio (av usel kvalitet), inte ens får in svenska kanaler längs norrlandskusten...
 
ulfbo; sa:
När jag var uppe i Jämtland- och Härjedalsfjällen så ville jag lyssna på min medhavda miniradio (Philips av bra kvalitet). - Böcker är tungt att bära och då kan det vara trevligt att lyssna på sommarpratare, väder m.m. Men det blir bara brus eller kanaler från Norge! Detta hade jag nästan räknat med, men ville ändå testa. Det var bara i närheten av Helags och nära Funäsdalen som det var OK. Förmodligen är det lika usel mottagning i hela svenska fjällvärlden. Är det någon som har tips på en radio - i litet format - som har bra mottagning och fungerar i fjällen?
/Ulf Bolander, Nora/

Clas Ohlson har en mikroradio (32-2155) som jag tror har antennen i hörlurssladden. Den är väldigt spartansk (UL-mässig??) med bara off/low/high (har den inte framför mig just nu) och "seek". Den var bättre på att få in radio med än min gamla freestyle (walkman med kassett för de yngre) och MP3-spelare med radio. Jag låg en sömnlös natt vid stugan i Unna Räita och lyssnade på radioteatern på P1. Den väger 32 gram och priset är just nu 39:-.

Peter P.
 
ulfbo; sa:
När jag var uppe i Jämtland- och Härjedalsfjällen så ville jag lyssna på min medhavda miniradio (Philips av bra kvalitet). - Böcker är tungt att bära och då kan det vara trevligt att lyssna på sommarpratare, väder m.m. Men det blir bara brus eller kanaler från Norge! Detta hade jag nästan räknat med, men ville ändå testa. Det var bara i närheten av Helags och nära Funäsdalen som det var OK. Förmodligen är det lika usel mottagning i hela svenska fjällvärlden. Är det någon som har tips på en radio - i litet format - som har bra mottagning och fungerar i fjällen?
/Ulf Bolander, Nora/

På radiomarknaden finns många radioapparater i litet format, typ minifickradio, dessa fungerar sannolikt dåligt uppe i fjällen.

Vad som däremot kan vara ett alternativ är de radioapparater som är något större, utan att bli för stora, och som har en lång utdragbar antenn. Dessa kan kanske fungera någotsånär.
--
 
min liten sandisk e140, drar svensk in många ställen i området söder om tänndalen/funäsdalen/tännäs, men inte överalt och inte altid.
 
estetdrägg; sa:
Hur ser det ut påmarknaden för "världsradiomottagare", dvs inte fm-bandet?

FM-radio kräver klar sikt till sändarantenn. Världsradio kräver oftast 1/4 vågsantenn som är fast inriktad, KV-banden på MV-banden kan det gå med den inbyggda ferritantennen. När radion står rätt. Det är inga problem att ca 10 dygn i taget klara sig utan radio i bergen, det är snarare en del av njutningen....

Go tur
 
På min ensamvandring i Sarek i år använde jag en miniradio från Sony, vilket fungerade rätt bra så länge man var högt upp. Nere i dalarna fick jag inte in något alls. Speciellt på topparna (besteg Sarektjåkkås nordtopp och Kavapakte) var mottagningen mycket bra, ja därifrån (Nordtoppen) gick det till och med att ringa med mobilen.

Men att behöva gå upp på toppar bara för att lyssna på radio är lite jobbigt i längden. Går man själv är radion en mycket bra underhållningsmaskin. Fick jag bara in Radiosporten på kvällen i tältet, så var det inte alls långtråkigt.

Jag ska helt klart forska på hur man kan få in radio i fjällen, eftersom det gör kvällarna i tältet så mycket behagligare.
 
Avkopplad

Hej!

Min åsikt är att det inte finns något skönare än att vara i stort sett helt avskuren från den vardagliga världen.

Att inte veta något alls, om världsläget i 10 dagar, är något som fler borde prova.

Det funkar!
 
MV KV LV

Har längre räckvidd än FM som typiskt bara går att lyssna på inom ca 100 km från sändaren vid normal topografi. Bergig terräng kan vara besvärligare.

Mellanvåg och långvåg är på väg ut vad det gäller svenska sändningar men kan fungera på mornar och kvällar. Kortvåg är tveksamt i Sverge beträffande svenska sändningar men är lättare att få in längre bort i världen pga reflexionerna som radiosignalerna sprids via. Även kortvåg hör man betydligt bättre när det är mörkt ute. Sändningsscheman SR International: http://www.sr.se/cgi-bin/International/artikel.asp?nyheter=1&ProgramID=166&Artikel=745569 observera återutsändningar av P1 http://www.sr.se/cgi-bin/Internatio...l.asp?nyheter=1&ProgramID=2076&Artikel=493604 på MV 1179 KHz

Norska NRK är ett alternativ om man främst vill ha vaermelling se http://www.nrk.no/informasjon/nrk_i_utlandet/3694632.html

"Mellombølge
NRK P1 sendes på mellombølge via Vigra på 630 kHz med NRK Møre og Romsdal som distriktssending og Røst på 675 kHz med NRK Nordland som distriktssending.


Den 362 meter høye langbølgemasten på Ingøy er Skandinavias høyeste byggverk.


Langbølge
På langbølge kan du i nordområdene høre NRK P1 via Ingøy på 153 kHz og Svalbard på 1485 kHz - begge steder med NRK Troms som distriktssennding. Den 362 meter høye langbølgemasten på Ingøy i Finnmark er Skandinavias høyeste byggverk. Hele masten er en eneste stor antenne og sørger for at fiskeflåten kan lytte til både NRK P1, NRK P2 og NRK Petre. Radiosignalene fra Ingøy dekker hele Barentshavet til Svalbard i nord og mot Smutthullet i øst."

Riktigt bra FM-mottagare klarar lite sämre fältstyrkor men t ex utmed Kungsleden kan man skippa FM-radion från packningen. Unna Räita ligger med relativt fri sikt mot Kirunasändaren på FM.

Thure
 
Jag har en liten Sangean "världsradio" (ATS-606) och har bara en gång haft problem med att få in svensk FM och det var nära norska gränsen mellan Kiruna och treriksröset (Tavvaätno). Då tältade jag förvisso i en ganska rejäl svacka så förhållandena var inte det bästa. Annars har jag som sagt inte haft några problem i varken Sarek, runt Kebne/Tarfala, Rautasdalen, Leavasvagge eller längs Lainioälven så jag antar att det är skillnad på olika mottagare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.