Minimal utrustning

Hej!

Jag började med att köpa en lätt ryggsäck (Litepac Multisport 27L, 560g). Jag funderar nu på hur man kan reducera vikt på medhavd utrustning vid utfärder. Mat och dryck är det inte mycket man kan göra åt annat än att ha en lätt termos och plastpåsar.

Ombyteskläderna däremot, där verkar man kunna göra en hel del. Har ni några bra tips, är det kanske så att man kan återanvända kläder trots att man plurrat i dem (mikrofiber, fleece, goretexkläder etc)? Man kanske blir tvungen att vrida ur dem först.

Sätt gärna ribban högt, idealet vore att man kunde köra vidare direkt efter en plurrning!

/Raymond
 
Lätt

Skippa byten utan kör med helsyntet, ta av, krama ur och på igen. Du behöver ombyte under och strumpor samt förstärkningsplagg då du stannar...Men 27 liter verkar var en god start....photon light och liten lätt fällkniv....fortsätt och lycka till.

Go packning

Johan K
 
Spara inte på säkerheten

Ombytet är inte bara till för att användas efter en plurrning. Det är en mycket viktig faktor för att man kommer upp efter en plurrning. Flytkraften i den rätt packade ryggsäcken är betydande. Har själv provat under kontrollerade former. Det är svårt att komma upp även med hjälp av ryggsäckens flytkraft. Skulle inte vilja vara utan denna flytkraft vid en plurrning.
Alltså, ett kilo extra kläder är en billig
livförsäkring.
 
flytkraft

Tänker jag hel korkat eller...

kan man inte helt enkelt ersätta eventuella kläder med luft för flytkraftens skull?

Har man täta plastsäckar borde väl detta gå alldeles utmärkt, och att det är tätt är väl en förutsättnig för att det skall fungera överhuvudtaget.

Och luft väger ju onekligen mindre än kläder. Mycket mindre om jag inte tänker alldeles fel.
Detta bör väl dessutom vara en stor fördel för flytkraften.

bästa hälsningar
Anders Malmqvist
 
Flytkraften inget problem, men obyte bra

Flytkraften i ryggsäcken är inget problem. En normal flytväst har en flytkraft på c:a 5 kg. En ryggsäck på 30 liter som väger 10 kg har en flytkraft på 20 kg. Även om man skulle tappa 10 liter pga av läckage eller liknade, så finns 10 kg lyftkraft kvar. Men för att fungera bra måste ryggsäcken ge DIG lyftkraft dvs sitta bra. Midjebälte och grenrem är en fördel.

Det finns ofta mycke vikt att spara på ombytet. Men spar med förnuft. De flesta brukar komplettera sitt ombyte efter sitt första plurr. I -15 och frisk vind är det klart sportigt att bara vida värsta fukten ut paltorna. Särskilt om det är många mil och timmar kvar att åka. Grundregeln är att man ej önskar svalare mundering efter ett plurr, än man har innan. Och ibland är vädret rätt bistert.

Ombytet behöver inte vara lika slitstarkt som ens vanliga ställ; med tunnare yttretyg i byxor, jacka och handskar kan man spara mycket vikt. Ull och syntet ger god värme till liten vikt - skippa bomull.
 
litet tillägg

Jag tänte bara tillägga att mitt inlägg var helt teoretiskt, eftersom ämnet flytkaft dök upp.
Jag är själv fattig och äger inga direkta hi-tech-kläder av den typ det frågades efter.

Det var heller inte min mening att verka som en tuffing på något sätt.
Den enda gången jag har helplurrat var jag dock själv :-(.

Som tur var var det ca 8-9 plus och soligt, så det var inte alls speciellt kallt att skrinna tillbaks. Jag gick dessutom en bra bit till en solig plats tills jag bytte det som behövdes.
Visserligen är det rätt sällan som jag är ute i -15, men på något sätt känns det som lagom om man har lika mycket i ombytet som man har på sig.
Anders
 
Bibehållen flytkraft

Själv packar jag i en vattentätt 35 l Ortleib lättviktspackrulle som jag lägger i ryggsäcken. Ombytet packar jag luftigt för att medge flytkraft. Fördelen med en vattentät packrulle till skillnad från plastpåsar är att den medger flytkraft även då den är fylld med blöta kläder. Man försluter den helt enkelt med mycket luft i, för att kompensera de blöta kläderna som i sig är kompakta och tunga. På detta sätt blir man mindre beroende av dyra hi-tec kläder som har fördelen att inte binda så hög andel vätska. Poängen är ju att man vill kunna åka vidare efter ett plurr med bibehållen flytkraft, vilket fallet kanske inte är då säcken är full med blöta kläder i plastpåsar.

/Benny
 
Hög ribba

Du ville ha hög ribba, här kommer den:

Kläder, under: Superunderställ, är det kallt är jag rätt förtjust i Helly Hansens tjockare i ull-syntet blandning.

Kläder, mellanlager: Fleece-väst gärna i Patagonia Regulatormaterial (extra packbart).

Kläder, skal: Kläder i windstopper shell eller vad Gore kallar Activent nu förtiden.

Flythjälpmedel: Sno en flytväst nästa gång du flyger. Automatiskt uppblåsbar vill jag minnas.

Dryck: Åker man på en insjö så går det ju bra att dricka vattnet direkt, annars en Camelbak. På havsis borde det iofs gå att hacka lite is och smälta i munnen men det kanske är väl extremt.

Mat: Några förpackningar energigel.

Ryggsäck: Nej, en midjesäck på 5 liter borde räcka om man inte har Camelbak (se ovan). I den ett extra superunderställ, fleece-västen, strumpor och kalsonger och maten.

Plurrar man så byter man superunderställ och skakar av vattnet från skalplagget. Sedan man kanske bör ha med sig en extra kolsyrepatron till flytvästen om man inte skall åka med uppblåst flytväst resten av turen.

-Palle
 
Om man

nu packar efter "skolan" med en extra omgång av allt så blir det en hel del kläder.
om man nu har skalkläder i syntet med t.ex windstopper
så borde man väl klara sig med att byta till torrt under.
eftersom man inte åker ensam så kan man ju få hjälp att skaka ur ytterplaggen medans man får torrt på sig.
Jag är själv nybörjare och när jag frågade några gamla rävar i främjandet, så höll dom nog med mig att den packning som "skolan " rekomenderar kommer från den tiden då kläderna oftast var gjorda i bomull.
vad säger ni som är erfarna på det här.

Classe
 
Det räcker att byta kläderna under, om ytterskiktet är av syntet så suger det inte åt sig mycket fukt. Dessutom fryser ytterskicktet om det är fuktigt, det blir lite stelt men jag tycker inte att det är något problem att åka med samma ytterskikt efter att ha badat. Underkläder smat sockor är dock bra att kunna byta.
 
Re: Hög ribba

Palle_Z; sa:
Flythjälpmedel: Sno en flytväst nästa gång du flyger. Automatiskt uppblåsbar vill jag minnas.

Finns också på båtsportaffärer för den hederlige...

Men frågan är hur bra ide det är. Flytvästens flytkropp ligger ju framför bröstet, och borde vara rejält ivägen när du skall ta dig upp på isen.
Undrar om de går att sätta på bakochfram?

För övrigt gjorde jag och sambon en modifikation i packningnen senast. Vi har nu varandras ombyteskläder så att den som ev plurrar har torrt även om påsen skulle läcka.
[Ändrat av GustavOh 2004-01-12 kl 10:39]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.