Miljövänliga rep/klätterutrustning

Hej! Jag vill börja klättra utomhus och planerar att köpa lite utrustning, till att börja med rep, quickdraws, och några karbiner. För mig är en "liten miljöpåverkan" en viktig faktor viktig när jag väljer leverantör. Jag har försökt sammanställa lite information om de olika tillverkarnas miljöpolicy (taget från tillverkarnas webbplatser). Har någon av er koll på om det finns något annat märke med en mer uttalad miljöpolicy/hållbart helhetstänk (typ som Patagonia)?

Beal
http://www.beal-planet.com/2010/anglais/beal-environment.php
Planterar ett träd för varje rep som man köper

  • Beal has recycled more than 15 T/year of polyamid waste for the past 20 years.
    This waste is recycled to produce polyamid forms and plastic tubes.
  • Beal delivers most of its single ropes packaged in reusable rope bags. The packaging is no longer waste
  • Beal prints 250 000 catalogues made of Novatech paper coming from self managed forests, and its printer is labelled "Imprim'Vert" which guarantees that the printing process respects the environment

Tendon
http://www.mytendon.com/tendon-environment-friendly-brand

  • It All packaging of our ropes are made of 100% recyclable PE.
  • Informative labels on ropes as well as the coils, on which our ropes are wound, are made of polypropylene,
    which can also be fully ecologically processed.
  • The coils themselves are returnable and we reuse them to pack new ropes.
 
Aluminium är ett av de ämne som det finns "obegränsade" mängder av. 8% av marken består av aluminium. 8 kilo aluminium på hundra kilo jord är obegripligt mycket. Hundra kilo jord räcker alltså för att göra ett helt klätterrack...

Aluminium kan dessutom återanvändas precis hur många gånger som helst. Lämna därför in allt aluminium i metallåtervinningen. Det går åt mycket mindre energi för att smälta om istället för att utvinna ur jord.

http://www.skultunafolie.se/Om_aluminium.pdf
 
  • Beal delivers most of its single ropes packaged in reusable rope bags. The packaging is no longer waste

Mycket bra intiativ av beal att skicka med en repsäck på köpet men jag måste tyvärr säga att dessa repsäckar är sopor redan när de köps. Det stora "plastfönstret" pajar efter nån vecka och även om man syr dit någon annan väv så kommer resten av säcken falla isär kort därefter.
 
Edelrid skryter om att dehar något som kallas Bluesign-certifiering (svårt att få grepp om vad det innebär), scrolla ner på sidan:

Fick en förklaring på skolan när både klättermusen och pategonia var på besök. Det BlueSign innebär är att alla materialen som ingår i produkten är miljöklassade var för sig. Motsatsen till många andra miljömärkningar där hela produkten måste vara miljöklassad.

Eftersom varje material som ingår är miljöklassat räknar man med att alla produkterna är det och man behöver inte certificera varje produkt. Sedan handlar det lite grann om ett nätverk av företag som tipsar varandra om nya miljömärkta material också vidare. Jag kan förklara mer men det känns bara långt då.


Är inte hållbara saker alltid lägre miljöpåverkan eftersom man har dem längre? Oavsett hur oetiskt och omiljömässigt de tillverkades?
 
Köp begagnat. Hur kul det än är med nya, blanka miljötrendiga grejor så är beganat i alla fall bättre. Just nu är det trendigt att byta upp sig till superlätta karbiner, så du kan få tag på bra lite tyngre.

Och om du köper nytt rep, köp ett riktigt tjockt, minst 10,5 mm. Då håller det längre och påverkar miljön mindre. Inte lika smidigt att klättra med, men det håller längre.
 
Fick en förklaring på skolan när både klättermusen och pategonia var på besök. Det BlueSign innebär är att alla materialen som ingår i produkten är miljöklassade var för sig. Motsatsen till många andra miljömärkningar där hela produkten måste vara miljöklassad.

Eftersom varje material som ingår är miljöklassat räknar man med att alla produkterna är det och man behöver inte certificera varje produkt. Sedan handlar det lite grann om ett nätverk av företag som tipsar varandra om nya miljömärkta material också vidare. Jag kan förklara mer men det känns bara långt då.


Är inte hållbara saker alltid lägre miljöpåverkan eftersom man har dem längre? Oavsett hur oetiskt och omiljömässigt de tillverkades?

Tack för info om BlueSign, skall kolla upp det. Gällande hållbarhet så är jag ingen expert men ALLTID är väl att ta i.
 
Köp begagnat. Hur kul det än är med nya, blanka miljötrendiga grejor så är beganat i alla fall bättre. Just nu är det trendigt att byta upp sig till superlätta karbiner, så du kan få tag på bra lite tyngre.

Och om du köper nytt rep, köp ett riktigt tjockt, minst 10,5 mm. Då håller det längre och påverkar miljön mindre. Inte lika smidigt att klättra med, men det håller längre.

Ok, tack för tipset. Har kollat på ett Beal Top gun II (10.5mm), men det var ju det där med den dåliga repsäcken. Gällande hållbarheten så påstår ju vissa att impregnerade rep håller bättre men jag vet inte om det är så himla stor skillnad om man inte klättrar i extrema förhållanden.

Bra tips med begagnat - håller med dig till fullo, troligtvis oftast bättre att köpa begagnat än att köpa nytt och miljövänligt. Just när det gäller klätterprylar är jag dock lite tveksam gällande säkerheten eftersom man inte kan vara säker på vad grejerna har varit med om.
 
Köp begagnat. Hur kul det än är med nya, blanka miljötrendiga grejor så är beganat i alla fall bättre. Just nu är det trendigt att byta upp sig till superlätta karbiner, så du kan få tag på bra lite tyngre.

Och om du köper nytt rep, köp ett riktigt tjockt, minst 10,5 mm. Då håller det längre och påverkar miljön mindre. Inte lika smidigt att klättra med, men det håller längre.

När det gäller friluftsprylar så är begagnatmarknaden jättebra. Ofta är kvalitén så hög att produkten är helt ok flera år efter att den förre ägaren bytt upp sig. Med ett stort undantag: Klätterutrustning.

Du har ingen som helst koll på utrustningens historia. Hur många fall har repet tagit? Fall över kant som kan ha skadat kärnan utan att det syns på manteln? Har utrustningen kommit i kontakt med kemikalier? Har karbinerna tagit ett stort fall eller tappats? Hur gammalt är repet, selen, slingor mfl nylonvaror? Det är trots allt ditt liv som bokstavligen hänger i prylarna.

Så jag skulle nog spara pengarna på ett begagnat tält eller nåt och köpa nytt att klättra med. Eller möjligen köpa av en kompis du verkligen litar på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.