Mete i Jämtlandsfjällen

Skall göra en ca två veckors vandring i Jämtlandsfjällen, och funderar på att fiska under turen är det någon som har några erfarenheter eller information om detta vore jag tacksam.
 
Mete i fjällen !

Hej Johan !


Kul att du valt Jämtlandsfjällen, de är vackra och fisket kan vara mycket bra. Det jag skulle vilja be dig om är att lämna metspöt hemma och istället satsa på flugfiske. Mete med mask är så vitt jag vet förbjudet i fjällen ovan odlingsgränsen och det är inte svårt att förstå...


Mask är otroligt effektivt och uppfattas av fisken som regelrätt föda vilket gör att fisken ofta slukar hela kroken. Detta gör i sin tur att det är nästintill omöjligt att återsätta maskfångad fisk utan att skada den allvarligt.


Med konstgjorda flugor är det en annan sak. Fisken kan hugga av nyfikenhet och aggression och flugan sitter oftas i läppen och kan enkelt lossas, speciellt om du använder krokar utan hulling. Detta gör att du kan fiska utan att för den skull plocka upp massor av småfisk som annars skuller utarma de känsliga vattendragen.


Lycka till !


/Patric
 

ekskogen@yahoo.com (Thomas)

Gäst
Bra, men..

Jag håller med, flugfiske ger en extra dimension till fisket. Men utarmas verkligen de (oftast) närings-
fattiga fjällbäckarna om man tar upp småfisk?
Är det inte tvärt om? dvs. tusenbrödersproblemet.


/Thomas
 
Tusenbröder

Hej !


Jo, det är sant. Detta gäller, om vi talar om ädelfisk, öring och röding och där vattnen är näringsfattiga och där reproduktionsförhållandena är goda. Harren bildar inte tusenbrödrabestånd enligt vad jag har läst.


Min erfarenhet av vattnen i Jämtlandsfjällen är att de är betydligt mer näringsrika än t.ex. Kirunafjällen där jag fiskat en del. Jag ser därför flugfiskets fördelar mer ur ett etiskt perspektiv. Chansen till återsättning av flugfångad fisk är betydligt större för för fisk fångad med 3-krok eller mask.


mvh
/Patric
 
Ja

Thomas!

Småfisken som finns i våra svenska fjällbäckar är INTE tusenbrödrabestånd, de kan vara fullvuxna fiskar. Storleken har att göra med genetik och arv, de har alltså anpassat sig till den miljön som är mycket näringsfattig.
De svenska fjällen har en reproduktion av ca. 2-3 hg kött per hektar och år!!
Mask är som det skrevs tidigare helt förbjudet ovan odlingsgränsen, vilket är förståeligt!
En vanlig fjällbäck klarar kanske av att mista en eller två fiskar per år på en viss sträcka, tas det fler än dessa minskar antalet fiskar som hinner gå till lek på hösten. Av 1 honas romkorn överlever bara 1% till vuxen storlek. Öring, röding, harr etc. blir könsmogna först vid 3-4 års ålder, storleken kan variera, läs min andra mening längst upp i detta svar.

Mvh
Daniel Holmberg

Fiskehörnan
http://hem1.passagen.se/daholm
 
Fjällmete

Om du vill meta är Hävlingen och systemet runt bra. Du kan hyra båt eller kanot och paddla långt in i Norge.
För att komma till Hävlingen måste du gå 13 km från Grövelsjön (om du inte är rik, då tar du helikopter), men runt hävlingen fins gott om stugor att gå in och elda i eller sova om det blir oväder. Man kan även hyra plats i Hävlingstugan. Det fins dom som åkt till Hävlingen 20 sommrar i rad, det är BRA fiske.
Ring till hävlingstugan för hetaste tipsen om fiskemetod. Vad jag vet så funkar det bäst att ro med en maskbetad långrev efter.
 
Skrev fel på ett ställe.

Det är inte reproduktionen som är 2-3 kg/ha och år utan det är det maximala ekologiska uttaget.

Tack.
/Danne
 
fiske i jämtlandsfjällen!

Det är svårt, väldigt svårt att tala i generella termer när det gäller Jämtlandsfjällen och fiske.
Dels sträcker de ju sig från Härjedalen Helags hela vägen upp till Stekenjokk vid lapplandsgränsen och hela vägen skiftar terräng,berggrund, ph-värden,näringsvärden etc.
Sen kan det vara en oerhörd skillnad från tjärn till tjärn från å till å.
Men om jag nu ska rekommendera något område så är det Norra jämtland (norra Hotagen och Frostviken) där det är lite fiskat, framför allt på kalfjället. för att få gopd information prata med länsstyrelsens fiskerienhet och be dem skicka matrial.
mask är aldrig fel men prova allt.
svejs/ Anders Mohlin
 
maskmete

jag glömde en sak.
Att maskmete skulle vara förbjudet ovan trädgränsen är trams, möjligtvis kan det gälla för ett ytterst fåtal vatten. men det här vet ju länsstyrelsen om. >CD----------
svejs/anders
 
Fiske är livet

Hej Johan.

Ta reda på vilka regler som gäller för fiske i jämtlandsfjällen via länsstyrelsen. Här kan du också få kartor och råd om var du ska fiska. Men snälla du, undvik att fiska med mask. Maskfiske är ett ofog som vi måste arbeta bort. Otaliga vatten blir utfiskade på grund av den fiskemetoden. Och som påpekats tidigare är just fjällmiljöerna särskilt känsliga.
I Norrbotten är maskfiske ovan trädgränsen förbjudet i rinnande vatten. Anledningen är just att skona laxfiskearterna. I mitt hemmavatten Rickleån (utanför Umeå) är sedan förra sommaren maskfiske förbjudet på forssträckorna, med mycket gott resultat. Någon kallade maskförbud för trams, det vittnar bara på stor okunskap.
Nåväl, skitfiske på dig.

Med vänliga hälsningar, Tord B.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emil11 Gös mete Fiske 0
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
miss.daisy Flugfiske i Jämtlandsfjällen Fiske 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...