Meshsko med halkfri sula

Jag och min son gick i fjällen med en variant av Salomons Meshskor förra sommaren och jag måste säga att det var riktigt skönt att bli blöt om fötterna när man vandrade, (i alla fall när det var varmt). Det svalkade riktigt bra. Dock hade vi stora halkproblem på stenig terräng när det regnade. Tappade två naglar och har fortfarande problem med en nagel som när den växt ut inte fäst ordentligt på tån. De är nu mina favvodojor för kortare promenader i skogen och stan men jag skulle inte använda dem för en mer krävande fjällvandring på blöt stenterräng. Vad jag hört från andra som använt Salomons meshskor så har de inte haft samma problem så det kanske finns variationer hos Samomons sulor?

Jag gillar meshskoprincipen men är ute efter en sko som har bättre fäste. Har Salomon bättrat på sina sulor nu eller finns det ett annat märke som ni prövat ordentligt i blöt stenterräng? Om inte så kanske det är bäst att gå tillbaka till de gamla hederliga gummistövlarna.
 
Varför skadade du naglarna? Halkade du och slog i tårna? Det finns i alla fall gott om låga skor (inte alla med nät dock), som har bra sulor.
 
Även jag inledde min meshsko-karriär med ett par Salomon, XA 3D Pro närmare bestämt. Men jag upplevde också att greppet var undermåligt framför allt på hala stenar. Förra året beslutade jag därför att testa en annan sko. Valet föll på Merrell Watersport Ultra-Pro. De visade sig ha ett betydligt bättre grepp. Sulan är av Vibram-gummi. Merrell-skon är dessutom lite mjukare än Salomon-skon och formar sig bättre mot underlaget, vilket jag också upplevde som en fördel.
 
Senast ändrad:
Även jag inledde min meshsko-karriär med ett par Salomon, XA 3D Pro närmare bestämt. Men jag upplevde också att greppet var undermåligt framför allt på hala stenar. Förra året beslutade jag därför att testa en annan sko. Valet föll på Merrell Watersport Ultra-Pro. De visade sig ha ett betydligt bättre grepp. Sulan är av Vibram-gummi. Merrell-skon är dessutom lite mjukare än Salomon-skon och formar sig bättre mot underlaget, vilket jag också upplevde som en fördel.

Verkar vara bra pris också. 50 USD.

http://www.sierratradingpost.com/p/...inkShare+www.shopwiki.com&codesProcessed=true
 
Korrigering

Jag skrev fel ovan: Den modell jag använder heter Merrell Waterpro Gauley. Watersport Ultra-Pro kollade jag också på, men den modellen hade en märkligt spänne som höll fast bak-kappan, vilket kändes som en lösning som kunde skapa problem. Waterpro Gauley har mindre sårbara detaljer och kändes mer genomtänkt i konstruktionen, I övrigt förstod jag det som att sulan var densamma.

6473-p.jpg
Merrell Waterpro Gauley

2504-p.jpg
Merrell Watersport Ultra-Pro

Waterpro Gauley finns bland annat att köpa här
 
Hur är de i storlekar? Dvs behöver man kompensera upp eller ned i storlek?

Mina är av storlek 42 och det är vad jag normalt har. Jag har vandrat med allt från endast en damstrumpa till ullstrumpa plus en vattentät strumpa i dem och skon har i alla fall känts bekväm.

Jag kan också passa på att delge några erfarenheter vad gäller skornas slitstyrka: Jag köpte dem förra året i början av säsongen och använde dem under en vandring i Kebnekaisefjällen. Det var mycket snö kvar och jag trampade ofta igenom skaren varvid skon skapades mot de block och den sten som låg under. Efter en vecka var en sko lite nött framme vid tådelen. Därefter fick skorna bära mig under en vecka i Sarek. Detta var tidig höst och de slets inte alls lika mycket. Men en del vide-vandring blev det icke desto mindre. Efter den turen lossade ena skosnöret från sitt fästet. I övrigt är de välbehållna.

Jag kommer att använda dem en tur till, därefter köper jag ett nytt par.
 
Tack för infot. Jag har testat med tunna funktionsstrumpor och lite tjockare ullstrumpor och måste säga att jag föredrar den tunna strumpan. Dels torkar den fortare och dels förlorar den inte formen på samma sätt.

Jag kommer nog inte att använda vattentäta strumpor då jag uppskattar att svalka fötterna i bäckarna allt eftersom. Det visade sig vara ett ganska bra sätt att undvika skavsår också. De enda gånger jag fick skavsår var när jag gick i torrare terräng utan möjlighet till svalkande vatten.
 
Tack för infot. Jag har testat med tunna funktionsstrumpor och lite tjockare ullstrumpor och måste säga att jag föredrar den tunna strumpan. Dels torkar den fortare och dels förlorar den inte formen på samma sätt.

Jag kommer nog inte att använda vattentäta strumpor då jag uppskattar att svalka fötterna i bäckarna allt eftersom. Det visade sig vara ett ganska bra sätt att undvika skavsår också. De enda gånger jag fick skavsår var när jag gick i torrare terräng utan möjlighet till svalkande vatten.


Jag använder normalt inte den vattentäta strumpan och håller med dig om det fina i att då och då få svalka fötterna när man vandrar. Men då man till exempel vandrar på snö under en längre tid kan kyleffekten bli stor och då hjälper en fuktspärr. En vattentät strumpa kan också göra vandringen mer behaglig då lufttemperaturen är låg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.