Merino ylle t-shirt

Jag är nyfiken om folks erfarenheter kring merino ylle t-shirtar. Är de värda pengarna? Luktar de bra efter att man vädrat dom? Och slits dom ut snabbt? Är det nånting som är av vikt tala gärna om det!
 
Värda pengarna?
Det beror på priset... du hittar merino t-shirts för 200kr - 700kr.

Jag har en för 200kr, tre för 400kr och en för 500kr. Jag använder dem ofta, vintertid har jag en merino t-shirt som undertröja så gott som dagligen.

Enligt min bedömning håller den för 200kr och den för 500kr samma goda kvalité, båda har tjockleken 200g/m2, den enda skillnaden är att den billigare endast finns i svart, jag har alltså med berått mod betalt 300kr extra för att få en ljusblå t-shirt.

De för 400kr är tunnare 140g/m2 och känns kvalitetsmässigt som lite slöseri med pengarna, de håller inte alls lika länge som 200g/m2. Jag kommer endast köpa tunnare om jag får dem till nedsatt pris i fortsättningen.
 
Jag har en Icebreaker 140g/m2 som jag har haft i 3 år.
Jag har den ALLTID på mina vandringar och paddlingar och ofta så tar jag inte av den överhuvudtaget.

Om vi börjar med kvaliteten så är jag väldigt nöjd även om jag vet att många andra anser att den slits fort.

Det råder ingen tvivel om att det tar längre tid innan någonting i ull börja lukta än exempelvis syntet. Därmed innebär det inte att den inte luktar något.

Efter en veckas vandring då jag haft tröjan på mig 24h/dygn och inte har svettats för mycket så kan jag inte påstå att min tröja luktar speciellt mycket.
Visst... Jämför jag med mina nytvättade kläder, hemma, så stinker den men om jag jämför med någon av mina vänners syntet-tröjor så luktar den knappt något.

Jag anser alltså att det är väl värt pengarna att investera i ullplagg.

//Peter
 
Hur håller de tunnaste när man bär ryggsäck och inte har någon mer tröja/jacka på sig?

Jag funderade på en tunn merino-tee just för vandringskamratens luktsinne men blev avrådd i butik då de ansåg att de höll för dåligt för slitaget av axelremmar.

Mvh
Peter P.
 
Hej!

Har haft några t-tröjor från Icebreaker.

Jag skulle rekommendera att inte köpa de tunnaste av dem då de (i mitt fall) lättare går sönder speciellt under armhålorna.
Satsa då hellre på tröjor runt 200 g/m2 då de är mer slitstarka.
Sen, behöver de inte tvättas så ofta då de är "självrengörande" pga ullens egenskaper. Man kan handtvätta dem eller endast lite tvättmedel i 40 graders maskintvätt. Detta ska de tåla, så det är inga problem.

/Anders
 
Jag köpte två merino-tshirts i helgen. Om du är i Stockholmsområdet så tar de 70 kr på Decathlon för dem just nu. Krage och ärmslut ser inte helt perfekta ut, veckar sig lite - men det gör de sällan ändå på den tunna kvaliteten.
 
Hur håller de tunnaste när man bär ryggsäck och inte har någon mer tröja/jacka på sig?

Jag funderade på en tunn merino-tee just för vandringskamratens luktsinne men blev avrådd i butik då de ansåg att de höll för dåligt för slitaget av axelremmar.

Mvh
Peter P.

Om jag utgår från min erfarenhet så är det inga problem med slitage över axlarna.
Inte värre än med någon annan t-shirt i alla fall.
//Peter
 
Om jag utgår från min erfarenhet så är det inga problem med slitage över axlarna.
Inte värre än med någon annan t-shirt i alla fall.
//Peter

Instämmer.
Jag brukar använda en med långa ärmar när jag vandrar. Har inget mer på överkroppen såvida det inte regnar, blåser hårt eller är mycket kallt. Fabrikatet är "Krone" och köpt på Dressman när de hade rea. Tröjan är nu 5 år.

/ Bertil
 
80/20

Leta efter 80% Merino och 20% syntet, min upplevelse är att de blir mycket slitstarkare, håller passformen bättre och jag har då rakt inte märkt någon skillnad på lukt mot 100% Merino, Leta också efter Single Jersey (sticktekniken) så håller också passformen bättre.
 
Köp inte en Icebreaker Oasis Crew i alla fall. Grymt missnöjd med att den är för kort i ryggen. Synd att jag la över 600 för den... Måste nästan köpa en till långärmad då jag slitit ut min gamla Lundhags och redan kastat den.
 
Beklagar för lite offtopic.
De billigaste kan man nog utgå ifrån att ullen kommer ifrån får som utsatts för mulesing.
Enda slitaget som jag kan uppleva på mina tröjor är det som uppstår pga min skäggstubb men det är inte unikt för merinoull.
 
Jag har vandrat en hel del med både långärmade tröjor och t-shirtar i merino och som många andra redan har skrivit så tycker även jag att man ska hålla sig till modeller som har en tjocklek på runt 200g/m2. De tunnare varianterna känns ganska ömtåliga.

Jag har inte uppfattat att axelremmar eller midjebälten nöter något särskillt på de tröjor som jag har använt (tjocklek 200g/m2) men det som du ska passa dig för är att tröjan fastnar i spännet när du knäpper midjebältet. Det är nog ett eller fler hål på magen i de flesta av mina merinotröjor som jag har använt med ryggsäck på grund av det.

Passa också för att tröjan inte kläms mellan midjebältets spänne och ditt skärpspänne när du går då det även då kan nötas ganska mycket på tröjan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
Burnis Merino t-shirt Kläder 39
MonicaKa Merino-Buff, varning för överskottsfärg Kläder 3
pal2 Icke-kliande Merino? Kläder 33
limitless86 Merino-windstopper mössa (?) Kläder 0
joask202 ITAB nyheter Kläder 6
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
splashmore Long-sleeve T-shirt i merino? Kläder 14
Jallur ITABs Merino-set Kläder 5
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
Lissas Merino igen. Kläder 12
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
oberg_niklas Underställ i ylle eller delar där av Kläder 30
sajberjohan Underställ av ylle Kläder 16
Farfarströja i ylle ! Kläder 0
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
JuanMP T-shirt, skjorta för vandringen? Kläder 2
salvion Köpråd: Funktions/material T-shirt? Kläder 25
LarsMagnus Icebreaker t-shirt Kläder 2
andy69 Lundhags Bamboo L/S Shirt...? Kläder 0
Joakim Ambrosson ITAB Action T-shirt Kläder 11
Nosferatu T-shirt som inte nopprar Kläder 7
Strmbrg Tips: Crafts T-shirt! Kläder 18
Strykarräven T-shirt att svettas i Kläder 13
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.