Merino t-shirt

Tänkte köra en repris!

Nån som har koll på var man kan hitta bra tunna merino shirts till sommarens aktiviteter. Typ 140g/m2 till cirka 200g/m2. Lång eller kort ärmar spelar mindre roll.

Anledningen till att jag är intresserad av andra märken än icebreaker och liknande är uteslutande priset. Jag tycker det är lite saftigt med 5-700 kr för en tischa motsv. Jag har icebreakers funktions underställ på 260g/m2, under mina eskapader under den vita delen av året. Jättenöjd! Men tunnare kvalité slits oxå snabbare.

Förra året gav kloka medlemmar tips på ITAB:s tischor i merino ull. Kruxet var att jag aldrig hann köpa innan de hade försvunnit från sortimentet.

Var kan man vända sig?! Nån som har tips?!

Att tillägga, är inte intresserad av bambu funktions tischor. Har testat och jag är inte nöjd.

Ser fram emot en bra diskussion!
 
De två merino-tischor jag har från Itab fick en massa småhål i sig efter några enstaka tvättar, så jag betalar hellre lite mer för en Icebreaker eller annat märke om det innebär att den håller längre. De Icebreaker och Aclima grejorna jag har i merino har hållit bra mycket längre än Itabs varianter.
 
Jag har också bra erfarenhet av Icebreaker, känns som att den jag har slutade slitas efter andra tvätten (använder underställ dagligen då jag cykelpendlar året om). Aclima är jag lite tveksam till. Har ett par kallingar som tappar formen snabbt och en sån där nätbrynja som blev jääääätteliten kort efter köp. Folk på jobbet brukar dra upp torkskåpet till 50 grader så det var vad jag tror dödade den. Icebreaker, Lundhags m.fl. andra ullplagg har klarat samma sak utan krympning.
 
Ullmax har en merino t-shirt, jag har dock ingen koll på kvalitén.


För mig är det ITABs t-shirt som hållit längst, jag använder bara handtvätt till mina merinoplagg, och alla mina t-shirts från Icebreaker även de nyare ser ut som Schweizerostar medan ITABs t-shirt är hel.
 
Jag kör 40 grader och tvättpåse till alla mina, även sockar (vissa märken skriver att man ska vränga dem vid tvätt) och det lirar bra.
 
Ullmax har en merino t-shirt, jag har dock ingen koll på kvalitén.


För mig är det ITABs t-shirt som hållit längst, jag använder bara handtvätt till mina merinoplagg, och alla mina t-shirts från Icebreaker även de nyare ser ut som Schweizerostar medan ITABs t-shirt är hel.

Jag köpte ett antal Merino T-shirts från Ullmax nyligen då de säljer dem för 199kr. Jag har ännu ingen uppfattning och slitstyrkan, men kvaliteten är 150g/m2 och passformen är mycket bra.
 
Har Ullmax någon policy angående mulesing? Priset är ju väldigt bra! Hur är dom i storleken?
 
Detta står på Ullmax hemsida:
"Ullmax tar helt avstånd från "mulesing" av merinofår och gör inköp från länder där denna metod ej förekommer."

Jag upplever Ullmax som rätt normala i storleken, kanske lite korta i armarna på vissa plagg som ex Jacka Soft men det ju spelar ingen roll om vi pratar T-shirts.
 
Detta står på Ullmax hemsida:
"Ullmax tar helt avstånd från "mulesing" av merinofår och gör inköp från länder där denna metod ej förekommer."

Jag upplever Ullmax som rätt normala i storleken, kanske lite korta i armarna på vissa plagg som ex Jacka Soft men det ju spelar ingen roll om vi pratar T-shirts.

Tackar! Då får det nog bli en t-shirt eller två. Har ju ett underställ från dom som jag är nöjd med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.