Mera Peak och/eller Dream Guides?

Planerar att åka till Nepal och "vandra" hösten 2011. Har hittat Mera Peak som en bra "uppvärmning" för att ta reda på hur jag grejar höga höjder. Jag är ingen klättrare och önskar därför bestiga en relativt "lätt" topp. Jag ämnar resa ensam för att ansluta mig till någon grupp. Önskar helst vandra med en blandad grupp, helst utan andra svenskar så jag blir mer "utlämnad". Det är viktigt för mig att resan ej blir någon "turistresa". Nu till mina frågor:

1. Funderar på att åka med Dream Guides. Är det någon som har erfarenhet av denna arrangör?

2. Finns det någon annan trekking topp som är bättre/roligare än Mera Peak?

3. Finns någon annan bra arrangör?

4. Är det bättre att hitta en arrangör/guide på plats och ansluta till en grupp? Verkar lite chansartat! (Jag önskar dock lära mig lite isklättring, bestiga några småtoppar mm för att acklimatisera mig. Dream Guides tar 2250 pund för Kth-Mera t o r, 3 veckors vandring. http://www.dream-guides.com/en/courses/climb/climb-mera-peak/.

Väntar ivrigt på svar!

Magnus
 
Imjatse (Island Peak), kanske?

Jag har ingen erfarenhet av Mera (eller av trekkingföretag), men läser i den utmärkta guiden "Trekking in the Everest Region" av Jamie McGuinness, att denna populära trekkingtopp är en av de farligaste eftersom många (de flesta, tror jag) flyger till Lukla och går för snabbt till Mera utan nödvändig acklimatiseringstid. Flera dör av höjdsjuka varje år. Helst ska man inte stiga mer än 300 m per dag för att kroppen ska hinna anpassa sig till det allt lägre lufttrycket.

Den populäraste toppen för dem som vill upp på över 6000 m är annars Imjatse (Island Peak). Jag har inte varit där heller, men under min solovandring upp mot Everests basläger våren 2009 (ska dit och till Gokyo igen om fyra månader) fick jag möjlighet att betrakta berget både nerifrån Chukhungdalen och från ett lägre berg. Det ligger vackert längst in i dalen omgivet av glaciärer, med Lhotse (8501 m) som närmaste granne bara några kilometer bort och omringat av andra höga berg, bl.a. Ama Dablam.

Det finns hur många trekkingföretag som helst i Kathmandu, men det känns nog lugnare om allt är klart innan man åker hemifrån. I McGuinness bok finns en lång lista med internetadresser till nepalesiska och andra trekkingföretag.
 
Tala med Krister Jonson han ar Guide och har haft gaster pa Mera om jag inte mins fel. Han jobbar ocksa med Dream Guides.

krister@kristerjonsson.se

Mo Dream Guides fins bara gott att saga.

McGuinness bok sa ar den lite out of date sa tillvida att de organisatorer han listar kanske inte ar de basta just nu. I ovrigt en utmarkt bok!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas_b Mera Peak Nepal Vår 2022 Expeditioner 3
Yakherden Mera Peak i November Expeditioner 17
magol Topptur Mera Peak 6500m Nepal mars 2010 Expeditioner 2
Caroline Henriksson Utrustning Peak Island Expeditioner 6
plankton9 Island peak eller dylikt i december 2016 Expeditioner 3
rolar15 Island Peak hösten 2013 Expeditioner 6
MarkusD Island Peak, kontakter Expeditioner 1
Gabba Lämplig fortsättning efter Island Peak? Expeditioner 16
Bulten13 Imja Tse/Island Peak Nepal Part two Expeditioner 5
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
skolanna Peak Lenin Expeditioner 7
davidwembrand Peak Lenin Expeditioner 0
fekmem LitePac Peak Expeditioner 2
SkidaAconcagua Peak Kommunism Expeditioner 7
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
treepath Söker en tjejkompis (eller flera) som också tycker om att vara ute i naturen! Expeditioner 12
kjellkvist Paddla Norska kusten utan medhavd mat eller pengar Expeditioner 55
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
danne_doppsko Bestigit Aconcagua 05/06 eller senare? Expeditioner 2
sebbe_Huss Måste man vara superman Eller? Expeditioner 42
backpacer Kilimanjaro - boka här eller där? Expeditioner 2
x-treme Expedition på Liv eller död??? Expeditioner 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.