Mer än bara fjällen!

Hej!

Har läst en hel del på forumet, både det nya och det gamla och ville bara påpeka att det faktiskt finns fler ställen att vandra på än i fjällen! Att vandra i fjällen är fantastiskt, men det finns ju mycket mer i Sverige som gör det värt att ta på sig kängorna och ryggsäcken! Eftersom jag är lokalpatriot måste jag slå ett slag för Skåneleden! Kanske inte så strapatsrik som Sarek, men definitivt krävande på sina ställen! Och, vilket naturligtvis är viktigast, otroligt vacker emellanåt!
//Maria
 
Bohusleden

Utan att vara särskilt lokalpatriotisk så får jag nog hålla med dig. Har nu ingen större erfarenhet av (fjäll)vandring men det jag har gått av rösade leder i Kebnekaiseområdet har varit mindre krävande än det jag har gått på Bohusleden (svårare med tältplats, med vatten (äckliga vattenreningstabletter...) att hitta etc), så man ska nog inte räkna ut låglandslederna. Så om inte annat tror jag att leder som Skåne-, Bohus- etc är bra för att testa utrustning, mat etc. Det är ju alltid hyfsat nära till ett hus, och så är det ju definitivt mindre folk än (på upptramapde områden) i fjällen. Sen är det väl sådär lagom kul att behöva trampa igenom ett litet villasammhälle där alla glor på en o tror man är tysk, men det får man ta.
 
Det finns för och nackdelar med allt... Håller fullständigt med dig om det där med att man blir uttittad, men även de mer tättbefolkade områdena i södra Sverige har ensliga områden som inte är så svåra att finna!
Ut och vandra helt enkelt!

Maria
 
Håller helt med dig

Håller helt med dig Maria. Du har inte något bra tips på någon del av Skåneleden där man kan ta med sig barnvagn. Helst inte bara väg.

// Thomas
 
Vet inget om leden i fråga, men en undran: kan inte en Baby Björn-sele eller "bärstol" (Haglöfs verkar vara bäst) vara ett alternativ?
 
Barnvagn-skåneleden

Det finns leder (bla del av skåneleden) i närheten av Sövde (runt Snogeholms slott) som är anpassade även för barnvagn. Där finns också ett antal vilttorn.

Mvh Per
 
Barnvagnstips

Sele eller bärstol är bra, men det passar inte alla. När barnet är litet, fungerar sele men inte bärstol. Det kan bli tungt för ryggen att gå omkring med barnet på magen. Speciellt om man är ute ensam med barnet och vill ha med sig matsäck, regnkläder, blöjor, svampkorg mm.

Här är ett tips i Stockholmstrakten:

Jag var ute i helgen med barnvagn i Tyresta nationalpark. Där finns en 5 km lång led som kallas "barnvagnsleden". Den går genom en fin del av nationalparken. Rekommenderas!

-Anders M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.