membrankläder i kyla ?

Uptäckte ett fysikaliskt problem som jag inte vet hur man tar sig runt.
Var ute och träna med min Bifrost jacka och när jag kom in var insidan av ryggen täckt med snö.
Efter funderingar kom jag på att det måste jämt bli så att membranet inte gör någon nytta eftersom vid tillräklig kyla (med då naturligt varma kläder inunder) så kommer 0 graders gränsen att ligga innaför membranet och då kondeserar vattnet och membranet får inget att ta hand om.
Enda vägen ut är att jag har tillräkligt med värme så att jag även värmer upp mitt yttersta skalplag och det kan väll inte var meningen
 
Tightare jacka

Lösningen ligger i att ha precis så tighta skalkläder att det ej finns något extra utrymme för kondens att bildas utan att för den skull begränsa rörligheten. Ett svårt dilemma då man gärna vill kunna använda sina skalkläder året om med olika tjocka värmelager.

Peo
 
ytrymme

Här märker jag att jag inte kan mina fysik kunskaper sviker.
Behöver luften utrymme för att börja kondensera?
 
Hm, nej.

Jag gör här inte anspråk på att komma med ett fysikalisk bevis men om det finns en luftspalt innanför membranplagget verkar det vara större risk för kondensbildning. En orsak till detta skulle kunna vara att då vatten leder värme bättre än luft så flyttar man genom ett kontinueligt fuktinnehåll mycket riktigt 0-gränsen till strax utanför membranet (vilket ju faktiskt var det du skrev in inlägget).

Peo
 
luft

jag tror jag förstår genom att hålla mindre luft (mera luftfuktighet innaför jackan så har jag sämre isolering och därför är det större chans att 0 gränsen går på rätt sida om membranet.
funderat lite mera visst måste denna teori ge mera vatten på kvarn att man vid rast ska ta på sig mera utanpå ex dunjacka eller så istället för att dra på den inunder sitt skalplagg.
dock får man fukten i förstärkningsplagget där den kondenseras. :(

jag har ej varit ute så mycket i kallt väderlag typ turåkning isklättring någon som vet är detta ett vanliggt problem?
Med skalplagget borde det bli mindre men det borde sakta byggas upp i fodret?
 
Is i kläder

I sträng kyla (under ca 20 minus) får man i princip alltid lite is under det yttersta lagret om det yttersta lagret är någorlunda vindtätt. I princip ökar risken för isbildning ju tätare plagget är. Membranplagg är mycket täta och får i regel mer is än plagg i microfiber eller bomull.

Om vindplagget sitter kroppsnära minskar risken för is eftersom kroppsvärmen kan pressa ut en del av fukten innan den hinner frysa. Värmeförlusten som uppstår kompenseras genom den överskottsvärme som produceras vid aktiviteten.

Det gäller också att minimera kondensen infrån genom att klä sig med så lite kläder som möjligt, allt för att inte bli för varm och svettas i onödan. Som eskimåerna lär säga, svettas du, dör du.

/J.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.