Med bil till Ljungdalen

Hej på er!
Jag tänkte senare i sommar ta en helgsväng till Helags och planerar att åka bil dit.
Vart ställer man lämpligast sin bil om man vill till Helags och kommer från Ljungdalen?

/Ann-Marie
 
Du ställer bilen bäst vid Kläppen-parkeringen, därifrån är det 12 km till Helags. Jag har för mig att det är skyltar till Helags/Kläppen i Ljungdalen.

/Åsa
 
Antingen...

parkeringsplatsen vid Kläppen och sedan gå längs med Kesusjön, annars parkeringsplatsen vid Torkilstötens liftstation.
Från Kläppen har du en långsam stigning upp från björkskogen med en vacker vy längs sjön mot Helags. Från Torkilstöten är det en "knix" upp över skidbacken ut på fjällhedar. Härifrån är det i stort sett plant fram till fjällstugan. Helags ligger i blickfånget hela vägen. Längdmässigt har jag för mig att det är ungefär lika långt båda sträckningarna, 11-12 km.

/Peter
 
Annan väg

Har för mig att parkeringen kostar pengar, så se till att ha lite jämna pengar (ingen tusenlapp alltså) med.

Ljungdalen - Helags är en rätt trist väg.
Ett alternativ är att parkera längs flatruetvägen och gå därifrån till Helags.
 
avgift

Det stämmer nog att det har blivit en avgift för att parkera där på senare år.
Kan inte tro att det skulle vara det om du ställer dig vid Torkilsstötens liftstation istället.
Ta vänster några hundra meter innan kläppen.

Ett tips är att gå från Helags mot Gåsen och följa ån nedanför Gåsen höger och göra en loop tillbaka till bilen, mycket trevligare än att gå tillbaka samma väg och betydligt färre vandrare, mindre sliten stig mm mm.

mvh
Johan Lorin
 
Alternativ led mellan Helags och Kläppen
Är det dalgången som på kartan heter Hulkedurre som du menar, dvs den som går mellan vindskyddet Gåsån och vindskyddet Ljungan (eller Ljungris)? Jag funderar på att gå den nu om några veckor, men skulle gärna vilja veta att den är någorlunda lättgången.
Mvh Lars N
 
Hulkedurre rekommenderas...

Jag gick där (Gåsen-Helags via Hulkendurre och mittimellan sjöarna). Ganska lättgången, själva Hulkendurre är mycket fin, bra vyarna efteråt. Jag känner dock inte till Hulkendurre - Ljungdalen.

Om jag minns rätt tog komponisten Peterson-Berger denna väg när han tittade omkring på Jämtlandsfjällen, det finns beskrivning i STF-årsbok (vet inte vilken, jag hittar dom gamla årsböcker inte på hyllan nu, 30-talet om jag minns rätt.)

Lukas
 
Gåsen - Kläppen via Hulkendurre och Ljungris
Gick jag nyligen och det är en trevlig led om man bortser från Ljungris-kläppen som antinen är väg eller den lilla svarta stigen på andra sidan ljungan. jag gick stigen och den kan vara lite svår att hitta ibland och vara lite svårforcerad.
Leden är mycket lättgången och kanske lite lång.
Vackra omgivningar och folktomt till skillnad från de övriga lederna jag gick (kläppen-helags,helags-sylarna,sylarna-gåsen).
Tänk på att vindskyddet Ljugan är flyttat. det ligger nu där hulkendurre korsar sommarleden och går övar Ljungan.

/Stefan

p.s när jag var i kläppen så funkde inte p-automaten så jag slapp betala. Faktum är att jag missade automaten när jag kom dit och blev lite orolig för böter när ja såg den fem dar senare men inga problm som sagt.
d.s

[Ändrat av walkerboh 2002-08-22 kl 11:32]
 
Skall gå där

Jag kommer att gå genom Hulkendurre (bland annat) nästa vecka, dvs 26-31 aug. Startar från Kläppen och går norrut förbi Ljungris, rundar Härjångsfjällen motsols till Gåsenstugorna, sedan genom Hulkendurre till Ljungan och vidare till Helags. Det ser jag fram emot!
 
Kläppen - Hulkedurre - Gåsån

Tack Lukas, Stefan och Mats för era synpunkter. Det blir nog Hulkedurre den andra veckan i sep. Lukas, jag hittade Petterson-Bergers högst intressanta redovisning 'Strövtåg kring Helagsfjället' i STF:s årsbok från 1906. Mats, det vore roligt att sedan få läsa vilken väg du gick mellan Kläppen och Härjångsån.
Hälsningar Lars N
 
Re: avgift

Lorre2; sa:
Det stämmer nog att det har blivit en avgift för att parkera där på senare år. Kan inte tro att det skulle vara det om du ställer dig vid Torkilsstötens liftstation istället...
Du har helt rätt. Parkeringen är åtminstone sommartid öde, och varken parkeringsmätare eller lapplisor syns till. Dessutom är leden till Helags via Torkilsstöten magnifik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
JoeSwede Bil från Nyvallen till Ljungris? Fjällvandring 2
IntMurr Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering? Fjällvandring 6
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
hanna_l Bil till Chamonix 12/6 Fjällvandring 0
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
Joakim Ambrosson Plats i bil till/från Jotun v33 Fjällvandring 0
Sarekretkeilijä Med bil till Coarvihytta? Fjällvandring 7
Heiner Till Jotunheimen med bil vintertid Fjällvandring 8
fotograf Alex Dawson Till Lofoten med bil... Fjällvandring 3
motumba Till Spiterstulen fjällstation utan bil? Fjällvandring 2
Runner75 Bil till Nedalshytta från Malmö Fjällvandring 0
raderad04 Från Ritsem till Tysfjord med bil? Fjällvandring 0
Plats i bil till LOFOTEN Fjällvandring 0
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
SiljeA Salto-Kvikkjokk, i bil og med hunden. Tips? Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.