McKinley sovsäck, är den bra?

McKinley X-treme lite 900

Intersport har en sovsäck som kostar 600:-, McKinley / X-TREME LIGHT 700
http://www.intersport.se/products/D...str=8&Old_kat2_querystr=0&Old_kat3_querystr=0

700 gram väger den. Den kan man komprimera till en hyfsad liten storlek.

Är det någon som har testat den?

/Thomas
Jag har tyvärr inte provat exakt den modell du frågar om, men kan kanske komma med vägledande synpunkter angående den något tyngre modellen McKinley X-treme lite 900. Har provat nämnda sovsäck sommartid i de svenska fjällen under sammanlagt några veckors tid och har inte några planer på att byta till någon annan sovsäck ännu. Den har varit precis lagom varm för mig, har aldrig behövt frysa, trots att det ibland varit nattfrost. Jag bruka sova med boxerkalsonger och kortärmad T-shirt på mig. Kvalitén på sömmar, blixtlås och tyg är klart godkänd. Enligt mitt tycke en klart prisvärd sovsäck.

Mvh
Lars
 
Jag har haft min X-TREME LIGHT 700 i 2 år nu och den funkar super. Hade den på en fjälltur för ett tag sedan och den fukade bra, fick dock sova med långkalingar och tröja. Men det känns som man frå räkna med det med tanke på vikten :)
 
Jag har inte testat just den sovsäcken utan jag har en X-treme Lite 800 med några år på nacken och tycker inte den håller måttet temperaturmässigt (comfort +2, extrem -9). Fjolårets premiärfjällvandring så frös jag rejält ett par nätter, temperaturen var runt 5 grader men trots dubbla underställ (varav det ena ylle) och sovsäckslakan så frös jag ordentligt. Sov på ett Thermarest Women's ProLite 4 som också borde klara svenskt sommarfjäll. Men killar brukar ju visserligen klara lägre temperaturer än oss tjejer så bara för att jag fryser i den så behöver den ju inte vara kass... Förutom det så är den jättebra; liten, lätt, dragkedjorna funkar fint... ja, inget att klaga på där.

/Anna
 
Jag har inte testat just den sovsäcken utan jag har en X-treme Lite 800 med några år på nacken och tycker inte den håller måttet temperaturmässigt (comfort +2, extrem -9). Fjolårets premiärfjällvandring så frös jag rejält ett par nätter, temperaturen var runt 5 grader men trots dubbla underställ (varav det ena ylle) och sovsäckslakan så frös jag ordentligt. Sov på ett Thermarest Women's ProLite 4 som också borde klara svenskt sommarfjäll. Men killar brukar ju visserligen klara lägre temperaturer än oss tjejer så bara för att jag fryser i den så behöver den ju inte vara kass... Förutom det så är den jättebra; liten, lätt, dragkedjorna funkar fint... ja, inget att klaga på där.

/Anna

Alltså, är det en 700 grams syntetsäck, så väntar jag mig itne några fantastiska egenskaper.
var det fem grader UTE så är det dåligt att du frös, var det fem grader i tältet var det nog bar vad man kunde vänta.

Ska dock tillfoga, att jag själv som har en tämligen god dunsäck kan känna mig frusen
om överkroppen på
morgonen ibland - delvis tror jag det kommer inifrån, t ex därför att jag är hungrig.
Nu hjälper det en hel del att lägga diverse kläder under den halvan av madrassen, vilket
också ger en lite skönare sovställning.
 
Jag har just den säcken och måste ge den ett bra betyg, jag sover i underställ och det funkar bra när det är ca.10 grader.
Det är en prisvärd säck med god kvalitet som dessutom är jäkligt smidig att ha med sig på grund av sin låga vikt och storlek.
Klockren sommarsäck!
 
Oj, det här är allt en gammal tråd, men jag lyfter den...

Jag har McKinley Dalton Trec nu, 2 st vänster och höger så att frugan och jag kan krypa ihop tillsammans.

Nu tänker jag stugvandra nästa år i Padjelanta, är inne på att köpa en X-treme light 600. Kan spara 800 gram på det och det lockar ju. Nu har Ni som vandrat med McKinleygrejor ett tag lite mer erfarenhet. Hur är dom?

Jag gillar McKinleys sortiment, formligen älskar deras brallor med benfickor som är lätta och supersköna.
 
Hade ett fyra kilo tungt tält från dem. Det hängde med i 10 år och var något av det mest stabila och lättriggade jag haft. Sen har jag haft deras underställ i ca 15 år. Min slutsats är väl: Känns det bra för en själv så är det bra för en själv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.