Mattermos som värms i mikro - erfarenhet av?

tänkte köpa en mattermos för att kunna äta varma luncher när jag är ute. Det finns en typ som man värmer (med maten i) i mikron och som påstås hålla värmen i 5 timmar. Denna sälja bla på Naturkompaniet och Claes Olsson.
Är det någon som har några erfarenheter av dessa att dela med sig av?

/ Johan
 
Jag har en vanlig matthermos av märket "Thermos". Kapacitet 1,5 l.

Om jag förvärmer den riktigt med varmt vatten och har mycket mat (2-3 port) i den, så håller den värmen riktigt bra i 5-6 timmar under 3-säsongerförhållanden.

Har jag mindre mat (1 portion) så kyls det av betydligt fortare. Börjar kännas ljumt efter 3-4 timmar.
 
Jag har lånat skrivartermometrar och prövat mina tre matthermosar, 2l, 1l och 0,5l. Mina observationer ledde till att kyla är betydligt trevligare intervall till matförvaring än värme. För värmeförvaring över 70 grader brukar krävas stora förpackningar.
Om matthermosen är för stor för maten rekommenderas en fryspåse fylld med vatten som "klump"-ersättare. Men till lunch i låda räcker att förvara maten i tex trangias burk med handtag och lägga en kylklamp över. Töm plastpåsen i burken, värm och ät. Enklare kan det inte bli.

Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Pandemin och mattermos Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.