Det finns en hel del man skulle kunna göra för att åka långfärdsskridskor mer energiekonomiskt och eller snabbare. Detta har diskuterats i alla år.
Några av de senare inläggen står Andreas Wallmark med sin superetta för.
Se bland annat decembernumret av Utemagasinet.
Ofta blir det personliga valet en kompromiss.
T ex: Skall jag ta med kikaren som sitter i fodral på ryggsäckens axelrem.
Högre luftmotstånd men kommer det en exotisk fågel är det kula att kunna dra kikaren snabbt.
Cyklister har under mer än ett århundrade förfinat sin utrustning i tävlingssammanhang och här finns det en massa data om hur mycket olika åtgärder betyder.
Se genomgången http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
Det vore intressant att ha liknande siffror på skridskoutrustning, konditionsträning, styrketräning, åkteknikförbättring mm mm.
Själv märker jag stor effekt av tajtare klädsel på framför allt benen när jag skall dra ikapp en grupp som ligger de där förargliga metrarna längre bort.
Vore kul med mera fakta och siffror.
Hälsningar Thure
Några av de senare inläggen står Andreas Wallmark med sin superetta för.
Se bland annat decembernumret av Utemagasinet.
Ofta blir det personliga valet en kompromiss.
T ex: Skall jag ta med kikaren som sitter i fodral på ryggsäckens axelrem.
Högre luftmotstånd men kommer det en exotisk fågel är det kula att kunna dra kikaren snabbt.
Cyklister har under mer än ett århundrade förfinat sin utrustning i tävlingssammanhang och här finns det en massa data om hur mycket olika åtgärder betyder.
Se genomgången http://damonrinard.com/aero/aerodynamics.htm
Det vore intressant att ha liknande siffror på skridskoutrustning, konditionsträning, styrketräning, åkteknikförbättring mm mm.
Själv märker jag stor effekt av tajtare klädsel på framför allt benen när jag skall dra ikapp en grupp som ligger de där förargliga metrarna längre bort.
Vore kul med mera fakta och siffror.
Hälsningar Thure