Mat för hög höjd

Efter ett flertal turer uppe i berg, så har jag blivit ganska känslig för vad jag stoppar i mig. Det är lite som att jag har "förätit" mig på vissa saker, t.ex. frystorkat, välling, havregrynsgröt, blåbärssoppa, snicker's osv. Förmodligen hänger det samman med hög höjd. Allting blir stabbigt och fastnar i munnen. Ni kanske har samma erfarenheter som jag? En sak som underlättar är dock mat med mycket och annorlunda smak, t.ex. kryddor och fräscha smaker. Allmänna moralhöjande saker är också av stor vikt.

Jag tänkte att vi kan dela med oss av våra tips i denna tråd. Som alltid inom alpinism är ju vikt, energiinnehåll och utrymme viktigt att tänka på. Nu är allt inte viktoptimerat på min lista, men jag har av erfarenhet lärt mig att inte släpa på massa havregryn, pulvermjölk, frystorkat som jag ändå inte klarar av att äta.

Mina tips:

Knorrs Spaghetti Bolognese
Samyang Ramen spicy nudlar
Kungsörnens snabbmakaroner
Ketchup
Buljongtärningar
Mandelmassa
Nougat
Ballerinakex
Oboy's drickchoklad
Turkisk peber
Kexchoklad
Marabous apelsinkrokant-choklad
Bounty
Plopp
Dextrosol och energigel
Babybel småostar
Bröd
Göls pepparsalami
Isostar (vattensmaksättning)
Torkad skinka/grönsaker
Fåtal färska frukter/grönsaker

Mvh /Joel
 
Rostad lök. Går att ha på det mesta i matväg, piffar upp smaken, väger inte så mycket och har ganska hög energiinnehåll.
 
+1 för spicy noodles

En annan sak som är given i matsäcken är en burk jordnötssmör. Sjukt gott på lunchmackorna och rikt på både energi och protein. Helst i kombination med sylt.

Kolla efter amerikanska märket Jif, de har plastburkar med skruvlock som är suveräna. Tåliga och lätta i jämförelse med de vanligare glasburkarna. Perfekt burk till tex kaffepulver när den är tom. Av samma anledning köper jag sylt på squeezeflaska till uteäventyren. Minimalt med kladd dessutom och ingen disk efter att du slickat av kniven/skeden du brett ut jordnötssmöretmed.. :)

Obs, det här är bara på tur. Till vardags tänker jag på miljön och köper ekologiska pålägg på glasburk.. ;-)
 
Senast ändrad:
Åhh, kymyz ...mums :p

Det blir en trave sådana bollar när jag kommer till Kirgizistan nästa vecka!

Mvh /Joel

Ta med några hem till mig! :)

Men för att vara seriös. Beef Jerky eller torkat kött är energirikt och något jag alltid kan få i mig oavsett hur mat-less jag är. På Denali åt jag torkat kött av märket Jack Links och dessa mumsades det på febrilt. Godast är smakerna Italy pepperoni och thai sweet´n´sour.

Till min stora glädje upptäckte jag igår(!) att dessa säljs på XXL i Bromma, Stockholm.

++ på babybelostarna!!
 
Ta med några hem till mig! :)

Men för att vara seriös. Beef Jerky eller torkat kött är energirikt och något jag alltid kan få i mig oavsett hur mat-less jag är. På Denali åt jag torkat kött av märket Jack Links och dessa mumsades det på febrilt. Godast är smakerna Italy pepperoni och thai sweet´n´sour.

Till min stora glädje upptäckte jag igår(!) att dessa säljs på XXL i Bromma, Stockholm.

++ på babybelostarna!!

Åhh, jag åt själv Jack Link's på Denali, men jag åt Teryaki-varianten! Har letat på nätet efter dem i Sverige. Såg du om det finns Teryaki-smak, också? I så fall skulle Benny och jag säker vilja ha några påsar. Vi kanske kan anordna en träff för överlämnande under söndag, alt. måndag.

Du får en påse kymyz i utbyte :)

Mvh /Joel
 
Är helt säker på att det fanns orginal, curry chicken samt hot and sweet. Det fanns säkert andra smaker också men är inte 100%.

Hör av dig på mailen eller telefon om du vill att jag ska köpa ett gäng till er på söndag. Hinner nog inte ta mig dit innan...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.