Mat för barn

Håller på att starta upp ett familjedaghem med inriktning I Ur och Skur. Vill ha massa tips på mat som kan lagas på spritkök eller över öppen eld. Självklara saker som att grilla korv och hajkbomber har jag full koll på utan vill ha nya ideer. Det får gärna vara mat som barn tycker om.
 
Mina döttrar kräver nudlar när vi är ute på spritköksutflykt, men jag misstänker att näringsvärdet kanske inte uppfyller en förskolas krav...
 
Utrustning?

Hej.

Inte för jag just är insatt i vad "ur & skur" inriktningen är, eller vad dagiskraven kan innebära. Men tillåts ´det lite utöver det vanliga i frilufts köks utrustning, så har du allt vad bekommer ett vanligt hemmakök att välja på... Dock kan jag rekomendera stekhäll, Murrika (om jag lyckats stava rätt, och jag blir uräsktad för att berömma ett märke) har ett par vettiga.
Vad recept gäller kommer jag inte ens att börja, för jag är helt övertygad om att efter en dag av internet, så har du fler recept än du har måltider kvar i livet!

Lycka till med skolningen av de unga!
 
Maskinisten;491647Men tillåts ´det lite utöver det vanliga i frilufts köks utrustning sa:
Tycker även jag väldigt mycket om stekhäll (vågar inte stava) Problemet är hur jag ska lösa det praktiskt att konka med mig det på barnvagn full med packnbing och barn. Dessutom ska det med hem sen. Så har ni smarta tips på den biten tar jag tacksamt emot det med.
 
Tacos är enkelt och gott.

Annars brukar barn uppskatta enkla rätter som stekt falukorv och makaroner, eller köttbullar och potatismos. Båba två enkla att tillaga i naturen.
 
hur många

är barnen? hur många vuxna? En Muurikka är ju toppen för att kunna steka ganska stora mängder på, men storleken bör ju anpassas till hur många ni är.

Korv kan man ju grilla. Falukorv och hotdogs har pinsamt lågt köttinnehåll så välj något annat (även om ungarna äter ski#¤n... men en del av dem äter ju sand och pinnar också :)

En större gryta och en liten stekpanna kan man komma ganska långt på.

Kolbullar e gott och går att förbereda ganska långt (har för mig att jag såg ett recept i en tidning typ nyss...)
Rårakor e gott, går att ha smeten i en bunke... fläsk till och lingon mmmmmm

BZ/
 
Vad är skit och vad är mat? Det är ju inte så att de 20-60 procenten som inte är kött i en falukorv är skit, kemiskt avfall och jordrester. Det mesta av tillsatserna har ett energivärde det också. Tycker barnen att falukorv är gott så finns det ingen anledning att räkna procent. Det kan man göra när man vill va fin i kanten hemmavid.
 
Rårakor och fläsk är gott. Däremot skulle jag aldrig (igen) vilja steka rårakor och fläsk till en större grupp över öppen eld. Den arbetsinsatsen skojar man inte bort.

nä. det kan bli lite tradigt. men om man är en mindre grupp funkar det bra tycker jag (max 6 vuxna) (omräknat i barn kan det kanske bli 8 ungar plus "fröken"...ca gurka)

ang korvarna... kanhända att jag är fiiin i kanten. men alternativ finnes med helt ok innehåll. varför inte välja det då? I dagis-sammanhang har man nog inte råd med finaste falukorven. Då kan en bockwurst vara nog så bra. skiva och stek. ungarna tycker att det är mums det med men du vet att de får i sig kött istället för en kemiskt framställd sörja. Men vi får väl alla tycka olika.

BZ/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
zzeezz Barn Termos för mat Friluftsmat 2
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.