Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS

Hej!

Har mer och mer börjat dras mot dunsäckhållet. Trodde aldrig jag skulle skaffa dun men börjar inse de viktmässiga fördelarna mer och mer. Plus att min nuvarande -5 säck i syntet inte riktigt räcker till för tidig vår/sen höst. Har dessutom lyckats snoka fram två säckar som verkar skapligt väderbeständiga. Detta känns som ett måste.

Har kikat (på nätet) på de två som ämnet förtäljer. Vikt- och temp-mässigt är de i princip identiska. Bägge har också fullängdsdragkedjor och 850+ fillpower. WM Apache GWS har dock måtten 150/95 och Marmot Helium Membrain 147/101. Och WM är ca 25% dyrare. Vad tror ni om de två olika yttertygen? Erfarenheter? Vindtålighet? Vattentålighet? Vet ungefär vad GWS går för i ytterplagg, men Marmots Membrain är helt nytt för mig. Mitt önskemål är en adekvat 3-säsongerssäck som man slipper klä på sig extra i när tempen kryper under nollan. Andra tips är också mycket välkomna!

/M
 
Så vitt jag har förstått det så är dessa vävar vattentäta men utan tejpade sömmar.

Dvs du kan lugnt sova i snögrotta eller på ett liggunderlag i det fria utan att oroa dig för vare sig vind eller vatten. Den fukt som du måste se upp med kommer snarare inifrån, eftersom vävarna är så täta så måste du vara mycket mer noggrann med att torka säcken efter varje natt oavsett temperatur. Är det kallgrader så kan du räkna med att kondenspunkten hamnar inuti säcken.

Ett kul test:
http://www.youtube.com/watch?v=gpDTQRoAetU
Jag tror att membrain och equilibrium är i stort sett samma sak.
 
Hmm bra poäng... Möjligt att WM's ExtremeLite-tyg andas bättre...frågan är hur det tyget håller/orkar utvändig fukt/vind? Deras Alpinlite verkar ju vara en ytterst trevlig skapelse annars...

/M
 
fin video, verkar ju som man kan lägga sig i en sjö med den där Big Agnes säcken :)

MF tyget kanske är den gyllene medelvägen i det här fallet? Förresten, hur funkar säcken utrymmesmässigt för dig? Är själv 191cm/85kg normalbyggd. Har lite svårt med för tajta säckar, vilket återigen gör att man sneglat på Alpinlite (men som sagt MF tyget verkar väldigt bra...)

/M
 
För mig är problemet det omvända, jag är kort och smal, jag får plats i allt.

Om du befinner dig i närheten av Stockholm eller Bodafors kan du testa både marmot och western mountaineering i butik. Jag provade en rad sovsäckar i butik innan jag bestämde mig för WE.
 
Ja, det hade helt klart varit att föredra. Att testa säckarna, ffa när man ska lägga en mindre förmögenhet. Tyvärr bor jag nere i Skåne. Men man kan ju alltid skicka tillbaka om det inte funkar. Tack för infon! Förresten, en sista fråga: hur varma respektive kalla temperaturer tycker du är komfortbala i din Apache?

/M
 
Jeg har WM Apache MF; Bison GWS og Lynx GWS, en kamerat har WM Alpinelite (Exteremlite stoff). Apache MF og Alpinelite ligner hverandre, men Alpinlite posen pakker enda bedre. Regner med at MF stoffet er litt mer holdbart. Begge posene kollapser hvis de blir utsatt for mye fuktighet.

GWS stoffet tåler mye fuktighet. Har vel 50 liggedøgn i Bisonposen, bare 15 i Lynx. Har aldri opplevd at kondens har blitt et problem, eller at fuktigheten har frosset i posen (har hatt flere ukeslange turer i Bison i kaldt vær). Største problemet med GWS er at stoffet er så lufttett at det øker volumet på posen vesentlig. En må ha en pakkpose med remmer som kan strammes.

Når jeg kjøpte Apache MF vurderte jeg GWS-stoff, men fant en del negative kommentarer på nettet. I dag ville jeg definitivt kjøpt Apache GWS. På turer av kortere varighet enn 3 dager holder det stort sett med MF-stoff, mens på lengre turer vil det seinhøstes og på vinterturer ofte være såpass våte forhold at GWS-stoffet definitivt er å foretrekke.

Hva som er best av GWS og Membrain kan jeg ikke uttale meg om. Jeg har slitt ut en vanlig Marmot Hydrogen pose. Det var en utrolig fin sovepose, som tålte ti år med hardt bruk.
 
...Förresten, en sista fråga: hur varma respektive kalla temperaturer tycker du är komfortbala i din Apache?

/M

Jeg synes Apache MF er konfortabel naken i en silkelakenpose ned til -10 grader med godt liggeunderlag (når jeg er mett og ikke for sliten). Jeg har sovet med ulltøy ned i -18 grader, da har jeg våknet av kulde. Jeg vil tippe at posen ville hatt en EN-rating rundt -12.
 
Wm

Jag har ju den tidigare varianten (SDL) på en av mina WM säckar, Big Horn SDL, och jag vänder den bara inn och ut när jag packar den så går det lätt att komprimera den...

Jag sover i sidenpåse i min Highlight till nollgradigt och i min BigHorn har jag alldrig frusit, fast jag har iofs bara sovit i -32 i vindskydd, så jag får passa på och testa den när det blir riktigt kallt nästa gång!
 
Senast ändrad:
sommar..

Vad tror ni om WMs -10 säckar, är de ok att använda under normala låglandsommarförhållanden söder om Sthlm eller blir det för varmt? Givetvis kan man ju använda dem som täcke eller åtminstone knäppa upp lite. Men?

/M
 
Jag har inte köpt WM Apache utan Puma MF och det var alldeles nyss. Jag har inte fått säcken än på grund av någon geologisk happening på Island, fick besked först idag att den är på väg. Kan med andra ord inte uttala mig om temperatur gränserna än.

Jag har har en Marmot Helium (utan membrain/Equlibrium) sedan några år tillbaks och den stortrivs jag med, önskar dock att jag väntat något år med att köpa så att jag fått en hellång dragkedja. Säcken var varmare än jag tänkt mig och en lång dragkedja hade gjort säcken mer användbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Marmot Hydrogen/Helium Bo och sova 9
kopano WM Apache SMF eller Marmot Helium EQ?! Bo och sova 0
Surjamten Marmot Helium Bo och sova 1
Uller Marmot Helium eller annan lätt säck. Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.