MapSource Metroguide Europe, kass sökfunktion!?

Hej gubbs.

Har ju skaffat dett eminenta tillbehör, och tycker det är väldigt bra på många sätt, men som kan förbättras på några punkter.

Jag tycker det är lite märkligt att sökfunktionerna är så olika om man kör i datorn hemma eller ute med Vistan!?

med Vistan så tycker jag sökfunktionen är bra och lättbegriplig. Men jag har då fan inte fått nån vidare kläm på sökfunktionen när man kör programmet på datorn. 9 gånger av 10 hur man än söker och efter vad, så får man "no objects found"

Varför kan man inte söka lika enkelt som på Vistan, och efter samma saker?? Eller är jag korkad och inte fattar hur man gör??

En sak till jag undrar.

När man tankar över data från Vistan, typ waypoints. Måste man då varje gång lägga dem i en ny mapp på datorn?? Det verkar ju lite onödigt om man bara fått till ett fåtal nya i Vistan och vill lägga in dem bland de andra man redan har på datorn!? Man kanske skall skriva över hela den filen då?? Men det kan ju bli tokig ifall man nu inte har alla waypoint i Vistan, då raderar man ju de i mappen?! Fattar nån vad jag yrar om? Om man måste greja in allt i en ny mapp varje gång, så får man ju tillslut drösavis med mappar med 95% dubletter på alla waypoints?!

Lite annat knep o knåp.

När man spar färdvägar, så vore det ju kalas om man kunde få en liten varning om att registret börjar bli fullt, så man slipper kolla fram o tillbaka själv. Kanske man skulle ha en valmöjlighet att lägga in en mätare som visar procenten!? Eller få en popup-varning i tid före det tar slut!?

En annan sak som vore fin, var ju om de släppte en programversion där man fick nån typ av visuell pil på skärmen som talede om hur man skulle åka i nästa korsning typ. Så har de ju på vissa bilstereos med navigeringsmöjligheter.

Ännu mera funderingar.

Nån skrev att avståndet mättes mellan trackpointsen, alltså fågelvägen, och inte exakt den väg man kör!? Vet inte om jag fattat detta fel. Men visst fan mäts sträckan hela tiden när du kör. Det ser man ju tydligt på displayen att det stegar jämt och fint.

Kanske man menade att totalsträckan på en sparad track/rutt är mätt mellan de trackpoints som den innehåller??

Eller har jag fått solsting kanske??

MVH Tony
 
Solsting???

Jag har också undrat över sökningen. I MapSource är det så, säger Sam hos Garmin, att alla adresser är uppdelade i exempelvis Stor + gatan. Man kan inte söka på Storgatan, bara på Stor. Sedan är det egalt som det är Storgatan, Storvägen, Storliden, Storvadsomhelst. Vet man detta (VARFÖR skriver de inte det i dokumentationen??) blir det mycket enklare.

Det där med att lägga till waypoints är lite klabbigt. Gör så här: Spara från Vista, till en fil. Spara sedan andra waypoint till en annan fil. Markera alla waypoint i MapSource i den ena filen, tryck Ctrl+C. Öpnna den andra filen, öppna waypointfönstret, tryck Ctrl+V. Nu har du klistrat ihop två waypointfiler.

Man kan ha mer än en Mapsource öppen samtidigt.

Håller med om färdvägssparandet. Nu måste man kolla det på egen hand. Pop-up fönstret vore perfekt. Önksa på hos Garmin, det brukar komma med en del önskningar med tiden.

Förhandsvarning om var man ska ta vägen härnäst lär visst finnas i 2.28. Den är släppt, men jag har inte provat ännu (håller på att tanka in den).

Avståndet mäts skilt från sparade färdvägar. Avståndet mäts även om färdvägssparandet är avstängt. Men avståndet i sparade tracks mäts mellan punkterna i dessa spår.

Om du varit ute de senaste dagarna har du säkert fått solsting!

Anders
 
Tack för den infon, om sökningen. Djävligt knepigt att man har så rörig sökning, och dessutom inte ger klara besked i manualen. Har letat som en tok efter flera kända turistmål t ex eiffeltornet, men inga träffar typ.

I 2.28 ploppade det fram lite nya funktioner, bl a en som gör att kompasspilen viker sig och visar vart man skall svänga vid nästa point om man följer en rutt. Kul och funkar rätt bra om man bara inte har point som ligger tätt. Önskvärt (får väl skriva dem och önska) vore om det även gick att konfigurera så att en av de valbara mätarna t ex på kartsidan kunde bli en popup-pil under några sekunder före en sväng, och på så sätt visa vägen utan att man måste ha kompassidan uppe.

MVH Tony
 
Kanske ändras

Sam och Laura på Garmins kartavdelning säger att de funderar på att ändra sökningen, så att den fungerar på hela textsträngen, inte bara det första ledet. Därför ville de inte ändra något i manualen. Men manualerna brukar de ju inte uppdatera ändå, så det känns som det kvittar.

Anders
 
vista problem

Jag har just kommit hem från en längre resa i bla Ungern, Kroatien, Tyskland och Italien. MapS 4.09 0ch Vista 2.26 har fungerat si så där.Kartan kördes ut på en bärbar dator. Problemet var att färdvägen,och eller den körda rutten blinkade/ uppdaterades hela tiden.Ibland var det svårt att se var pilen var. Någon som har råkat ut för detta och som har förslag på lösning.
Hälsningar
Nils Poromaa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LarsLa Nya Mapsource Metroguide Europe Navigering 2
Garmin Vista MapSource MetroGuide Navigering 1
Tony-Avesta MetroGuide, MapSource, vad skall man ha tro?? Navigering 7
lod MapSource Roads & Recreation eller MetroGuide Navigering 6
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
AfTech54 MapSource uppgradering Navigering 44
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
Store Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås? Navigering 46
xrvjorn Mapsource hittar inga kartor Navigering 0
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
trebh Mapsource+spår Navigering 12
svbo Mapsource och visning av rutter Navigering 3
ValterL Olika distans på GPS och i Mapsource Navigering 7
greenjuice En Mac-variant av Mapsource "Bobcat" har släppts Navigering 14
kenta2 error i mapsource Navigering 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...