Många läser, men få skriver..

Guest

Gäst
Är det fler än jag som undrar varför det är så dålig aktivitet på paddlingsforumet..?

Det verkar som om många läser inlägg..men det är väldigt få som svarar på inlägg och än färre som skriver nya.

Den enda förklaring jag har på detta är att det är en hel del som besöker Utsidan.se..tittar runt lite allmänt i dem olika forumen. Alltså få aktiva och engagerade paddlare egentligen...

Har ni bättre förklaringar?

Förresten..finns det någon annan mer aktiv paddlingssida på nätet än denna på utsidan.se..?


/JP
 
Paddlar?

Tja, folk kanske är ute och paddlar nu när vädret har varit någorlunda anständigt samtidigt som många har semester... :)
 
blygsamhet

Hej
Jag tror nog att det är som i mitt fall
jag är sjövan sedan barnsben (seglat) men är färsk paddlare
så jag läser och begrundar andras erfarenheter och misstag
jag försöker svara när jag tycker att jag har något att tillföra
jag svarar t.ex. inte att på import av kajaker från Estland (jag hämtade 4 st där)
det finns redan x antal trådar om det
det verkar som om denna möjlighet inte är så känd

nåja nu fick i allafall du ett svar

;)
Classe
 
Allmän passivitet?

Jag har en lite udda människosyn kanske. Men jag upplever att sådant som kreativitet, initiativ etcetera är tämligen sällsynt. De flesta människor tycks mej väldigt passiva!
Visst, jag kan ha fel! Men om jag vidgar perspektiven lite och tittar - exempelvis - på min arbetsplats, så är mina kolleger ganska passiva jämfört med mej själv:
Man gör nåt bara när nån ber om det. Man sköter sina basuppgifter bra, men saknar initiativ och idéer. Sitter hellre passivt och småpratar än kommer på saker som bör göras.
Jag skulle torka ihop om jag levde på det viset, men det är en annan historia.

Det är nog här skon kliar :)

Strmbrg,
 

Guest

Gäst
Ja..och det kliar väldigt mycket under mina fötter just nu... hehe :)

Kanske det helt enkelt är så att många frågor som ställs i forumet är specifika frågor om prylar, lösningar till problem eller annat som kanske den "vanlige" paddlaren kan ha svårt att svara på..!?

Fast i så fall borde ju denna tråd generera ovanligt många svar eftersom det är en så pass "öppen" diskussion..

Tittar man på dem senaste inläggen så ser man att det oftast krävs att 50 eller tom 70-80 personer läser inläggen innan någon svarar. Det är lite lite tycker jag.

Nu ska jag inte klaga för mycket..utan det är bara ett konstaterande från min sida. Jag är inte själv så benägen till att svara på inlägg alla gånger, men detta beror till stor del på att det helt enkelt är få inlägg som görs. Däremot försöker jag själv skriva nya inlägg..dels för att jag naturligtvis är nyfiken och vill ha reda på saker och dels för att bidra med att försöka hålla utsidans paddlingssida vid liv.. :)


/JP
 
Oskrivet i pallingsforumet

Har ett resonemang om att efter att ha gjort väderkvarnen (läs: paddlat) en helhelg är man så trött i armarna att först på tordagen efter får man kontroll över finmotoriken i fingrarna, och då stressar man bara med att planera inkommande paddlingshelg... Då är det inte så lätt att skriva inlägg. -Kanske?
 
Det här har jag också tänkt på!

Jag citerar:
"Kanske det helt enkelt är så att många frågor som ställs i forumet är specifika frågor om prylar, lösningar till problem eller annat som kanske den "vanlige" paddlaren kan ha svårt att svara på..!?
"

Exakt på äggmackan!

Många ser ett forum som en (jävla) frågelåda!
Man vill ha hjälp med sina (förbaskade) produktupplysningar!
Man vill dessutom att forumet skall vara nån (jäkla) turisbyrå!!
"Vart skall jag paddla nånstans??"

:) Jag är inte så arg som det verkar, mer förundrad...

Det här är det vanliga syndromet när det gäller kollektiva företeelser:
Man ser kollektivet som något som skall vara en själv till nytta!!
C'est egoisme!!! N'e pas Collectivisme, eller va're nu blir på tyska...

Jag anser att kollektivism (ex vis ett forum) bör innebära att var och en skall se möjligheter att göra sej hörd bland sina medmänniskor!
Att dela med sej til andra skall vara grunden.
Inte att personligen bli hjälpt!!

Jag vill inte bannlysa frågor!!

Däremot vill jag bannlysa egoistiska attityder, insvepta i det så kallade "Samarbetets fina och tjusiga plyschdress"!

"Ja-men, många andra kanske åxå vill veta vad jag rekommenderas köpa för prylar!.."
Ja. Tjena...

:)

Strmbrg,
 
Nyfiken nybörjare

I mitt fall är det enkelt. Jag vet nästan inget om kajaker och paddling, men jag lär mig! Bland annat genom att läsa inläggen. Kanske finns det fler som jag.

Kanske kan det vara så att den 'halvkunnige' paddlaren låter bli att svara då han vet att de mer kunniga kan svara mer utförligt och korrekt. Ju aktivare de aktiva blir desto passivare blir de passiva. Typ... Eller nåt...

Nåja, nu har jag skrivit nåt iaf :)

/Anders
 
Lär du dej nåt då?

Hej!

Jag tror att man I FÖRSTA hand lär sej genom egna upplevelser, misstag och funderingar.

I andra hand, kan man försöka krama ur nånslax användbar essens ur Strmbrgs stupiditer och andra skriverier.

Mycket är ju så personligt. Val av kajak, val av paddel, paddelteknik etcetera. Det är ju i slutändan något som handlar om att få till en symbios mellan dej själv, din fysik, storlek etc och utrustningen.

I viss utsträckning, kan jag nog dessutom hävda, att den här anpassningen mellan allt vi kan köpa för dyra pengar och den kropp och hjärna vi får finna oss i att dras med, ändå är ganska flexibel och tänjbar!

Det kan ju vara därför jag är ganska nöjd med min kajak och den paddel som följde med.

En liten filosofi:
För några år sen så mådde jag lite dåligt under en tid.
På den tiden var jag aldrig riktigt nöjd med nånting!
Jag fokuserade mer på fel och skillnader.
Numera fokuserar jag mest på det som känns positivt och ägnar mej nog lite mer åt att se likheter.

Strmbrg,
 
Re: Det här har jag också tänkt på!

Strmbrg; sa:
...
Många ser ett forum som en (jävla) frågelåda!
...
;)

Hmm, utan att räkna så tror jag att det går c:a 5 hjälpsamma svar på varje ställd fråga i forumet.

Kanske vore det ett intressant initiativ att starta svarstrådar så folk får fylla på med tänkta frågor, som ett litet frilufts-Jeopardy istället!

Hur som helst så verkar de flesta som skriver tycka att det roligaste är att bidra med svar än att ställa frågor... så jag ställer mig lite frågande(!) till ditt sätt att se på saken.

:)
 
Nåt snappar man väl upp...

Jo, jag tycker nog att jag lär mig nåt. Givetvis är det som du säger att grunden till lärandet är egna upplevelser, men nog kan man läsa sig till viss kunskap. Tråden om handledsproblem, t ex, var mycket intressant för musarmen Anders.

För övrigt tycker jag att just möjligheten att dela med sig av kunskap är en av webbens stor fördelar. Det råder någon slags idealism som gör att man med glädje delar med sig av sina kunskaper. Det är lätt och snabbt gjort, och alla freaks får en chans att diskutera med likasinnade.

Alltså: Utsidan, keep up the good work!

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.