Majbagge i Norrland! (Ovanligt)

Lyckades få tre lyckade bilder på den här gynnaren. Bilderna är tagna i Örnsköldsvik och den enda kända nutida populationen finns på Ölands alvar. Med andra ord har jag haft väldigt tur som stött på en sån här. Det var en lite mindre bredvid, alltså siktades två stycken.

Latin: Meloe brevicollis

majbagge1iq9.jpg

majbagge3gw3.jpg

majbagge2fa2.jpg
[/url]


Här finns det mer info om Majbaggen på sidan sju. http://www.h.lst.se/NR/rdonlyres/B49D2672-2809-4F98-8A45-AB559D900D5D/15254/nvnytt1_04_78.pdf
[Ändrat av kristofer_wallmark 2007-05-22 kl 21:35]
 
Mycket intressant!

Jag har sett O. proscarabaeus på Ven, och O. violaseus här utanför Göteborg i vår.

Har du rapporterat fyndet till Artdatabanken?, om inte gör det!!

Johnny
 
Jag tänkte skriva "nörd!", men så kom jag ihåg att jag själv cyklade runt efter diverse blommor tidigare i våras .. :)
 
Bara att registrera sig i Artportalen och knappa in fyndet! Grattis, fina bilder oxå! (lägg gärna in dom oxå i artportalen, då är det max 500 px och 300 kb som gäller)

/Per
 
Okej, får göra det sen då.
Såg att arten tillhör kategori "Akut hotad" - så det är mycket positivt att ha siktat den här insekten. Majbaggen på bilden är troligtvis en hona eftersom hannen bara blir 1 cm. Den annra jag såg var däremot mindre så det är möjligt att det var en hona och en hane där!
 
Så, nu har jag efter mycket om och men rapporterat in.
Jag har aldrig varit med om en webbsida som är såotydlig i sina instruktioner. Man har ingen aning om vad man ska knappa in i vissa rutor. Dålig information!
 
Förra årets varma sommar spred många ovanliga insekter till Sverige och spred många insekter inom Sverige, det kommer att bli mera av det.
 
Kristofer

Är du 100% säker på artbestämningen?

Majbaggarna är ju inte helt lätta att bestämma!
Vilken litteratur använde du vid bestämningen?

Johnny
 
Re: Kristofer

JohnnyL; sa:
Är du 100% säker på artbestämningen?

Majbaggarna är ju inte helt lätta att bestämma!
Vilken litteratur använde du vid bestämningen?

Johnny

Min pappa (som förövrigt är ett freak när det gäller sånt här) har en särksild bok om skalbaggar och han identifierade den som Korthalsad majbagge. :)

Vet inte vad hans bok hette, det är någon ganska gammal. Men om man söker på nätet och jämför med andra bilder på Majbaggar, ser man att det är samma.

Ex:
http://fotolena.se/Lena/H-insekter/H-skalbaggar/bagge-7.htm


Men HELT säker kan jag inte vara. Men allt tyder på det. :cool:
 
Hehe! Fick precis svar från Artdatabanken (jag hade mailat och frågat hur man rapporterar in och skickade med bilder) och han tror det rör sig om en violett majbagge (Meloe violaceus). Där ser man. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bomullsmannen Varför trivs inte vargen i norrland? Vilda djur 82
Almgren Älgarna svälter i Norrland Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.