Magura fälgbromsar

Det beror på användningsområde skulle jag säga.
Maguras hydrauliska fälgbromsar är legendariska, och används fortfarande av framför allt trail-cyklister om jag försått saken rätt.
 
Någon särskild anledning till att du inte vill ha skivor?
Själv har jag aldrig testat hydraliska fälgbromsar, men skivornas verkan går ju inte att jmf med fälgbromsar jag provat...
 
Skivor en dröm

Problemet är att det blir dyrt
nya hjul eller årminståne nav samt extra fästen på ramen då min gamla RD Coyote saknar skivbromsfästen
 
Den enda erfarenhet jag har av Maguras fälgbromsar är att jag justerat ett par såna på en cykel (samt provcyklat några meter). Mycket smidigt att justera! Bromsarna var klart trevliga att använda, men jag är tveksam till om jag skulle investera i ett par (när jag redan har v-bromsar och allra helst vill ha hydrauliska skivbromsar).

/Håkan
 
Dom biter jäkligt bra, köpte ett par förra året. Dock anser jag att dom käkar rätt mycket gummi.
Om man inte har en stark ram eller extra brake booster som förstärker så kommer ramen att flexa rätt mycket om man tar i för fullt. Jag hade nog satsat på ett par bra v-bromsar och en brakebooster så kommer du nog få tillräcklig bromsverkan. Dessutom går bromsgummin till HS11/HS33 på ca 250kr för 4st...betydligt billigare med v-broms.

Annars så kan du satsa på skivor, blir lite dyrare eftersom du kanske måste byta nav i samma veva, enligt mig biter dom bättre än HS33 om du inte har extra brake booster eller en kraftig ram.

Enda som är väldigt negativt med HS33 är att dom kan vara rätt kluriga att få på cykeln så att det fungerar bra. Man behöver lite tålamod. Men efter att dom sitter så är det lätt att byta bromsklotsar osv.

Hoppas det löser sig!
 
Ramen är stabil

Pedersenbromsarna ger ju ett ruskigt bett så där är inget problem
Har testat ett par V-bromsar och det var ingen hit jämfört med mina gamla
Var köpte du dina bromsar något tips på bra affärer?
 
Kanon!

Fick mina magura HS33 idag och klämde på dem på en 25 min simpel as that!!
vilket bett jämfört med vanliga V-bromsar och samma bett som mina gamla pedersen med skillnaden att trycket i handtaget blivit en tredjedel!!
Rekommenderas starkt samt även Chainreaction!!
vilken service beställde i söndags och fick dem med DHL idag!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kripet Magura, vem säljer? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.