Magnesium är effektivt mot sendrag

Vet inte om det är allmänt känt, men magnesiumstabletter som kan köpas på hälsokostbutiker är faktiskt ett otroligt effektivt hjälpmedel som förhindrar och lindrar sendrag.

Sendrag har alltid varit ett gissel för mig. Bara jag doppar tårna i kallt vatten kan vara tillräckligt för att det skall knyta sig långt upp i benet.
Och när jag började med långa fjäll- och fisketurer var sendragen i benen många gånger helt outhärdligt svåra. Jag fick nästan inte av mig kängorna, för det var ju omöjligt att böja på bena så pass att jag klarade att knyta av mig dom.

Så blev jag rekommenderad magnesium, både genom naturmedicin och genom en vanlig läkare, och "vips" kan man säga, så var mina sendrag en saga blott.

Jag brukar förbereda med att ta magnesium en vecka innan jag skall ut på vandring. Men har också märkt att det hjälper med att bara börja ta tabletterna samma dagen, eller dagen innan jag går ut.

Helt fantastiskt egentligen. Och jag trodde inte på det förens jag hade prövat själv, och blivit överbevisad.

Detta, som ett tips till andra, som kanske också sliter ont med sendrag.
 
Tack för ditt tips. Jag har väldiga problem vid paddling och det vet jag många andra som har. Man sitter och jobbar med benen i kajaken och på natten kommer sendraget, som kan göra det helt omöjligt att ligga ned. Har använt en finsk medicin som heter Crampiton men det vore ju bättre om det gick om med något mildare. Senare har jag fått en annan medicin av svensk läkare, men den har jag inte vågat pröva än. Den heter "Modopark".

Hälsningar
\C
 
Vid padling ja, ...

Dina problem vid padling minner mig om mina egna, bara vid att padla kanot. Det blev nästan farligt ibland när benen knöts sig mens man befann sig mitt ute på en upprörd Rogen eller Femunden. Enda möjligheten var att fortast möjligt få sträcka ut benen, vilket inte är så lätt att göra kontrollerat och säkert i en kanot som redan i utgångspunkt gungar mer än nog i vitvågorna.
Det här var innan jag själv visste något om magnesium- tabletterna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.