Magellan Gps 100 ??

Hjälp mig med denna navigator... Har tänkt att använda navigatorn till att lägga in platser-fjällstugor. Var ute på fjället i mars månad,i ruskigt dåligt väder och efter denna erfarenhet började jag att fundera på att skaffa en enkel och billig gps.

Vad menas med att man kan spara 3 spår med upp till 2000 punkter? 500 punkter? samt 20 rutter? Är det någon som kan recencera denna navigator och komma med konstruktiv kritik? Skärmen är en TFT mono, vad innebär det? Går det att växla mellan olika kordinatsystem? Går det att ställa om menyn till svenska?

Är tacksam om någon kan berätta om denna "snik" navigator.

Hälsningar från ett kallt Luleå....
 
peggan; sa:
Vad menas med att man kan spara 3 spår med upp till 2000 punkter?
GPS:en sparar normalt sett positioner regelbundet och när dessa sätts samman bildar de ett spår som visar hur du rört dig. Intressant för att i efterhand se på en karta hur man gått eller om man vill hitta tillbaka exakt samma väg. 2000 positioner är inte jättemycket men helt okej för en enhet i den här kategorin.
500 är antalet landmärken (eng. waypoints), som också är lagrade positioner men dessa sparar du och namnger själv. Som hem, stuga, svampställe o.s.v. Praktiska när man vill hitta tillbaka till en speciell plats. 500 räcker gott för de flesta användare.
Även rutter är en samling positioner som leder dig längs en speciell väg. Vanligen sätter man samman dessa själv av sina lagrade landmärken. T.ex. kan man göra en rutt som går från stugan, till svampstället och därefter hem om det är så man vill gå. Rutter används allra mest på sjön men kan också vara mycket användbara på land. 20 rutter brukar räcka för de flestas behov.
Är det någon som kan recencera denna navigator och komma med konstruktiv kritik?
Det första stället där man brukar leta efter recensioner eller vill lära sig mer om GPS är http://gpsinformation.net/

Tyvärr hittar jag där inga omdömen om den nämnda modellen men någon annan kanske sett det någonstans.
Skärmen är en TFT mono, vad innebär det?
Jag gissar att det är modellen som heter eXplorist 100 och då har den enligt specifikationerna en skärm med fyra olika gråskalenivåer vilket innebär att skärmen kan visa mer än bara svart och vitt. Utan att ha sett denna skärm så är generellt sett gråskaleskärmarna bra.
Går det att växla mellan olika kordinatsystem?
Enligt specifikationerna ja.
Går det att ställa om menyn till svenska?
Enligt specifikationerna ja.
 
Tack för att du tog tid för att svara på förmodligen enkla frågor. Svaren på många frågor finns nog i navigationsforumet men det blir mycket att titta igenom.

Du säger att 2000 postioner är ok, men anta att gps ligger i ryggsäcken och är påslagen, hur länge tar det innan 2000 positioner är lagrade då?

Tack för länken. Skall läsa och fundera i kväll.

Hälsningar från ett soligt och varmare Luleå.
 
peggan; sa:
Du säger att 2000 postioner är ok, men anta att gps ligger i ryggsäcken och är påslagen, hur länge tar det innan 2000 positioner är lagrade då?
Det beror på hur hög precision man vill ha på spåret. Vanligen (men jag kan inte svära på att det är så på just den här modellen) kan man ställa in hur ofta dessa spårpunkter skall lagras, t.ex. ett antal sekunder eller ett visst antal meter och då kan du själv räkna ut hur länge de skulle räcka. Det brukar också finnas ett automatikläge som är tänkt att placera ut punkterna med mer intelligens, d.v.s. tätare när man byter riktning ofta och längre mellan varje när man går rakt. Man får prova sig fram.

Frågan är om du behöver varje meter av vandringen dokumenterad. Jag fick uppfattningen att din primära användning var för säkerhet och då prioriterar man förmodligen tätare punkter för att kunna gå en säkrare väg tillbaka till senaste stuga, vindskydd eller vad det nu kan vara men då får man göra avkall på hur långt spår man kan spara.

Tänk på att du bör lägga GPS:en högst upp eller i en ytterficka på ryggan om du vill att den skall ha bra mottagning hela tiden. Batterilivslängd är också en parameter att fundera över vid vandringar.

Några som är mer vana än jag att fjällvandra med GPS kan säkert berätta mer om sina praktiska erfarenheter.
 
Hmm

Var och kände på navigatorn i dag men försäljaren kunde inte riktigt modellen.....

Hur brukar höjdmätningen fungera på gps gennerellt mot kartan, hur mycket kan det diffa.., kanske svårt att ge något besked om. Brukar gå upp på berg eller åka skidor uppför, brant men inte klättring. Kan tänka mig att antallet satteliter inte är optimalt då, men vad kan man gissa på för nogrannhet då?

Vilket system för kordinater har de Norska bladen (1:50000), någon som vet på rak hand?

Är det på gång att ändra kordinaterna för Sverige avsende kartor? Har någon minnesbild att jag läst någonstans men sviker minnet mitt? Vad kommer det nya systemet i så fall att heta?

Har någon tid att berätta för mig så är jag tacksam...

Hälsningar från ett försommrigt Luleå!
 
peggan; sa:
Är det på gång att ändra kordinaterna för Sverige avsende kartor? Har någon minnesbild att jag läst någonstans men sviker minnet mitt? Vad kommer det nya systemet i så fall att heta?

Jag misstänker att du anspelar på SWEREF 99, men detta byte av referenssystem påverkar endast användare med noggrannhet på decimeternivå (http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=2451). Med andra ord, inget som har betydelse för vanliga användare.
 
Ett par kompletteringar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22924 angående norska kartor.

Vad beträffar höjdmätning finns en hel del trådar i detta forum som diskuterar detta. Föreslår att du söker på "höjdmätning". Notera dock att GPS'en bara kan kalkylera den så kallade ellipsoidhöjden med utgångspunkt från satellitdata. Denna kan skilja sig med 30-40 meter från höjden över havet. Garmins modeller har dock en inbyggd databas med korrektionsvärden som gör det möjligt att räkna om dessa värden till höjd över havet. Hut det är med Magellan är okänt för mig.
 
Kepler; sa:
Ett par kompletteringar:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22924 angående norska kartor.

Vad beträffar höjdmätning finns en hel del trådar i detta forum som diskuterar detta. Föreslår att du söker på "höjdmätning". Notera dock att GPS'en bara kan kalkylera den så kallade ellipsoidhöjden med utgångspunkt från satellitdata. Denna kan skilja sig med 30-40 meter från höjden över havet. Garmins modeller har dock en inbyggd databas med korrektionsvärden som gör det möjligt att räkna om dessa värden till höjd över havet. Hut det är med Magellan är okänt för mig.

Hmm... Här får man lära sig hela tiden. Försäljaren pratade om att höjdnogrannheten var runt metern på Magellan 100.

Tack för länken!
 
Några kommentarer:

1. Antal spårpunkter

För fjällvandring skulle jag idag inte köpa en GPS som bara har 2.000 spårpunkter. Jag har en sådan (Garmin eTrex Venture) och min erfarenhet är att loggen räcker ungefär en och en halv dag om jag ställer in den på att spara så glest som möjligt. Det har till och med hänt mig att loggen har blivit överfull på en dagsutflykt hemmavid. eXplorist 100 tycks kunna spara tre spår à 2.000 punkter så den är lite bättre, men i mitt tycke ändå i underkant. Garmins nyare modeller har 10.000 spårpunkter och det tycker jag är det minsta man kan acceptera. De flesta av Lowrance iFinder-modeller kan spara 100 spår med 10.000 punkter i varje.

2. Rutter

Som redan sagts är rutter bra att ha på sjön. Även vid bilkörning kan de vara bra. Man sätter brytpunkter där man ska ändra kurs resp. byta väg. Det underlättar navigeringen i högre hastighet, men när man vandrar är det ju inget problem att titta på kartan och orientera sig medan man går.

3. Koordinatsystem i Norge

På norska kartor används UTM (Universal Transverse Mecator) som är ett standardiserat koordinatsystem. Jag skulle bli förvånad om jag hittade en GPS som inte kan visa det. WGS84 som nämns i något inlägg är inget koordinatsystem utan ett geodetiskt datum, d.v.s. ett samband mellan ett antal uppmätta punkter och en referensellipsoid.

4. Nuvarande koordinatsystem i Sverige

På svenska kartor används f.n. Rikets nät som är ett eget svenskt TM-system. De flesta GPS kan visa detta, men de gör det mer eller mindre bra. Rikets nät bygger egentligen på ett geodetiskt datum som heter RT90. Den transformation från WGS84 till RT90 som handhållna GPS gör är sämre än den officiella, vilket kan ge avvikelser på några tiotal meter. Lantmäteriet har publicerat en direktprojektion från WGS84 till Rikets nät som ger betydligt mindre fel, vanligen högst en meter. Garmin använder denna. Jag vet inte om Magellan gör det, men den tycks ha möjlighet till användardefinierat koordinatsystem (user grid) så att man kan lägga in den själv. Lowrance tycks använda den sämre transformationen och har inte user grid.

5. Kommande koordinatsystem i Sverige

Sverige håller på att byta geodetiskt datum från RT90 till Sweref 99 som för navigeringsändamål kan betraktas som identiskt med WGS84. Det har också föreslagits att vi ska byta koordinatsystem. Det som har föreslagits är att man ska ta projektionsparametrarna för UTM-zon 33 och använda dessa i hela landet. Så länge man befinner sig i zon 33 (mellan E 12° och E 18°) blir det nya koordinatsystemet alltså identiskt med UTM. Väster och öster om denna zon kommer man att behöva en user grid i sin GPS för att kunna se de nya koordinaterna.
 
haraldn; sa:
Några kommentarer:

1. Antal spårpunkter

För fjällvandring skulle jag idag inte köpa en GPS som bara har 2.000 spårpunkter. Jag har en sådan (Garmin eTrex Venture) och min erfarenhet är att loggen räcker ungefär en och en halv dag om jag ställer in den på att spara så glest som möjligt. Det har till och med hänt mig att loggen har blivit överfull på en dagsutflykt hemmavid. eXplorist 100 tycks kunna spara tre spår à 2.000 punkter så den är lite bättre, men i mitt tycke ändå i underkant. Garmins nyare modeller har 10.000 spårpunkter och det tycker jag är det minsta man kan acceptera. De flesta av Lowrance iFinder-modeller kan spara 100 spår med 10.000 punkter i varje.

Du gick alltså 4000km på 1,5 dagar. Mycket imponerande. "Så glest som möjligt" på min Magellan Meridian är 2km mellan varje punkt, 2km X 2000 punkter = 4000km. Så det är nog inga problem. Jag vet inte hur Garmin lägger sina punkter. Men jag har åkt bil till Från Göteborg till Stockholm med "Auto Detalj" inställt på spåren. Då hade jag 30% kvar av spårminnet när jag var framme. Nu är detta i och för sig motorväg nästan hela vägen. Men det får mig ändå att tvivla på att man "går slut" på punkterna på en och en halv dag. Jag har seglat med samma inställning en hel helg och ändå haft punkter kvar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Urbert GPS Pioneer Magellan Navigering 3
Winstar Sjökort i Magellan Meridian GPS ?? Navigering 13
nickelilltroll GPS Magellan Meridian Navigering 2
Winstar Magellan Meridian GPS hjälp önskas!! Navigering 17
Winstar Magellan Meridian GPS Navigering 2
Anden78 Magellan gps 300 Navigering 0
Isse Till er som har Magellan MAP330 GPS Navigering 1
Winstar Magellan Meridian GPS Navigering 1
ian_gotthard Magellan GPS 310 Navigering 1
Seglare Magellan GPS Companion Navigering 2
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.