Magellan explorist 600

Hej och hå.
Har nu läst verenda diskussion i ämnet men inte fått några entydiga svar.
Jag har en polare som är i usa så jag hade tänkt han skulle köpa en explorist till mej. Den har en amerikansk grundkarta. Kan jag byta den till eu eller den där world wide basemap som magellan har? Eller får jag en cd och får sätta in den grundkarta jag vill ha? Som man flyger och far så vill man ju kunna använda den överallt... Kan jag använda topo kartor över tex västerbotten i en amerikansk gps och tvärtom alltså amerikanske topokartor i en svensk?
Den där mapsend direct route är det kartor som jag kan ha som "grundkarta" eller är det bara en navigeringshjälp av typen som man använder i bil där den berättar hur jag ska svänga i korsningar och så?
Är det samma grundkarta i en 600 som i en XL?
Jag är ganska snurrig då det verkar vara ett öde detta med att köpa en vanlig gps, massor med nytt fikonspråk som man inte hänger med på...

//Håkan
 
Själv är bäste dräng

Då ingen annan svarat på mina frågor så har jag själv fått slita hårt framför datorn på diverse gps forum idag ;-)
Det jag kom fram till är att det går mycket bra att byta grundkarta till den man vill ha, alltså inte bara lägga en till på minneskortet utan verkligen byta den! jag hittade tom en undergroundmagellanhemsida där man kunde ladda hem alla olika grundkartor. Och topo kartorna funkar oavsett vilken grundkarta man har så då finns det inget förutom eventuella garantiärenden som talar för att ha eller köpa en svensk för nästan 3 gånger så mycket pengar.
Vet nån om man kan göra detsamma på en garmin csx eller vad dom heter. Alla verkar ju köpa sådana, jag förstår inte varför men nåt bra måste det ju vara med dem..
 
I vilket avseende är den ena eller den andra bättre - förutom att möjlighet att byta grundkarta i Garmin GPS saknas så vitt känt?

Mycket av Garminintresset är nog Följa John. Och så tillgången på kartor inklusive användargjorda sådana. Folk meckar med Garmin som vore det en Volvo Amazon. Då blir modellen populärare än vad den egentligen förtjänar ur ren kvalitetssynpunkt.

Idag gäller topokartor och autorouting på väg. Topokartor finns för Magellan, hur är det med autorouting? Och hur funkar skärmen i intensivt soljus? Kan jag ladda fram och tillbaka mellan GPS och PC? Där var det visst någon tråkig begränsning.
 
direct route

Jo det finns nåt som heter direct route som verkar vara nåt för bilnavigation.
Anledningen till att jag började kolla på magellan var att det finns ekonomiska kartor till den, det kanske finns till garmin också. Tycker som att garmin verkar så dyra, även i usa. Men det är väl som vanligt... Man får vad man betalar för...
 
Topo Sweden saknar mycket riktigt möjligheten att läsas i PC.

MapOnDemand tjänsten som kommer 31/3 och till att börja med innehåller en variant av "fastighetskartan" (1:10 000) kommer dock att kunna läsas i PC. Likaså kommer alla framtida kartor att ha den möjligheten.

Autorutt finns men saknar automatisk omräkning vid felkörning (man måste tryck på GoTo 2ggr). Det kommer dock en ny version av Direct Route som kommer att innehålla automatisk omräkning och lite annat smått och gott.
 
jonasolof; sa:
Och så tillgången på kartor inklusive användargjorda sådana. Folk meckar med Garmin som vore det en Volvo Amazon. Då blir modellen populärare än vad den egentligen förtjänar ur ren kvalitetssynpunkt.
Snarare än hemgjorda kartor som en relativt liten grupp nördar ägnar sig åt (Garmin sålde mycket bättre redan långt innan det tog fart) tror jag snarare att Garmins stora marknadsandelar beror på följande:
Utbudet av färdiga kartor - framförallt på topografikartor har vad jag förstått Magellan under lång tid legat efter.
Autorutt - här har Garmin varit överlägset i åratal med autorutt på många modeller, automatisk ruttomräkning och det inte minst viktiga med autorutt på grundkartan (rätta mig om jag har fel Ola, men det tror jag fortfarande saknas).
Fickformat - först med xPlorist-serien har Magellan insett att det behövs modeller i litet format medan Garmin öst ut både eTrex och ännu mindre modeller i många, många år.
Brett modellutbud - Garmin sprutar ut nya modeller som ofta är anpassade till och därmed fungerar bättre för ett visst ändamål. Exempel: många olika modeller för motorcyklister, 276/376C för den som vill ha en enhet av toppklass för både marin- och vägnavigation, några flyganpassningar i programvaran på eTrex Vista gjorde den populär bland skärmflygare, Forerunner och Edge-serierna för motionärer, o.s.v.
Tillräckligt bra - precis som Microsoft är Garmins produkter sällan bäst i alla detaljer men de har ett attraktivt paket. Magellan har t.ex. länge tryckt hårt på sin bättre möjlighet att hålla fix (vilket egentligen är ett tveeggat svärd om man måste använda extrem averageing för att undertrycka de störningar som kommer av att man skruvat upp mottagningskänsligheten) men Garmins mottagning har för de flesta ändamål varit tillräckligt bra.
Försäljningsmöjligheter - Garmin finns hos många fler återförsäljare.
Kunskap - det finns både bredare och djupare kunskap om Garmins produkter på mötesplatser som denna vilket i sin tur leder till att det är mycket lättare för en nybörjare att få kvalificerad (ofta bättre än genom ordinarie supportkanaler), snabb och billig hjälp med Garmin.
Trygghet - den överlägsne marknadsledaren upplevs som det tryggaste köpet för den som är osäker i sitt val av enhet.
 
Om inte jag missminner mig så är det väl också så att magellan explorist har inbyggt uppladdningsbart batteri, vilket ju är fullständigt värdelöst om man vill använda sin gps till något annat än navigering i bil/båt där man har tillgång till laddström. Jag kan inte förstå att man bygger in en sådan begränsning.
 
Maua; sa:
Om inte jag missminner mig så är det väl också så att magellan explorist har inbyggt uppladdningsbart batteri, vilket ju är fullständigt värdelöst om man vill använda sin gps till något annat än navigering i bil/båt där man har tillgång till laddström. Jag kan inte förstå att man bygger in en sådan begränsning.

Det är riktigt att det är så. Nu i månadsskiftet kommer det dock ett clip som gör att man kan köra med standardbatterier. Då kan man välja precis som man vill. Det tycker inte vi är fullständigt värdelöst.
 
Det är riktigt att det är så. Nu i månadsskiftet kommer det dock ett clip som gör att man kan köra med standardbatterier. Då kan man välja precis som man vill. Det tycker inte vi är fullständigt värdelöst. [/QUOTE]

Påverkar det batteritiden på något sätt?
 
Inuyasha; sa:
Det är riktigt att det är så. Nu i månadsskiftet kommer det dock ett clip som gör att man kan köra med standardbatterier. Då kan man välja precis som man vill. Det tycker inte vi är fullständigt värdelöst.

Påverkar det batteritiden på något sätt? [/QUOTE]


Jag skall vara helt ärlig och säga att jag inte har en aning. Vi har inte fått specifikationerna eller ens provat själva.


Jonas> På Topo Sweden är höjdkurvorna inte attribuerade. Det kommer dock alla framtida kartor att vara (inkl. MapOnDemand, fastighet). Detta på grund av ett nytt mer avancerat SDK-Kit.
 
Kartor till Magellan

Som ett tillägg kan nämnas att vi idag har möjlighet att ta fram egna kartor till Magellan då vi har tillgång till Magellans utvecklings kit (MSDK) vilket kommer att märkas i framtiden. Vår intention är att utveckla innehållet i kartmaterial till Magellans GPS mottagare där vi kan differentiera olika kartor för olika ändamål. Närmast är vår nya MapOnDemand tjänst där användaren själv kan beställa en karta i skala 1:10 000 med fastighetsgränser och beteckningar över ett valfritt område i storlek 50 x 50 km se vår hemsida http://www.magellansverige.se/
Vi kommer också att lägga till möjlighet att se våra TopoSweden kartor i PC-miljö till hösten. Tanken är att alla användare av Magellans GPS mottagare skall kunna hitta en karta i passande skala och innehåll. Vi kommer också att lägga mer fokusering på innehåll av POI (points of interests).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Billiga Magellan Navigering 0
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.