Lunndörrsfjällen

Hej!
Vi är 2 pers som planerar en 5-dygns vandring med tält i lunndörrsfjälllen. Vi planerar att parkera i vallbo och sedan vandra issjödalen, via pyramiderna- lunndörrspasset-passera rensnävet antingen på norra eller södra sidan, upp genom storådörren, vada över lillån och sedan åter nå leden ungefär där tronnan skär leden. Är det någon som gått den sträckan och vet om detta är en rimlig sträcka? Vi är relativt vana vandrare, planerar att gå upp till 20km/dag. Är det någon som vet om det är ok vattenstånd för att vada över Lillån?
 
har inte gått i år...

men, skulle nog ha valt lägga till en dag i planeringen...det finns fler ställen under er planerade tripp där det är värt att inte stressa. En toppbestigning av Gruvfjället från Lunndörrspasset är ett exempel på något man inte bör missa...

Jag har inte vart på plats i detta områdei år så jag vet inget om det nuvarande vattenståndet...denna typ av input är färskvara, kolla med stugvärden i Lunndörrsstugan eller STF Vålådalen...



Mvh // Pzon ..
 
En vän är där och vandrar nu och hon skickade sms om att det var riktigt blött i myrarna och vattendragen. Föreslår att ni tar de största vattendragen där det finns broar.
 
Hej

Har gått där flera gånger, men inte just i år.

Pyramiderna och Issjödalen är väl värda ett besök. Lunndörren är ok, ganska mäktigt med de branta sidorna som tränger sig på. Om ni vill ha ett alternativ med mer utsikt har jag gått enligt blåa linjen (västra varianten). Man kan gå förbi Dörrsjön om man vill, men där "brukar det" regna
Bild1.jpg

Tycker att Rensnävet är fint genom själva dalen, så runda söder om verkar synd.

Storådörren är fin att titta på framför allt från norra änden, man för mig ger den inget att vandra. Kanske mest för att det regnat när jag varit där... Går hellre Lillådörren och sen går en lov ner i Storådörrens övre västra sida och tittar.

Lillån är enligt min erfarenhet inte alls liten. Har istället vadat Tronnan där den kommer från Tronndalen. Den är nog i år kanske inte heller så liten... Går ni Lillådörren kan ni undvika vaden genom att hålla på östra / norra sidan hela vägen.

Vilket fall en fin tur. Jag som hör till kategorin lata och otränade vandrare skulle lägga på mer tid. Vissa dar kommer jag bara ca 10 km när jag går utanför lederna...

//Peter
 
Ok

Lillån blir nog inga problem. Förra året vadade vi den utan problem ungefär där ni beskriver. Inte överjävligt med vatten i år heller för 2,5 veckor sedan. Jag tycker att östsidan av Lillån/Tronnan är att föredra när man går längre ned längs vattendraget.
Vill också dra en lans för Dörrsjön.
Östra sidan av Storådörren är bäst enligt min erfarenhet. Men Lillådörren är som nämnts ovan inte tokig den heller!
 
jojoled

Om man gillar utsikt och inte har något emot att gå uppför och nerför så är ett fint alternativ att göra en jojoled från Dörrsjön: Från sydvästra hörnet på dörrsjön gåt man förbi sjön 1130 och ner i dalen nedanför lunndörrsfjällen, sen gör du en brantstigning upp mot sjön 1069 mellan Dörrpiken och Giedetjakke. Uppe vid sjön känner man sig som "Tarzan och glömda dalen" och här finns fina tältplatser. Brant ner till Lunndörren och sedan upp mot Gruvfjället. Ner igen och upp på Nörder Stårådörren där man kan lägga sig på mage och kika utför stupet. Sedan fin vandring norrut ut ur dalen (heter den tronndalen även här). Väster om Tronnan finns också gott om pyramider som gör det lite jobbigt att vandra.

Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
viro Vänster Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
Crimper Tälttur i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
¤hej¤ Lunndörrsfjällen och Anaris Fjällvandring 6
anle Lunndörrsfjällen på tvären? Fjällvandring 3
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...