Lundhags ranger vs proffesional

Vet nån hur stor skillnaden (kvalitet, känsla, styvhet mm) är mellan ranger mid och professional mid? Ni som valde den ena eller andra -vad avgjorde valet?

Varför jag undrar är pga att jag inte testat profs kängan pga den inte fanns i de storlekar jag behövde. Men ranger i str 42 satt grymt bra med en medeltjock hikking socka iaf.

Sen undrar jag bara vad ni tycker om detta med en storlek större än man har normalt tar+
detta gäller väl bara profs modellen, då denna har normal läst och ranger har opti lästen.
Optin är ju ca 6 mm större än normal lästen enligt hemsidan.

Lite dumma frågor kanske, men om man inte frågar så får man ju inget veta ;)

Mvh Anders
 
Förstår om det känns lite svårt att välja, det är mycket pengar helt klart. Jag är övertygad att du kommer bli nöjd vilken du än väljer. Jag stod i samma val och bestämde mig för Profs. för jag tyckte det kändes bättre med lite stabilare läst. Men jag vete fan, min flickvän valde Ranger och hon är lika nöjd. Det är nog bara att gå på känslan, vilken känga känns bäst på tassen? Sen får du räkna med att det tar tid att gå in dom. För mig tog det många vandringar med lite skav här o där, men nu ca ett år senare sitter dom som gjutet. Jag fick tom skicka tillbaks dom till Lundhags för jag tyckte det skavde i en kant inne i kängan. Dom sydde om dom utan kostnad, bara betalade portot upp. Kanonbra service. Om du smörjer in dom är dom helt vattentäta. Men vaxet slits rätt fort så det gäller smörja ofta om man vill ha det absolut tätt. Jag kör med nikwax och det funkar bra.
 
De har också olika läst, vad som nu skiljer dem åt? (Prof=Normal Ranger=OPTI). OPTI verkar vara den nyare lästen som inte skall krympa?
 
Jag köpte Prof mid. Är mycket nöjd med styvheten i skaftet. är nog den bästan känga som finns enligt mig. Kör du på ranger så får du en något svalar och mindre styv känga eftersom skaftet är tunnare. Om du kollar på de nedre snörhålen på de båda modellerna så ser du att på ranger är hålen i lädret medan på prof är snörhålen nitade i kängan. Min kompis menade på att denna nitning kan släppa in lite vatten. Detta har jag dock aldrig märkt.

Opt-lästen är lite bredare än normal lästen samt större som du säger. Detta gör att du kanske kan klara dig med en mindre känga om du kör på ranger. Har du en bred fot passar nog opt bra.

Det bästa är att mäta foten, lägg på 2 cm. Titta sedan efter vilken kängas mått som stämmer med det mått du fick (varje storlek finns angivet i mm också). Eller om du provar kängan kan du ta ut sulan och kolla efter så det finns två cm kvar mellan fotens och sulan slut.
 
Tack för svar,

Skogsvakt: Ja det är ju en av den dyraste inköpen, men det lät bra det där med att Lundhags fixade det utan några krusiduler, det låter tryggt!

Nahoj81: Ja, jag har hört /lästdetta med att opti lästen ska vara bredare, jag har problem med att jag får ont utanför lilltårna (knölen) efter ett tag vid belastning. Ex har jag låtit lästa ut mina lange pjäxor pga detta.
Jag har mätt mina tassar, och de är mellan 260 till 265 mm långa/korta :) , då passar nog 42:an som jag testade av ranger´n som är 286 mm.

Nu är det bara Ryggan kvar att välja, Haglöfs matrix 60 eller Lundhags v8 60?
Haha, dessa jä-la val, känns som ett litet i-lands problem..... hmm.

Mvh Anders
 
Senast ändrad:
De har också olika läst, vad som nu skiljer dem åt? (Prof=Normal Ranger=OPTI). OPTI verkar vara den nyare lästen som inte skall krympa?

Lästen krymper inte, det är bara formen de syr fotdelen av kängan efter. Materialet är detsamma i bägge kängorna.

Själv har jag ett par scout som jag är väldigt nöjd med. De har ingen polstring och blir således lite mer luftiga, på bekostnad av stabilitet, men jag vill inte ha så mkt stabilitet i 'vanliga' vandrarkängor. Den stabilitet som blir om man drar åt hårt med två par tjocka ullsockar räcker gott och väl. Dessutom har de inga sömmar över skaftet som de föreslagna modellerna har (de extra lädret som håller 'vrist'-kroken). Mina scout har klarat sig bra i norska och svenska fjällen, samt överallt annars där jag har använt dom, skogsmark, blötmyr och i stallet. I alperna använder jag andra, stabilare, kängor.

Att de sedan är 800 spänn billigare än ranger och 1400 sekiner billigare än profs gjorde inte mitt val svårare. Scout och proffs görs på samma läst. Med scout och proffs är dessutom sydda i fullnarvsskinn vilket jag tycker håller impregnering bättre än nubuck som används i ranger. Förstår inte varför man ska använda klyvt läder liksom.
 
Lästen krymper inte, det är bara formen de syr fotdelen av kängan efter. Materialet är detsamma i bägge kängorna.

(klipp).

Klager syftade antagligen på att Lundhagskängorna förr krympte ca en strl efter någon tid...

Det berodde på att Lundhags använde en läderbindsula som uppförde sig så...sedan ett par år använder Lundhags plast i bindsulan varför krympningen nu är historia...

Det hände t ex mina Professionals från 2003, de krympte rejält. Sen var det så illa att cellgummit började gå sönder efter någon säsong, så jag fick nya cellgummiskor till mina gamla skaft, som dessutom restaurerades med nytt läder på insidan...
...för en spottstyver..och med nya krympfria skon :)...

Bra kundservice!

//J
 
Köpta!

Hej,

Det blev Lundhags syncro mid istället.
Kanske lite dyra, men som de satt på fötterna -de var som en dröm.
Det som fällde avgörandet var både passformen (för mig) och att de var stabilare än rangern och bredare än professionalen.

Tack för tipsen!

Mvh Anders
 
Hej,

Det blev Lundhags syncro mid istället.
Kanske lite dyra, men som de satt på fötterna -de var som en dröm.
Det som fällde avgörandet var både passformen (för mig) och att de var stabilare än rangern och bredare än professionalen.

Tack för tipsen!

Mvh Anders



hur har det gått? har letat efter syncro resentioner men inte hittat nå´t berätta gärna...
 
Det där funkade bra för mig. Jag hade 286 mm lång fot och en 42:a sitter perfekt på mig. Jag tycker att det nästan är lika oskönt med för stor sko som för liten, även om det ju går att ta sig runt utan skavsår och tryck m.m.

Välj rätt storlek på kängorna (från Lundhags hemsida)

Vi jobbar i huvudsak med 2 olika läster idag.

•Normal läst som 'Professional' och 'Scout' är byggda på.
•OPTI läst som 'Syncro' och 'Ranger' är byggda på.
När man provar en känga byggd på Normallästen väljer man normalt en storlek större än man har på sina vardagsskor.
Kängor byggda på OPTIlästen kan man oftast välja samma storlek som sina vardagsskor.

Man kan också mäta foten med max en tunn strumpa och lägga till 20mm och jämföra med tabellen nedan för att hitta rätt storlek. Om det blir tveksamt är det bättre att gå upp en storlek!

En annan regel säger att man skall ha 10 mm kvar mellan tårna och framkant av kängorna när man har de sockor man tänkt använda på sig.

Om två av tre regler stämmer in finns det goda chanser att du har valt rätt! Undantag finns alltid.

1) EUR 2) UK 3) Normal läst längd i mm 4) OPTI läst längd i mm
48 13 320 326
47 12 313 319
46 11 1/3 307 313
45 10 1/2 300 306
44 9 2/3 293 299
43 9 287 293
42 8 280 286
41 7 1/3 273 279
40 6 1/2 267 273
39 5 2/3 260 266
38 5 253 259
37 4 247 253
36 3 1/3 240 246
 
Enkelt

Hej...

Jag tycker att det hela är mycket enkelt, gå till en butik som har alla skor, testa alla... och välj de som är skönast!!! Svårare än så är det inte. För min del blev det ett par Syncro mid. Har bara gjort dagsutflykter med dom än men de sitter som gjutet, inget skoskav!!!

Samuel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
steerbear Lundhags syncro vs ranger Kläder 26
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
discophilip Hjälp!!!! Lundhags ranger high! Kläder 20
McLinks Lundhags Ranger (high) Kläder 3
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.