Lunch - Dagstur

Vad äter ni för lunch på era dagsutflukter?

Själv brukar det bli att jag köper en påse bullar på Statoil, känns inte riktigt som den bästa lunchen...
Brukar ibland ha med en rulle kex (Digestive), mycket energi men inte så mättande. Kexchoklad är också populärt men på somaren är det ingen höjdare.

Det jag söker är en lunch som inte kräver någon tillagning och som man kan ha hemma i flera månader utan att bli förstörd.
 
Tortillawraps är juste om man ska ta med färdig kall mat. Sallad, grillad kyckling, avocado, rostad lök, bara att slänga i vad man har hemma ocj slå in i folie eller cellofan.. Om det ska hålla flera månader och smaka vettigt måste det nog bli något frystorkat, knorr pastarätter etc som lagas på campingköket.
 
mathias; sa:
Det jag söker är en lunch som inte kräver någon tillagning och som man kan ha hemma i flera månader utan att bli förstörd.
Utan tillagning blir det knepigt men kallrörda soppor funkar ju.
Ett annat alternativ är att tillaga hemma och ta med i en termos, helst mattermos. Ibland blandar jag couscousgryn, purjolök/schalottenlök, paprika ock liknande och sedan tar jag med en termos med varmvatten. När jag ska äta så häller jag varmt vatten över couscousblandningen och låter det stå och svälla. Lufttorkad skinka, t.ex. Serranoskinka eller Parmaskinka passar utmärkt till. :)
 
mathias; sa:
Vad äter ni för lunch på era dagsutflukter?

Själv brukar det bli att jag köper en påse bullar på Statoil, känns inte riktigt som den bästa lunchen...
Brukar ibland ha med en rulle kex (Digestive), mycket energi men inte så mättande. Kexchoklad är också populärt men på somaren är det ingen höjdare.

Det jag söker är en lunch som inte kräver någon tillagning och som man kan ha hemma i flera månader utan att bli förstörd.
Tjena! Jag kan bara rekomendera MRE's (Meal ready to eat) Amrissarnas "strids"portioner
Det enda du behöver är lite vätska (kalll) som man häller i en "heatingbag" där man stoppat i mat påsen, så simsalabim en varm måltid. I MRE paketet ingår oxå lite godis, dasspapper ngn kaka osv. Håller ca 3-7 år beroende på förvaring.

/Niklas
 
niklassthlm; sa:
mathias; sa:
Vad äter ni för lunch på era dagsutflukter?

Själv brukar det bli att jag köper en påse bullar på Statoil, känns inte riktigt som den bästa lunchen...
Brukar ibland ha med en rulle kex (Digestive), mycket energi men inte så mättande. Kexchoklad är också populärt men på somaren är det ingen höjdare.

Det jag söker är en lunch som inte kräver någon tillagning och som man kan ha hemma i flera månader utan att bli förstörd.
Tjena! Jag kan bara rekomendera MRE's (Meal ready to eat) Amrissarnas "strids"portioner
Det enda du behöver är lite vätska (kalll) som man häller i en "heatingbag" där man stoppat i mat påsen, så simsalabim en varm måltid. I MRE paketet ingår oxå lite godis, dasspapper ngn kaka osv. Håller ca 3-7 år beroende på förvaring.

/Niklas

Låter intressant! Var köper du dem & vad kostar de? Vikt & kaloriinnehåll?
 
Tilsammans med frugan så brukar jag dela på en påse turmat, tex blå bands. Till det lite salta kex och lite godis som desert !

/P.D
 
Förr hade vi mackor, youghurt och en termos hetvatten samt diverse dryckpulver. Nuförtiden, sedan vi ledsnat på mackor, fyller vi mattermosen med vanlig mat eller steker pannkakor på morgonen. Som efterrätt brukar vi ha frukt eller de godis och kakor som vi fått, glömt bort i ett skåp och sedan hittar då och då.
 
Dyrt men bra

På Svalbard körde vi termos med hetvatten och Real turmat. I med vattnet, rör runt o vänta 5 minuter. Bra men dyrt, dessutom behöv termos + att man kokat vatten hemma.

Tortilja-wrappisarna verkar mer lockande!
 
Om man bara ska ut över dagen

Färdig soppa på "tetra" (t.ex. Ekströms) har bra hållbarhet och kräver ingen kyla. Fruktsoppan är en höjdare. Mycket socker men också läskande. När vi tröttnar på det kan det bli kräm på tetra med H-mjölk till. Det som är bra är att man kan storhandla allt och sen bara greppa det ur skafferiet när man ska iväg.

Jag och sambon brukar dela på en liter soppa/kräm till lunch. Till det mackor eller fyllda rullade pannkakor. Och bananer (i en burk eller i klätterhjälmen, så att de inte blir mosade i ryggsäcken). Och en rulle kex/kakor. Och en termos färdigmonterat kaffe (med mjölk i termosen alltså).

Dessutom någon sorts "energy bar" (såna utan chokladgrejs funkar klart bättre i värme) som nöd-proviant (läs: när man blir trött, arg och dum).

Men jag känner dem som tar med sushi i en liten kylväska... Inte så fältmässigt, men rätt kul!

Om man ska ut på kvällskvisten funkar en baguette, en bytta krämig vitlöksost och en tetra rödtjut även på klippan. Och sen nattbad. Och sen cykla hem. Mmm...

:) /Lotta
 
Jag glömde...

...att säga jordnötssmör på mjukt tunnbröd. Rulla och njut. Det är allt man behöver som macka. Eller jordnötssmör + sylt + skivat kalkonbröst. Amrisarna kan, dom...

:) /Lotta
 
Färdig soppa

Förslaget med färdig soppa låter smidigt. Ofta tycker jag det händer att man bestämmer sig på morgonen vad man ska göra för kul under dagen, och då vill man åka iväg så snart som möjligt utan att behöva laga någon avancerad lunchlåda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.