luffning i europa

Har funderat lite på att luffa runt i europa med tält och lifta och så. Undrar om någon har erfarenhet, kunskap eller tips om ämnet. Har hört en del om att det dels är olagligt att lifta i vissa länder typ danmark???
Men även att det är olagligt att tälta lite hur som helst i rätt många länder.

Är tacksam för alla svar om ämnet

/Filip
 
Kroatien?

Har tänkt i samma banor, men liftar ner till Kroatien i maj och ska lifta runt däromkring i cirka en månad, för att sen flyga upp från Toscana/Milano. Har hört mycket bra om det, men som ensam kille kan det bli svårt, har mycket liftningserfarenhet här uppe i norr, och här är det jättenkelt om man liftar en kille och en tjej, eller två tjejer men det killar som jag känner som har liftat själv har det gått väldigt segt för.
 
vilka länder planerar du att passera? Kör du typ tält eller hotell eller vad är planen? Hört att man ska kunna få lift rätt lätt vid färjan i Sverige och förhoppningsvis genom Danmark som jag någonstans läst har lagar mot liftning. Positiva/negativa erfarenheter i övrigt?

/Filip
 
Liftning

Jag tänkte pasera Österike och Slovenien på nedresan, ev även en tur till Makedonien när man har varit I Kroatien en stund, och sen då till norra Italien. Vill även pasera Bled och Tyrolen. Jag kommer resa med en liten budget, så det blir mest tält, lite couchsurfing och kanske att man bor lite med dom man liftar med (brukar bli så ibland) Tänkte lifta i lugn och ro och göra själva resan till en ordentlig upplevelse och vandra en del. Har inte liftat ut i Europa tidigare, men har flera års liftningserfarenhet i Sverige/Norge/Finland och liftar överallt jag ska här uppe och upplever det väldigt enkelt.

Har jobbat som reseledare förra sommaren och paserade Helsingborg/Helsingør och Gedser/Rodstock ett flertal gånger och jag kan lova att där är det mycket trafik så det tvivlar jag starkt på skulle vara några problem.
 
Kroatien

Kroatien har liknande allemansrätt som den i Sverige, så det är väldigt fritt där, hur det är i länderna påväg dit vet jag inte, men tältar konstant i Norge te.x där man inte heller får tälta hur som helst, men man får bara va lite diskret med sitt tältande, och folk brukar inte bry sig så mycket. Kan ge lite fler tips, med adda gärna mig på msn om du vill: hvittfeldt@hotmail.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
berekson Weekendvandring i Europa Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
Linneagk Tälta i europa? Trekking 2
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
Chrabban Billig Trekking i Europa Trekking 12
OscarBerndtsson Vandringstips i Europa sökes Trekking 9
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
mindful 3-4 dagars vandring i S Europa i april? Trekking 2
avslutad130206 Europa nu i oktober Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
mariabe Vandring Europa början april 2010 Trekking 4
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
lopan Vandring i Europa i december? Trekking 3
pandeon Tips vandring Europa Trekking 4
jonnylocktong picos de europa Trekking 1
jesa picos de europa - söker tips Trekking 2
Laura vandring tvärs över europa Trekking 12
fredric_verklig.se Länktips vandringar i Europa.. Trekking 7
Trekkern Nya foton: Picos de Europa - Spanien Trekking 0
Trekkern Vandring i Picos de Europa.(Spanien) Trekking 4
mbewe Led-/småvägskartor i Europa? Trekking 2
BERIT24 Vandra i Europa Trekking 1
jd Pyrenéerna, Picos de Europa Trekking 5
i Grycksbo Utrustning för sommarvandring i Europa? Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.