Louhtalakko

Vi planerar en start mha helikopter lyft vid parkgränsen vid Goebrakbakte.
Hur är nedstigningen mot Bulkas i Njåtjosvagge? Var vadar man jokken i den dalen bäst?
Hur är stigningen upp därifrån närmsta vägen upp på louhtalakko vid louhtajokko? Mkt blockmark?
 
Du får ursäkta, men jag tycker det är synd att ni bidrar till helikoptertrafiken i fjällen, kan ni inte välja en vandring ni har tid för?

Om Utsidan
Målsättning
Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr.”
 
Du får ursäkta, men jag tycker det är synd att ni bidrar till helikoptertrafiken i fjällen, kan ni inte välja en vandring ni har tid för?
Jag ursäktar inte. Din fråga diskuteras regelbundet i allmänna forum och felpostningar tenderar att leda till urartade debattrådar. En regel som väger tyngre för mig är att trådstartaren bestämmer ämnet. Efterföljande inlägg ska anknyta på detta. Här ställer TS tre tydliga frågor och kan du inte svara på dem så har du inget att bidra med i sammanhanget. Det här är viktigt då forumkonstruktionen erbjuder fördelar som de osorterade Facebookflödena saknar. Det är något att slå vakt om.
 
Jag ursäktar inte. Din fråga diskuteras regelbundet i allmänna forum och felpostningar tenderar att leda till urartade debattrådar. En regel som väger tyngre för mig är att trådstartaren bestämmer ämnet. Efterföljande inlägg ska anknyta på detta. Här ställer TS tre tydliga frågor och kan du inte svara på dem så har du inget att bidra med i sammanhanget. Det här är viktigt då forumkonstruktionen erbjuder fördelar som de osorterade Facebookflödena saknar. Det är något att slå vakt om.
Ledsen att du inte förstår problemet, och inte förstått att det här är ett forum för icke- motoriserade aktiviteter.
 
Nedstigningen från Goabrekbakte till Njoatsosvagge är problemfri om ni hittar en bra linje dvs håll viss höjd på skrå och hamna inte för lågt ner i videt i dalen. Sikta på vattenytan i Lulep Njoatsosjavvre som ni vadar precis vid utloppet. Jag har bara gått i motsatt riktning, men nerför är ju lättare då man får bättre överblick.
Uppstigningen från Njoatsosvagge till Luhtolahto har jag inte gått själv så den får någon annan gärna kommentera.
 
Ledsen att du inte förstår problemet, och inte förstått att det här är ett forum för icke- motoriserade aktiviteter.

Notera att jag inte skrivit ett ord om helikopterfärder och vad jag eventuellt anser om dem. TS ställer heller inga sådana frågor utan vill bara ha hjälp med sin planerade vandring. Vill du evangelisera är du är fri att när som helst starta en debatt-tråd.
 
Nedstigningen från Goabrekbakte till Njoatsosvagge är problemfri om ni hittar en bra linje dvs håll viss höjd på skrå och hamna inte för lågt ner i videt i dalen. Sikta på vattenytan i Lulep Njoatsosjavvre som ni vadar precis vid utloppet. Jag har bara gått i motsatt riktning, men nerför är ju lättare då man får bättre överblick.
Uppstigningen från Njoatsosvagge till Luhtolahto har jag inte gått själv så den får någon annan gärna kommentera.
Vadet vid sjöns utlopp lär ju vara det mest pålitliga. Jag har inte behövs använda det själv eftersom jag kommit över Njoatsosjåhkå ca 2,5 km längre nedströms, där jokken breddar sig. Det kan även gå ytterligare en km längre nedströms, där jokken gör en tydlig sväng åt NO. På väg upp till sjön passerar ni ju dessa ställen och kan se hur läget är.
Av det du skriver verkar det inte som ni tänkte besöka Svenonius glaciär. Närmsta vägen innebär då att ni behöver korsa Luohttojåhkå, vilket bäst sker vid dess utlopp. (Obs, kan bli 2 vad, se fjällkartan. Det första är störst.) Sedan går ni rakt uppför sluttningen, genom björkskogen. Så värst stenigt tror jag inte att det är just där.
Ett sämre alternativ är att korsa Luohttojåhkå i dess ravin högre upp. Där finns branta partier och jokken är smal och därmed strid. (Obs igen, tidvis är Luohttojåhkå omöjlig att komma över någonstans, t ex pga regn.)
Om vattennivåerna är låga kan det går att vada (bada?) över vid poolen med höjden 636. Det sker precis efter fallet och senast jag var där såg jag en järnstör placerad för att markera stället. Men man hittar det ändå.
 
Är själv just nu på väg hem efter en tur i Sarek. Jämfört med tidigare turer vid samma tidpunkt var det förvånansvärt torrt i vattendragen och vi kunde passera många ”vad” med kängorna på, men det kan ju ändras snabbt pga vädret. Dessutom i princip myggfritt även i Rapadalens grönska.
 
Vi planerar en start mha helikopter lyft vid parkgränsen vid Goebrakbakte.
Hur är nedstigningen mot Bulkas i Njåtjosvagge? Var vadar man jokken i den dalen bäst?
Hur är stigningen upp därifrån närmsta vägen upp på louhtalakko vid louhtajokko? Mkt blockmark?
Om man ska säga något om helikopterfrågan, så varför inte åka "billigt" reguljärlyft till Tarraluoppal istället?
 
Är själv just nu på väg hem efter en tur i Sarek. Jämfört med tidigare turer vid samma tidpunkt var det förvånansvärt torrt i vattendragen och vi kunde passera många ”vad” med kängorna på, men det kan ju ändras snabbt pga vädret. Dessutom i princip myggfritt även i Rapadalens grönska.
Passar på att fråga här trots off topic, tror du att det är rimligt att sikta på tielmavadet i Rapadalen nu? Jag och en vän åker upp på tisdag och skulle passera där på torsdag kanske.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.