Long-sleeve T-shirt i merino?

Hej,

Jag har de senaste månaderna försökt hitta en skönt basplagg att vandra i i vår/sommar, en enkel t-shirt med longsleeve som INTE är av bomull skulle vara perfekt.

Det marino-stället jag använder nu är alldeles för tight och för varmt för mina planerade sommarturer.

Jag har hittat några från typ Icebreaker som är både a) lätta/tunna och b) utav ett material som håller flera dagar utan att börja stinka men problemet är de kostar MINST 600 KRONOR vilket jag tycker är helt sjukt. Jag behöver visserligen två, men jag har ingen som helst lust att betala 1200 kr för två t-shirts. Det måste finnas andra alternativ.

Några tips?

När jag ändå är igång skulle jag gärna vilja ha tips på bra kalsonger med samma egenskaper, dvs lätta, tunna och som kan användas i ett par dagar på raken.

Tack o hej,
Splashmore
 
Lundhags AERO

Har ett par T-shirt av dessa och de är underbart mjuka, förhållandevis varma och torkar oerhört snabbt!
Kan klart rekommenderas!
 
Jag har en tröja från Stadium, av deras egna märke Everest. Tror att den kostade 350 kr. Har inte haft den så länge så jag kan inte säga nåt om kvalitén.
 
Jag har köpt merinounderställ för 249:- nu på rean på Jula. Känns prisvärt även om passformen på själva långkalsongerna inte var perfekt.
 
Nu kostar de där ju runt 650 spänn dock. Jag har själv numer två Merino Roundneck då jag fick en ny pga att muddarna gett sig på min första. Inte OK på en tröja för 700 spänn men Lundhags skötte reklamation via mail, med bild, till 100% bra - inga problem.

Fråga:
Hur är det med lukten på den där? Jag inbillar mig att det är just syntetfiber som gör att det börjar lukta apa och den där har ju 50/50 syntet och ull. Min Roundneck helt i Merino är helt otrolig, jag kan svettas som en gris under flera dagar och det luktar inte alls eller inte farligt. Däremot mina gamla Craft osv. luktar svett direkt - grym skillnad.

Har ett par T-shirt av dessa och de är underbart mjuka, förhållandevis varma och torkar oerhört snabbt!
Kan klart rekommenderas!
 
Dressman hade senast vi var där 3 för priset av 2 vare sig du väljer 50/50 eller 100%, gällde även för långfillingarna. De säljer Krone som lär vara Janus....... Priset blir ju överkomligare så även om 3 respektive 400 per del är grunden.
 
Hur är det med lukten på den där? Jag inbillar mig att det är just syntetfiber som gör att det börjar lukta apa och den där har ju 50/50 syntet och ull.

"Minst 60 % ull" är en riktlinje (från Ryan Jordan på Backpackinglight om jag inte missminner mig).
Jag skulle gärna se fler syntetblandade ulltröjor, åtminstone om det kan hindra dem från att vara så sköra utan att få dem att lukta.

- - - -


Ett problem som jag upplever när det gäller den här typen av plagg är att de nästan bara finns i svart. Vad jag förstår beror det på att butiksinköparna (och kanske kunderna) inte förstår att det är året-runt-plagg. En svart ulltröja är nog inte jättekul en solig sommardag.

(Andra problem är såklart priset och slitstyrkan - särskilt i förhållande till varandra)

Hur som helst, jag har också använt Everest-tröjan. Helt ok, men svart.
Ett märke som är någon hundralapp billigare än 600 kr (och som jag personligen är rätt nyfiken på) är Devold. De har lite olika färger också.
 
Senast ändrad:
OK, tack för infon. Då struntar jag nog i en bland-tröja vilket var originalplanen. Min första Meriono är ljusgrå vilket funkar bra i alla väder. Den nya är dock svart vilket är varmt i solen och ser sisådär ut när man svettats ordentligt, blir vitt när den torkat :)

"Minst 60 % ull" är en riktlinje (från Ryan Jordan på Backpackinglight om jag inte missminner mig).
Jag skulle gärna se fler syntetblandade ulltröjor, åtminstone om det kan hindra dem från att vara så sköra utan att få dem att lukta.

- - - -


Ett problem som jag upplever när det gäller den här typen av plagg är att de nästan bara finns i svart. Vad jag förstår beror det på att butiksinköparna (och kanske kunderna) inte förstår att det är året-runt-plagg. En svart ulltröja är nog inte jättekul en solig sommardag.

(Andra problem är såklart priset och slitstyrkan - särskilt i förhållande till varandra)

Hur som helst, jag har också använt Everest-tröjan. Helt ok, men svart.
Ett märke som är någon hundralapp billigare än 600 kr (och som jag personligen är rätt nyfiken på) är Devold. De har lite olika färger också.
 
Krone

Jag kör ju mest med Icebraker (långärmad T-shirt i grönt.... den bästa underställströjjan jag har)

Men jag har också, på seobservers inrådan :), köpt Krone och ja de tillverkas av Janusfabriken. De har en tjockare syntetblandad och en tunnare i helull. den syntetblandade svettades jag kopiöst i så den funkar nog bra om det är -20 eller lägre och om man inte är igång så mycket med överkroppen... Den i ren Ull var helt ok temperaturmässigt (-10 ca vid testen av dessa tröjjor). Den syntetblandade stank inte efter 3d idogt användande och gris-svettande åtminstonne en av dessa dagar.

Nackdelar med dessa Krone: De passar inte min kropp så bra. känns breda och korta, och då är inte jag världens smärtaste kille. Tyckte att ärmarna var lite korta, tröjjan hade gärna fått vara längre överhuvudtaget som sagt... (min kroppsform 190cm 93kg med obalanserad fördelning i färdriktningen ala krockkudde)

Priset för 3 plagg vart ca 700 sek så det va ok.

Verkar ha klarat en tvätt OK.
 
Tack för tipsen! Jag tror jag helt enkelt få acceptera att marino-klädar kostar och det är svårt att komma under 500 lappen. Devold Breeze serie ser riktigt intressant ut, funderar på både en långärmad t-shirt och en par kalsonger därifrån (tyvärr är frakten rätt saftig med sina 180 kr - ska undersöka om man kan köpa direkt över disk).

Annars finns Woolpowers tunnare väv för runt 500 kr från Get Out.
http://www.getout.se/item.asp?item=10886&reloadmenu=1&success=yes&sid=

Northstar säljer Akla tröja för 350 men det står tyvärr inget om tjockleken.
http://www.northstar.se/prod_show.php?art_no=000ulltroja

Jakten fortsätter, imorgon ska jag kolla upp Dressman.

=)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...