Lögde och Öre älv

Håller på att planera/drömma om sommaren aktiviteter och har fått ett tillfälle att för ett par dagar befinna mig i närheten av dessa älvar mot slutet av juli.

Har någon av er erfarenhet av dessa älvar eller kan peka ut var man kan få information. Har naturligtvis kolla in kommun sidorna rörande FVO, kontaktpersoner etc. Men era efarenheter tas tacksamt emot.

Exempelvis sträckor man bör undvika på grund av att de är svåråtkomliga eller av andra anledningar.

Tack på förhand !
 
Öre älv !

Snackar vi öre älv vid bjurholm, några mil utanför umeå ? Har paddlat där två gånger, väldigt fint. Det finns flera fina stugor längs älven ifall att man inte vill ta tältet med sig. Paddlingen är ganska enkel, bortsett från "storforsen" och ett parti högre upp jag inte mins namnet på. Bar kanoten den ena gången (min flickvän vägrade åka över forsen), men den andra gången tog jag och en kompis den. Man bör tänka på att slutet av älven flyter väldigt långsamt, dvs tung paddling. Ta med volleybollen, det finns faktiskt ett par riktigt fina stränder bland meandrarna !
 
Bjurholms kommun

Jepp, de ligger inom bjurholms kommun.

Jag hade för mig att Fiske För Alla hade någon artikel om åtminstone Lögde en gång. Men jag är väldigt osäker.
 
Fisket !

Att fiska i Öre var ingen hit direkt (för oss iallafall). Längre ner gick dat att få ett par riktigt fina gäddor, men hur kul är det ?
 
Öreälven är för mej främst ett havsöringvatten med största utsikterna till fina fångster under våren/försommaren. Juli månad är dock ingen dum tid att fiska den lekvandrande havsöringen, men glöm då inte att dessa är grunden till det framtida beståndet = bör inte hamna i frysboxen (min åsikt)!

F.ö. är strömsträckorna i älvens övre delar hyfsade harr/öringvatten, väl värda ett besök. Kartor + tips från nätet (tex. http://www.nordmaling.se/) ger bra info. Jag anser inte någon sträcka vara sämre/bättre än någon annan, så länge man håller sej kring forsande vatten.

Instämmer i att det är ett förträffligt kanotvatten.

Lögdeälven ger vissa år bra laxfiske och även en del fin harr. Har dock inte fiskat där tillräckligt mycket för att kunna ge "säkra" tips. Detta beror inte på att fisket här skulle vara sämre, utan har bara att göra med avståndet hemifrån. Nu har jag svamlat nog för idag!
 
Parentesen...

på slutet på din länk, skall bort, om man vill komma till Nordmaling.
Klicka på länken, backa sedan bort parentesen och tryck på enter igen, så funkar det.
/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.