Lodjursspår i snön?

Jag bor i ett fritidshusområde och på en liten stickväg hittade jag detta spår i nysnön. Jag vet att det finns lo i området - kan det vara lo på bilden? Inga tamkatter går ut i den här kylan -20°C. Mitt stövelspår, storlek 38, bredvid kan säja ungefär hur stort djurspåret är.
 

Bilagor

  • Copy of 2010 febr 022.jpg
    Copy of 2010 febr 022.jpg
    28.7 KB · Visningar: 6,789
  • Copy of 2010 febr 025.jpg
    Copy of 2010 febr 025.jpg
    36 KB · Visningar: 6,895
svårt...

..att se vad det är för spårstämpel. OM det är kattspår så har du en lo, för så stora tassar och så länga steg tar inte en tamkatt.

Men mitt intryck är att spårstämplarna ser väldigt symmetriska ut..? Dvs samma form på båda sidor av en tänkt mittlinje genom tassen. Om det är så så talar det för räv/hund.

Men som sagt, svårt att se. Kan också vara bra att se hur spårlöpan går, varifrån den kommer och varthän osv. Hur djuret har reagerat på olika saker som andra spår osv. Spårstämpeln kan vara svår att bedöma ensam...

//Johan
 
Spåren kom från en till vårt hus angränsande skogstomt med ca ½ mtr snö och följde en plogad stickväg med ett par cm nysnö. Spåren gick ut på en större väg en bit bort men sen har bilar kört så jag tappade bort spåren. Inga spår på stickvägen av människa eller djur förutom dessa spår. Jag tycker spåren är för stora för att vara räv. De hundar som finns i området följs av ägarna. Ingen strövandrande hund har vi sett i området. Varg är uteslutet.
Jag har två katter, en Main Coon och en huskatt och båda är mycket avvaktande och försiktiga när de går ut på altanen. Ibland misstänker jag att de vädrar fara och drar sej in ganska snabbt. Main Coonens (8,5 kg) tassavtryck påminner om dem på bilderna. Senaste veckorna har de inte satt sina tassar i snön utan föredrar att hålla sej inne i stugvärmen.

Grävlingen är väl inte ute så här års?
 
Nää ......

...dej är jag inte rädd för! Det är nå´t annat som luktar konstigt!

MVH Monostatos
eller som dom kallar mej, Morris
 

Bilagor

  • Kopia av Kallt om rumpan.jpg
    Kopia av Kallt om rumpan.jpg
    52 KB · Visningar: 6,223
Jag tror att det var Tjockis;). Han har varit ute i 3 dagar och kom just in för att äta.
 

Bilagor

  • _3225213_s.jpg
    _3225213_s.jpg
    109.2 KB · Visningar: 5,955
Vad är det för liv om oss katter?, får vi inte vara ute längre och titta på snödrivorna ?
 

Bilagor

  • SANY0022.jpg
    SANY0022.jpg
    62.2 KB · Visningar: 6,128
Tack....

.....för alla bidrag till gåtans upplösning!

Jag vet inte om lo betraktar katter som byten men tar det säkra för det osäkra och låser kattluckan på kvällarna som tidigare.
 
Nog ska en Lo vara bra jävla undernärd innan den kommer in genom en kattlucka. :)
Med en matchvikt mellan 15 och 25 kilo :)

source.php


Edit: Iofs så hindrar ju inte det katten från att gå ut..
 
Senast ändrad:
Definitiv svar!

Räv. 100% säker
Var ute och spårade lo idag med en grupp och då såg spåren inte alls ut som de i bilden. Spåren vi såg som liknar de i bilden är......räv.

mvh
Vildmarksguiden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Djurspår i snön Vilda djur 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.