Ljungdalen, Sylsjön,

Funderar på att ta en tur kring Sylarna med start i Ljungdalen och har lite funderingar.
Jag tänkte gå ensam i ungefär en vecka, bo i tält och siktar på att traska 8-12 mil lite beroende på dagsform och väder.

1. Parkering? Är det Kläppen som gäller eller finns det bättre alternativ? Vad kostar det?
2. Hur är Pilgrimsleden som går på västra sidan om Sylsjön jämfört med leden på östra sidan?
3. Norska eller svenska sidan av Sylarna? Vilken är trevligast?
4. Höjdpunkter och bottennapp? Vad ska man undvika och vad är värt en omväg?
5. Mygg? Var bor de och hur elaka är de i år?

: )

Ola
 
Jag gick nerifrån Ljungdalen istället för från Kläppen förra året, det är antagligen närmre än att gå från Kläppen om man ska till Sylsjön. Betydligt färre människor också, vilket alltid är positivt. Jag följde den omarkerade stigen upp förbi Öjön och genom Gröndörren, jag har för mig att det fanns en grusplätt att parkera på där den vek av från bilvägen men jag är inte säker.
 
larsl och grodanbolle - Tack för svaren!

Någon mer som har några idéer?
Optimal parkering?
Hur är grodanbolles stig?
Vart ska man inte gå?

: )

Ola
 
Hej
Nyligen hemkommen från området. Vi gick från Ramundberget via Fältjägarestugan. Strax innan Helags vek vi av mot Sylsjön och följde stigen söder/väster om sjön. Mycket trevlig vandring, vackert tills man kom fram till Sylsjön som är reglerad därför har ganska tråkiga stränder.

Mygg fanns det gott om! men det blåste mest hela tiden så vi klarade oss hyffsat. Går man utanför lederna så var det ganska folktomt. Trevligt område, fisket var helt ok:).

Go tur!
 
Parkering

1. Parkering? Är det Kläppen som gäller eller finns det bättre alternativ? Vad kostar det?


Bilparkeringen i Kläppen kostar 30:- dygn elller 150:- per vecka.
 
Parkering II

Efter vägen från Ljungdalen upp till Kläppen finns ett avtag till Torkilsstöten, som är en gammal skidlift. Vet ej om den är i drift på somrarna, men den ser ut att vara hämtad ur "Pistvakt". Där finns i alla fall en grusplan för parkering - utan p-avgift.

På knappt en halvtimme kommer man uppför skidbacken och är uppe på hedarna. Vackert vid första vattnet, Stortjärn, och sedan finns en vinterled man kan följa mot Helags och som ansluter till ordinarie led Kläppen-Helags.

Här finns också led mot Öjön, som nämns i tidigare inlägg.
M.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Kjellerling Ljungdalen - Fältjägaren Fjällvandring 4
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Avarage Samtransport / dela taxi Ösd - Ljungdalen 8/9 Fjällvandring 0
hajof70 Ljungdalen midsommar - kanske inte "vandring" per se men.... Fjällvandring 20
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Ljung_dalen Septembervandring från Ljungdalen Fjällvandring 5
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
Elvah Fjällvandring Trondheim-Ljungdalen, tips? Fjällvandring 8
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
JGK Bastu och boende i Ljungdalen Fjällvandring 5
KarlK86 Till eller från ljungdalen? Fjällvandring 12
Anai Ljungdalen ToR Fjällvandring 1
DagE Ljungdalen - Fältjägarstugan Fjällvandring 1
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Nordbjörn Samåkning Östersund-Ljungdalen nu till helgen Fjällvandring 2
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
Ptra Ljungdalen-Helags Fjällvandring 2
Sofino Parkering Ljungdalen (Ljungris) Fjällvandring 10
mojmoj Från Fältjägarstuga till Ljungdalen Fjällvandring 1
gismokvack Med bil till Ljungdalen Fjällvandring 13
tobbe Ljungdalen - Östersund Fjällvandring 1
Ledtips med utgångspunkt från Ljungdalen. Fjällvandring 8
Jörgen Åhgren Fältjägaren-Sylarnas Fjällstation via Sylsjön Fjällvandring 1
larsn1 Sylsjön Fjällvandring 10
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
Big Jim Väg till Sylsjön Fjällvandring 7
grodanbolle Sylsjön (kloppanån) Fjällvandring 0
3775 Helags-Sylsjön-Sylarna Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.