Ljungdalen midsommar - kanske inte "vandring" per se men....

Hej där,
Min fru och jag var i Ljungdalen i vintras och tog några dagsturerer inkl till Helag. Så fantastiskt område så att vi bestämde oss för att ta oss dit över midsommar för några dagars fjällpromenader. Nu bar det sig inte bättre än att vi frågade min mor (81 år) om inte hon skulle hänga på och se lite fjäll som hon alltid önskat men inte "fick" så länge pappa levde. Hon blev själaglad och vi har nu under våren ägnat helgerna åt att "träna" henne med 9-13km långa vandringar i Sörmlands natur, hyfsat med backar och oländig terräng. Hon är mindre trött och har mindre ont i benen dagen efter än oss.... :)

Två frågor:
1. för att belysa hur oplanerad vår plan är; vad brukar det vara för väder däruppe över midsommar och hur blött kan det tänkas vara? Hoppas innerligt att det inte är skidor som gäller...
2. några bra förslag på hur man snabbt kommer upp på de kalare delen av fjället? Flatruet är ju ett alternativ men vi skulle helt vilja komma upp åt Helagshållet. Parkeringsplatsen vid Kesudalen blir lite för långt att gå innan man kommer fram till fjället. Är någon lift igång kankse? Eller kan man bli uppkörd med fyrhjuling (vilket i och för sig betyder att man måste passa en returkörning vilket kanske inte är så kul). Eller behöver man kanske ta sig bort ytterligare en bit med bilen?
 
Midsommar i fjällen kan vara allt från minus och snö, som vi "råkade ut" för, för två år sedan, till 20 grader och strålande sol och allt däremellan. Följ väderprognoserna och följ länken tsebring skicka med. Just nu enligt SMHI:s prognos, som ska ta med en nypa salt, ser det ut att bli kring 10 grader dagarna innan.

Själv väljer jag Grövelsjön för midsommar. Då är man uppe på kalfjället nästan direkt och det ligger närmare varifrån jag kommer. Kan rekommendera fjällstationen där. Mycket trevlig och många leder att gå dagsturer på.
 
Ljungdalen midsommar - kanske inte "vandring" per se men....

Vet inte just hur det är vid midsommar, men Ljungdalsfjällen är jag rätt hemma i. Nästan så jag vill hälsa er välkomna! Bra val!
Jag kan verkligen i detta fall rekommendera en tur upp på Stortuvan, parkera vid Postvallen. Väl uppe på Stortuvans högsta punkt har man en mycket fin utsikt över Helags. Man ser rakt ut i fjällvärlden, även t ex Sylarna en bit längre bort. Man fikar där, sen får man gå ner igen. Finns inget vatten (i september) så det har vi tagit med till kaffe etc. Tänker att det måste vara ett av de torrare ställen som finns att gå på! Snäll promenad för att vara fjäll. Bilden med ryggsäcken är därifrån.

En annan tur är Kläppen-Stortjärn. Väl uppe där kan man gå lite på leden mot Helags. Laga mat vid tjärnen kanske? Borde inte heller vara så blött, mer än möjligen ett par ställen innan man kommer upp och kanske lite runt tjärnen. Samma väg ner. Bilden med vatten och oss på är därifrån.

Flatruet kan nog vara surt att gå på då det är så platt! Slafsigt även i september...!

Kolla för övrigt om hon vill ha stavar när ni går, kan vara skönt nerför för knäna.

f1e60052b378324f894549ceed0f73d8.jpg
ff801a39af2ad3cee3be4604e55af10f.jpg
e424bff9b0a7cfcb4fddb77d1380acf9.jpg
6d805850c9c6952253481e6b56926943.jpg
4237fd1a688ffa9a9942441e3c8d2be5.jpg
 
Senast ändrad:
Vi kom nyligen hem från området runt Tänndalen och Bruksvallarna och det är helt gångbart. Visst, lite mer vattenflöde än senare under sommaren och det ligger en del snö kvar på sina ställen men inget som ställde till några större problem. Skidorna kan du lämna hemma:)

Ett alternativ för att snabbt komma upp på höjd är att gå upp vid Torkilstöten och sedan följa leden förbi Himmelsrasta mot Helags. Väldigt fint och sannolikt ska ni klara er undan de värsta blöthålen. Denna tur kräver dock uppgång i slalombacke direkt i starten men tar ni det bara lugnt så ska det nog gå bra.
 
Var uppe i området förre veckan och det var en del snö kvar som man får hantera. Den är mjuk som sjutton och kan vara jobbig att gå över. Om några veckor lär inte detta vara ett problem.

Kläppenparkeringen är ju smidig om man ska till Helags och inte vill gå så långt. Men det finns ju ett gäng andra alternativ som nämnts tidigare. Också gå uppför skidbacken vid Torkilsstöten. Finns inte någon lift igång på sommaren vad jag vet i närområdet. Och runt midsommar har säsongen inte startat än väl? Om det är viktigt att inte behöva gå uppför i början så kanske andra fjäll är bättre? Gå västerut från Falkvålen på Flatruet, där är inte så blött.

Bifogar fil från 6 juni, visar en vy från N Gröndörrsstöten mot Helags. Några dagar efter så var marken vit av nysnö här. Det är en ganska normal vår jämfört med förra året så runt midsommar ska fungera fint. Men man vet aldrig med fjällen som tur är.



mvh Johan
 

Bilagor

  • IMG_5273.JPG
    IMG_5273.JPG
    172.9 KB · Visningar: 1,142
Men inte gå i skidbacken i Torkilsstöten med en 82-åring väl? Kräver bra flås uppför och tufft för knäna nerför... Skulle inte vara mitt förstahands val då jag själv tycker den backen är ordentligt jobbig! Säger kanske mer om mig iofs...
 
Fantastiska svar och bilder från er alla!! Verkligen stort tack!

Jag kan nog se en utmaning att få mamma uppför slalombacken :) men Miss Yster, de uppförsbackar du anger norr och söder om parkeringsplatsen, du bedömer att de är ok för en vigör pensionär (och ja, med stavar)? Vi kom nerför den södra med skidor men reflekterade inte riktigt kring hur den skulle vara att gå uppåt. Fick bara för mig att det kunde vara för mycket..?!

Några andra, kanske t.o.m. lämpligare, ingångar till "fjällvärlden" typ 30-45 min från Ljungdalen där vi kommer bo?
 
De jag har ritat gula tror jag att hon kommer att klara bra utifrån hur ni beskriver henne! Låt henne slippa packning så har ni verkligen marginal! Ni kommer att ha god tid på er, sträckorna blir ju bara ca 2-3km*2 per dag och det är ljust länge! Dessutom -eftersom ni går turer som är tur-o-retur kan hon ju bedöma själv om hon tycker ni måste vända :)

Finns inget annat ställe där man kommer så nära "riktiga" fjäll (som Helags och Sylarna) -om man inte åker bra mycket längre norrut. Det är därför vi åker till Ljungdalen så ofta. Du ser även Sylarna skymta på min bild från sjön.
 
Öjön dagen efter midsommar 2015

Skärmklipp2.jpg
Ett foto taget dagen efter midsommar 2015, bild på Öjön med (tror jag) Torkilstöten i bakgrunden. Snön låg kvar på sina ställen. Det var mycket blött.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
JimmyH Ljungdalen (Kläppen) till Gåsen via Ljungans Vindskydd och Holkendurrie? Fjällvandring 10
Görane Ta sig från kläppen/ljungdalen till Tossåsen. Fjällvandring 9
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Kjellerling Ljungdalen - Fältjägaren Fjällvandring 4
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
Avarage Samtransport / dela taxi Ösd - Ljungdalen 8/9 Fjällvandring 0
John_T Alternativ parkering till Kläppen och Torkilstöten i Ljungdalen? Fjällvandring 3
Ljung_dalen Septembervandring från Ljungdalen Fjällvandring 5
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
Elvah Fjällvandring Trondheim-Ljungdalen, tips? Fjällvandring 8
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
JGK Bastu och boende i Ljungdalen Fjällvandring 5
KarlK86 Till eller från ljungdalen? Fjällvandring 12
Anai Ljungdalen ToR Fjällvandring 1
DagE Ljungdalen - Fältjägarstugan Fjällvandring 1
hendberg Ljungdalen, Sylsjön, Fjällvandring 6
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Nordbjörn Samåkning Östersund-Ljungdalen nu till helgen Fjällvandring 2
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
Ptra Ljungdalen-Helags Fjällvandring 2
Sofino Parkering Ljungdalen (Ljungris) Fjällvandring 10
mojmoj Från Fältjägarstuga till Ljungdalen Fjällvandring 1
gismokvack Med bil till Ljungdalen Fjällvandring 13
tobbe Ljungdalen - Östersund Fjällvandring 1
Ledtips med utgångspunkt från Ljungdalen. Fjällvandring 8
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
Mattias70 Sarek runt midsommar. Fjällvandring 18
mkruse Glad Midsommar - film :) Fjällvandring 0
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
ma78c Jämtlanstriangeln midsommar väder!? Fjällvandring 5
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
Emmma Jämtland midsommar Fjällvandring 2
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
Elvah Sträckan Nordsätern - Storådörren - Vålån vid midsommar? Fjällvandring 4
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
76 Jämtlandsfjällen i midsommar Fjällvandring 10
hannulan Jämtlandsfjällen midsommar Fjällvandring 1
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
Johansp Jämtlandstriangeln kring midsommar Fjällvandring 0
Jenny579 Kebnekaise midsommar Fjällvandring 11
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.