Liten areal och skog, vilken navigator?

  • Trådstartare carl_eric_ceder@hotmail.com (Carl-Eric Ceder)
  • Start datum

carl_eric_ceder@hotmail.com (Carl-Eric Ceder)

Gäst
Hej,


Jag funderar på att köpa en Magellan-navigator av det billigare slaget då jag inte behöver allt för många funktioner. Området där jag kommer att använda navigatorn har en areal på cirka 3 * 3 kilometer, och terrängen består till största delen av granskog samt delvis stora höjdskillnader pga berg och höga klippor. Användningen är främst att markera platser på navigatorn för att kunna finna dem igen, nästa gång jag vill till samma plats. Trots den begränsade ytan är detta skogsparti ytterst svårt att orientera sig i, varför en navigator skulle underlätta för mig att lyckas hitta betydelsefulla platser som jag vill återvända till.


Mina frågor är därmed:


1. Går det att finna en navigator under 2500kr som passar mina behov?


2. Är tillförlitligheten tillräcklig, eller skymmer skogen signalerna?


Tack på förhand,


Carl-Eric Ceder
 
Välj Garmin 12

Hej,



Jag föreslår en Garmin 12 som lämplig GPS för ditt behov. Pris
ca 1900:-.
Du kan också koppla din GPS till kart och navigationsprogrammmet Fugawi 3 för mycket noggrann bestämmning av positioner. Fugawi 3 använder sig av 7 parameters transformation vilket ger en mycket hög noggrannhet. Titta in på http://www.soltek.se
Vill du kanske ha ett flygfoto över dina marker kan du gå in på lantmäteriverkets hemsida och ta hem ett flygfoto över just ditt område kalibrera detta i Fugawi3 programmet.
Titta in på http://www.lantmateriet.com och titta på Sverigebilden.
Över Stockholm, Göteborg och Malmö är flygbilderna i färg med upplösninmgen ner till helt otroliga 0,25m/pixel.
I övriga Sverige svart/vitt och 1/pixel.


Mvh
Göran
 
orienteringskarta?

Hej Carl-Eric!


Du skriver inget om var "din skog" finns någonstans.På många håll speciellt runt tätorterna har orienteringsklubbarna framställt fantastiskt bra kartor. Med dem kan man även i tät skog hitta tillbaka till varje sten,(högre än ca 1m)till varje brant(längre än några meter) och till varje sankmark (större än några kvadratmeter).Orienteringsförbundet har en hemsida där man kan få information om var orienteringskartorna finns.www.orientering.se


Hälsningar Gunnel T.
 

snoke@swipnet.se (Ulf Rodin)

Gäst
varning

Funktionaliteten på en handburen gps utan extern antenn är enligt mig förkastlig i tät
granskog, speciellt om man samtidigt färdas vid skymmande klippor och raviner.
På stigar,rå gångar, och kraftledninsgator mm där man har fri himmel fungerar det bra. men så fort man rör sig
i tät vegetation med grenar över huvudet kan man bara räkna med sporadisk sattelitkontakt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.