Lingon bär recepten?

Hej,

Så min mormor skickade mig lingon bär och jag skulle vilja veta hur kan jag använda dem? Hur du jättesmaklig recepten?


My granmum sent me lots of frozen lingonberries and now I am looking for tips what to do with them. Would you have receipie of delicious lingonberry pie or maybe something totally new to suggest?

Tack så mycket!
 
Det godaste tycker jag är rårörda lingon. Det håller ganska känge om du har det i en tät glasburk i kylskåpet. Receptet hittar du t.ex. här: http://www.lyckasmedmat.nu/recept.asp?receptnr=85 Ett måste till många Svenska rätter som Köttbullar, Kroppkakor och Fläskpankaka.

Lingonsylt (jam) håller flera år om du gör rätt. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=118&a=461533&previousRenderType=6 Tricket är att hälla sylten direkt i rena varma burkar, sylten ska nästan koka när du häller i den i burken.
 
Sylt, dricka och gele är det vanligaste man använder lingon till. Till det finns recept både i kokböcker och på internet. Lingonbröd är också gott. Här är ett recept som jag inte har provat men som ser gott ut: http://www.halsbranna.nu/AZMagskolanTemplates/ThumbnailPage.aspx?id=727

Här är också två enkla och goda rätter som jag brukar göra ibland (båda har jag från början hittat på nätet):

Renskavsgryta med lingon
4 portioner

240 gram renskav
1 gul lök
2 morötter - skala och skär i stavar, ca 5 cm långa
2 dl viltbuljong
2 dl rött vin
1 msk soja
1 squash – dela på längden och skiva
(200 gram svamp i bitar)
½ tsk sambal oelek
½ -1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 dl lingon

Stek renskaven i lite bregott.
Hacka löken och låt den steka med några minuter.
Tillsätt morätter, buljong, vin och soja. Låt småkoka ca 5 minuter. Lägg i squash, champinjoner och sambal oelek och koka ytterligare några minuter.
Salt och peppra och smaka av. Ta eventuellt lite mer sambal oelek.
Vänd ner lingonen och låt grytan stå kvar på spisen utan att koka tills de blivit varma.

Servera med kokt eller stekt potatis.
Ett rött vin med mycket fruktsyra blir gott till. Använd helst samma vin i maten.
Anledningen till att jag har skrivit svamp inom parentes är att jag inte gillar det och inte brukar ta det, men det kan man göra.

Lingon- och pepparkaksparfait
6 protioner

6 äggulor
1½ dl lingon
2 dl strösocker
6 dl vispgrädde
15 pepparkakor

Tina bären i en bunke. Tillsätt ½ dl socker och rör tills bären är mosiga och sockret har löst sig.

Vispa äggulor och 1½ dl socker pösigt.
Vispa grädden och blanda den med äggsmeten.
Krossa pepparkakorna grovt och blanda i.
Häll upp hälften av smeten i en form och ställ i frysen i 20 minuter.
Häll på lingonröran och resten av smeten.
Ställ in i frysen i minst 3-4 timmar.

Ta fram parfaiten en kvart innan den ska serveras. Stjälp eventuellt upp den (upp och ner) på ett fat. Garnera gärna rikligt med lingon.
 
Lingonberries...

I guess you prefer english...

This is the receipt my mother used for all wild berries:

For 1 kg lingon, blueberries, blackberries or whatever:

use 450 grams of sugar.

With fresh berries, put them in the kitchensink, n b after you put the plug in place!!!
Pour kold water over them and rinse then well. You'll get rid of rotten berries, old leaves an insects that way. Pick them up by hand and put them in the pot. Not one by one but hands full.

Now you have the pot with berries and some water.

You had frozen berries, lets assume they have been rinsed. Add 2 decilitres of water.

Now you put the pot on the stove, Very Low Heat, it may take 1-2 hours to boil temperature.
This way your jam will be very concentrated, with little water, and Lots of taste.

When the berries are boiling you add sugar, stir well.

Increase the heat to high, keep on stirring. When its boiling again, lower temperature and let it boil for 20 minutes.

Take your glass jars, pour one centimeter of water in them, and put them in your oven, 125 centigrades. They will be sterile.

Now, there is some white froth on the jam, this you must take off, use a broad spoon. Don't throw it away, use it soonest as jam. It can't be stored, though .

Boil once more. Then pour the water out of your glass jars, and the jam into them. Close them at once, make sure there's no jam on the rim of the jars.

Let them cool until the next day. Check the lid, when the jars have cooled. If there is no vacuum, you must boil the jam again.

My mother had stored lingonjam for over ten years, and other kinds of jam for over five years using this receipt.
 
Lingonsylt

Ett annat recept på lingonsylt:

1 liter lingon (det funkar att ta den direkt från frysen)
2 dl strösocker (ca 170 g)

Efter att noga ha rensat lingonen så häll ner dem i en gryta som du sätter på spisen, låg till medelhög värme. Det funkar alltså att ta dem direkt från frysen och sätta dem på spisen. Strax innan lingonen börjar sjuda så rör man ner sockret. Därefter låter man lingonen småkoka i ytterligare ca 10 minuter eller tills sylten ser bra ut.

Detta recept ger en sylt med en frisk lingonsmak som passar mycket bra på frukostgröten. Enligt min mening är lingonsylt i allmänhet för söt vilket döljer mycket av lingonsmaken.

Notera också att man i det här receptet inte tillsätter något vatten. Detta innebär inga problem när man kokar upp bären och ger en bättre konsistens på sylten.
 
Om jag inte minns helt fel, så fanns det en artikel här på utsidan om Lingon, en massa bra saker man kunde göra med lingon. Men nu hittar jag den inte alls...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.