Lettmann Eski 530 lämplig för nybörjare?

Hoppas på lite hjälp här. Har aldrig paddlat men varit sugen på det länge.

Det man kan läsa om Eski 530 är:
"Mycket snabb turkajak. Något erfarenhet i kajak rekommenderas".
Innebär det att jag som inte paddlat innan kommer att få simma mycket? Eller kan jag hålla mig torr då jag anser mig ha en hygglig balans från motocross och mtb.

Vidare står det också:
"Lite kortare sittbrunn än övriga Eski-kajaker vilket innebär högre kontaktgrad och ökad tajthet. Passar perfekt till tjejer som vill ha en utmanande kajak men även till killar som önskar lite tajtare sittbrunn".
Jag är ca 179 och väger 78 kg. Jag tycker om att ha kroppskontakt vid bil, mc och mtb körning. Är jag FÖR optimistisk när jag tror att detta är en kajak för mig?

Jag kommer att paddla i större insjö (Ringsjön) och syftet är lite motion och rekreation. Trivs med motionspass på 1-2,5 timmar.
 
Bara en tanke!

Varför inte en Lettmann Streamliner istället,tror den skulle passa dig mkt bra för motion å rekreationspaddling ;)

/Janne
 
Den ser iofs intressant ut. Har även notarat Tahe Multisport men man tappar lite av "fikatur på sjön"-kännslan då?. Man kan kanske slänga in en fikabag i aktern?

Att Eskin intresserar mig beror även på att den finns som begagnat i närheten inkl tillbehör. :) Jag vet inte hur biten jag blir av paddling och en ny kajak plus paddel osv ligger över min budget. Intresset har varit starkt nu i två-tre veckor men paddlingen kommer konkurrera med familj, hus och mtb.
 
Jag har provsatt någon Eski (kommer ej ihåg modell) men den kändes inte bra i sittställning. Vid det tillfället. För mig. Har ungefär samma mått som du. Men det är omöjligt och säga om den passar dig, det beror på dina preferenser och ambitioner!

Prova den! Och andra! Åk till närmsta kajakaffär (Malmö för din del?)! Köp en som känns bra, oavsett pris (om du har råd). Tappar du intresset - sälj den!
 
Jag skrev några rader om Eski 530 för ett tag sedan:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3110

Om du betonar motion så kommer du att märka att kroppskontakt inte är positivt när det gäller paddling. Är rekreation det viktiga så är det 530 en fin kanot även om den nyare Lettmann Magellan kanske är snäppet finare.

Själv hämtade jag en Reval Kayaks Commander type-S igår. För mig är det en bra kombination av motionskanot som fungerar super på dagstur med fika och en bok och även klarar av en långtur om jag skulle få för mig det någon gång...

Är 195 cm lång och väger 86 kg. Här är en brunn som rymmer mig!
 

Bilagor

  • P6160001.jpg
    P6160001.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,411
Hej ! Du skriver att du cyklar MTB, hur skulle du tänka om du tänkte skaffa ny cykel ? Troligen skulle du köpa en lätt och snabb cykel !! Du skulle ju inte kunna tänka dig att cykla runt i skogen och motionera på en hoj som är 12 växlad och väger 20 kg !! Tänk samma när du köper kajak !! Lätt och snabb !! Några bad fixar du, det stärker bara !! Lycka till.
 
Hej ! Du skriver att du cyklar MTB, hur skulle du tänka om du tänkte skaffa ny cykel ? Troligen skulle du köpa en lätt och snabb cykel !! Du skulle ju inte kunna tänka dig att cykla runt i skogen och motionera på en hoj som är 12 växlad och väger 20 kg !! Tänk samma när du köper kajak !! Lätt och snabb !! Några bad fixar du, det stärker bara !! Lycka till.

Precis så borde jag tänka men... Jag vet redan nu att paddling inte kommer ligga som nr ett i min aktivitetslista. Precis som min med min racercykel får jag lägga mig på en rimlig nivå då jag föredrar mtb. Som sagt jag är total nybörjare och vill paddla mer än bada.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.