Letar efter värmeväxlare!

Letar efter en värmeväxlare, mask eller liknande för träning i kyla. Har kollat på nätet och hittat två namn Lungplus och Värmeväxlaren Jonas. Lungplus fanns bara kvar.
Finns det någon som har några bra tips för träning/vistelse i sträng kyla? Tacksam för svar.

/David
 
Mina erfarenheter

Jag använder lungplus vid stark kyla för att skona mina kassa luftrör.
Det blir kondens runt om lungplusen vid munnen och i framkant bildas det istappar givetvis. Kondensen gör att läpparna torkar ut. Syrran tränar med en mask (vet inte vad den heter) vintertid och den ger bättre komfort, men den är ju större och skall fästas "runt huvudet".
Jag tycker att det är skönt att använda lungplus. Det går att träna i rejält med minusgrader utan att få så mycket rethosta och det är skönt att andas varm och fuktig luft istället för kall och torr.

Vill du se ut som Kalle Anka (Lungplus) eller en Alien (Masken)?
 
AIRTRIM

Jag använder Airtrim, en mask med utbytbara filter. Kondens blir det nog vad du än använder. Är det riktigt kallt använder jag en balaclava till masken. Tyvärr går den inte att kombinera med glasögon (mot kylan) eftersom det blir kondens från luften som läcker ut från ovansidan.

Jag använder masken från 15 till 30 grader kallt (längdskidåkning). Jag brukar inte klä mig mer än ett tunnt underställ, tunnt mellanskikt och ofodrad träningsoverall, tumvantar och balaclava med mössa över. Jag har inga värmande damasker ovanpå mina pjäxor.

/Tommy
 
Det finns nåt som kallas HME (Humid and Moisture Exchanger) som används vid ventilering av intuberade patienter för att ta tillvara fukten och värmen i utandningsluften och skona lungorna.

De är visserligen för kliniskt bruk och räknas antagligen som engångsprodukten, och troligen behöver man isolera lite för att slippa frost inuti.

http://www.hudsonrci.com/Products/p...dID=661&prod_cat=57&prod_subcat=159&keywords=

Vet dock inte om dessa har för högt andningsmotstånd för att vara vettiga vid fysisk ansträngning. De kanske är svindyra också, har ingen aning... Och antagligen skitsvåra att få tag på om man inte råkar vara ett sjukhus.... Men ändå:)
 
Re: AIRTRIM

Tommy E; sa:
Jag använder Airtrim, en mask med utbytbara filter.
/Tommy

Grymt! Tack ska du ha, precis vad jag letade efter!
Vet du hur det är träna med astmafilter? Kommer främst använda masken för isfiske eller annan utomhusaktivitet, men även vid träning. Vad ska jag köpa för filter till?

Tack.

/David
 
Filter Airtrim

Till min andsiktsmask följde det med två filter; ett träningsfilter som sitter i masken och ett astmafilter. Det finns även racingfilter att köpa till som tillbehör.

Jag använder det träningsfiltret som sitter där från början. Astmafiltret har jag inte provat men jag misstänker att det är tätare. Kanske är det lämpligt för aktiviteter som fiske.

Tyvärr har jag inte provat andra märken eller koncept så jag är inte rätt person att uttala mig om vilket skydd som är bäst. I skidspåren i Luleå är denna mask absolut vanligast. Skidlandslaget gör reklam för airtrim, men man får väl utgå från att de är "köpta" =)

/Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.