Ledighet!!!???

Hej alla glada jag har suttit och läst här på forumet och det är inga korta resor en del gör till utlandet för att se en av världens högsta berg. Jag har bara en fråga, hur tusan har man råd och tid att göra dessa resor/expeditioner? Jobbar man utav bara f..n och tjänar en massa pengar och sen tar tjänstledigt eller säger upp sig. Eller hur gör man?

Nyfiken!!! :)
 
Jobbar som ett as under en period tills man tycker det finns tillräckligt mycket pengar på sparkontot. Sen säger man upp sig från jobbet och gör sig av med lägenheten och ger sig ut i vida världen. Det luriga är sen att hitta den perfekta balansen mellan att klara sig så länge som möjligt på pengarna samtidigt som man får se och uppleva det man vill.

Så har jag i alla fall gjort när jag lämnat Sverige längre perioder. Nu klättrar jag visserligen inte en massa höga berg, men jag tror ändå att upplägget är ungefär detsamma för dom som ägnar sig åt såna sysslor.

Nu finns det självklart dom som lyckas få sponsring nog för att göra en ekonomisk vinst på diverse utflykter i världen och kan ha det som inkomstkälla. Men jag är rätt säker på att dom är i kraftig minoritet och att de flesta av oss får klara sig på det vi kan skrapa ihop på hederligt arbete.
 
Instämmer med FT

Xely Jobbar som ett as under en period tills man tycker det finns tillräckligt mycket pengar på sparkontot. Sen säger man upp sig från jobbet och gör sig av med lägenheten och ger sig ut i vida världen. Det luriga är sen att hitta den perfekta balansen mellan att klara sig så länge som möjligt på pengarna samtidigt som man får se och uppleva det man vill.


Tillägg:
Små utgifter & ägodelar ger stor frihet att lägga pengar på tillfället i stället.:cool:
Gott nytt ute år på er allihopa.
 
Problemet i dagens sverige är väl att det är svårt att få tjänstledigt och liknande om man vill vara borta två månader eller nått i den stilen.
Vi jobbar halv ihjäl oss och visst....vi får får med vill och platteve och tidningsprenemerationer och allt annat.

Drömupplägget vore väl att jobba motsvarande halvtid (men med längre upphåll typ 2 månader i stöten eller mer) och leva snålt.

En del jobb finns det ju som kan lämpa sig bättre typ oljeborrplattformsarbetare, jobba häcken av dig (12h/dygnet) under en tid och ta dig sedan tiden att njuta.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.