• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Ledig v26-30 å vore ju kul att hitta på något någon :)

är ute efter resesällskap till rumänien eller georgien, rumänien isf 18-26 juli eller georgien 13-26 juli , annars även intresserad av ngn sverigeaktivitet v 29, ca 20-26 :)
DN
 
Är ledig två veckor 29-30 men måste hinna med att bila till Luleå och hälsa på där och sen söderut. Funderar på att ta en sväng via Jämtland hem till Stockholm men inget bestämt. Har fått lägga ner att mötas upp i Sarek med en gammal kollega, blir för många mil i bilen på så kort tid. Var utgår du ifrån? Jag är lite sugen på kortare vandring till förmån för fiske, helst fluga klass 4.
 
är förstås intresserad av fiske/vandring i Sverige också vecka 30, jag måste dock vara i Hudiksvall senast 26 eller 27 juli !
 
Ska upp till stugan utanför karresuando v29 och tänkte vandra och fiska lite ev i Lainio uppströms eller finnmark Nordnorge... har ca 1,5tim bilfärd till båda målen från stugan..

Bor i Västerås

Bara o hojtta till om någon vill haka på.

Mvh Tomas
 
Verkar som att det blir att klättra i lofoten v29-30 men blir det inget av det så hör jag av mig =)
 
Islandshäst i Jämtland 15-19/7

Jag gjorde världens kovändning och ska (primärt) rida islandshäst och (sekundärt) flugfiska i de tjärnar som passeras med Rid i Jorm uppe i norra Jämtland. Drar själv och det blir i sällskap med andra som bokat. Ingen aning om gruppstorlek. Någon som ska haka på?

Jag åker från Stockholm nästa helg och ska hälsa på lite i Östersund dagarna innan. Tre dagar ridning, jag är nybörjare, men hela grejen är från mån kväll till fre frukost. Åker sen norrut mot Luleå.

Frågade om det fanns chans för flugfiske och det var i princip påbjudet. Vet inte om han skojade eller sålde in men han sa att det kallas fiskerundan eller liknande.


Från infobladet jag fick:
Vi börjar med att samlas till en liten middag på hotellet kvällen innan ridningen börjar. Ni kommer när det passar er under dagen, middagen serveras ca.kl. 19.00( Kommer ni med sena bussen så får ni givetvis middag när ni kommer). Vid middagen går vi igenom följande dagars ridning. Det är också dags för packning

Övernattning sker på hotellet. Efter en natt med förhoppningar, och frukost ger vi oss iväg.

Detta är en tredagars ridning med mycket fjällridning. Passar den vana ryttaren men också naturälskaren med intresse för något nytt. Turen är som en fjällvandring till häst.
Naturligtvis försöker vi spetsa till turen med älvövergångar och andra svåra passager, lek galopper och vattenäventyr.

Första dagen startas upp med lite hästinformation sedan kommer vi att rida till någon av våra kåtor där vi ska ha vårt läger i två nätter. Lunch stannar vi och äter när vi känner oss hungrig. Våra läger ligger invid fina fiskevatten så ta gärna med fiske spö.

Andra riddagen rider vi helt utan packning och rider långt in i den norska vildmarken. Vi har sett örn, järv, ren och björn men aldrig en människa under den här dagen.

Sista dagen avslutas med lite mera fart för den som vill, ni får tillfälle att prova tölt och galopp. Självklart avrundas turen med bad och bastu i Korpens Öga. Totalt avslappnad äter vi en avslutningsmiddag innan ni kryper till kojs. Vi kan lova att man har lärt sig att uppskatta självklarheter som torra fötter och en säng.

Före midsommar och efter 15 september kan turerna ev. se annorlunda ut, om vädret ej tillåter övernattningar på fjället. Även under sommaren kan turens sträckningar och övernattningsplats läggas om ,samt vid dåligt väder kan vi rida hem och sova på hotellet.
 
Senast ändrad:
Nix, nybörjare så man lär få träningsvärk. De vet om att jag är nybörjare och då får jag nog en häst därefter. Det märks att hästar har koll på om man är osäker. Cyklar hyfsat mycket så bålstyrkan är bra men lär få ont i arslet. Senaste jag ridit var några timmar för ett par år sen på en nordsvensk som också räknas som liten och snäll häst.

 
Återkopplar lite. Ridningen till fjälls uppe vid Stora Blåsjön var så bra så jag vet inte hur/om det ska gå att toppa. Känns som att jag gått från 0 till 100 ridmässigt. Dåligt väder men grym ridning. Galopp och vad i bäckar, duktigt branta klättringar både upp och ner så även ett par vana "vanliga" ryttare trodde att det här går aldrig och väldigt fin natur. Såg inga andra människor där vi var. Rekommenderas varmt! Kom dit måndag kväll för middag och alla sju fick berätta om vana och vad för häst man ville ha och vad man ville ha ut av dagarna.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    66.1 KB · Visningar: 346
Tack för rapporten från ridturen! Låter som ett bra sätt att bredda sina friluftsupplevelser, och kan kanske bli en plan för nästa sommar... :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.