Ledernas markering

Hejsan,
Jag har precis precis vaknat upp efter att ha däckat totalt efter en vandringstur igår i Bükk nationalpark i Ungern. Under vår vandring (jag och min pojkvän) kom vi fram till en teori att markeringarna symboliserar svårtighetsgraden i leden. T.ex Röd är svårare än grön, sträck är lättare än trekant? Finns det någon logik bakom hur de markerar vandringsleder?

Vi gick nämligen med start på "Grönt sträck" och den var helt lugn, inga svårigheter. Vi tog oss in på "Blå Trekant" och där började helvetes-uppförsbackarna för att ta oss över en bergskedja. Då vår blåa trekant slutade följde vi efter "Rött sträck", detta startade på andra sidan bergskedjan. Då började nerförsbackarna som orsakat att jag idag knappt kan stå på mina ben, knäna vill inte bära mig. Detta lättades dock ut till en bilväg som tog oss till vår slutdestination, en stad på andra sidan berget.

bukk20100809.jpg


Så, tillbaka till frågan, har det någon betydelse eller är det bara "variera märkena så de inte blandas ihop"?
 
I mina trakter visa färgen vilken längd det är.
Vill man gâ kortare sträcka följer man en färg, lite längre en annan osv osv.
Dom stora lederna som t ex Östgötaleden har ju orange markering.

Finaste lederna har ingen markering alls :)
 
Ah, det låter ju logiskt faktiskt för den röda som vi avslutade med var längst. Orange kommer väl efter röd då :)

Vi brukar hålla oss till leder, man vet ju aldrig vart man hamnar om man bara vandrar omkring (även om vi brukar försöka hitta kartor över områdena vi vandrar i).
 
Systemet är olika i olika länder...

Det markeringssystem som används i Ungern gissar jag är av samma typ som man bl.a. finner i Tjeckien, Slovakien, Polen etc. Röd led brukar vara en långdistansled som följer huvudkammen. Övriga färger (blå, grön och gul) brukar vara anslutningsleder eller sekundära långdistansleder. Färgen säger egentligen inte så mycket om stigens beskaffenhet i övrigt...
 
Precis, jag hittade en sida där de beskriver symbolerna som långdistans/cirklar/uppföljare etx, färgerna stod det är "rank", antagligen längd då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ajn Markering vandringsleder Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.