Led-lampor

Vilken pannlampa är bäst Petzl Duo eller Petzl Myo?
Tycker själv att ström brytaren på Duo är liten.
Har alldrig testat en Myo,s brytare hur är den?
Vilken lyser bäst med hallogen lampan. Duo tycker jag har en liten reflektor.
Det är så att jag skulle vilja ha en kombinerad led/halogen lampa.
Har nu en Zoom och en Zipka.
Tacksam även för andra prisvärda förslag.
 
Lucido

Jag har en Lucido T7 eller så heter den L7, i vilkey fall så har den 7 lysdioder och lyser bra samt länge på tre 1,5 V batterier.

Kan varmt rekomenderas kostar runt 900 SEK.
 
knucko; sa:
Vilken pannlampa är bäst Petzl Duo eller Petzl Myo?
Tycker själv att ström brytaren på Duo är liten.
Har alldrig testat en Myo,s brytare hur är den?
Vilken lyser bäst med hallogen lampan. Duo tycker jag har en liten reflektor.
Det är så att jag skulle vilja ha en kombinerad led/halogen lampa.
Har nu en Zoom och en Zipka.
Tacksam även för andra prisvärda förslag.

Vilken Duo resp Myo menar du? Det finns ju åtminstone Duo LED5 och Duo LED8, (finns LED3 kvar?) och Myo LED3/LED5. Duo LED5an saknar reglering av diodströmmen vilket LED8 och Myo har (OK, jag gissar här. Kan inte svära på att det är strömmen som regleras.). Om du väljer mellan de två senare så får du ju mer maxlyse i LED-läge med Duon.

Halogenlampan vet jag inget om, men räckvidden framgår ju av petzlkatalogen. Eftersom Myon är nyare kan man kanske hoppas att den reflektorn är något bättre?

Mvh Kalle G
 
Re: Pannlampa

bultfeber; sa:
Och om du inte vill ha med halogen med i så är ju Petzl Tikka en vettig lampa som North star http://www.northstar.se/ säljer en kopia av för 119kr.

Om han redan har en Zipka tror jag ju inte ha är så intresserad av att köpa en Tikka:)

Han skrev ju att han redan har en halogenlampa och en LED-lampa och som jag tolkade honom vill han slippa släpa på två lampor (enklare att ha en lampa på huvudet som går att koppla om än att försöka få plats med två samtidigt att växla mellan).
 
Re: Re: Pannlampa

nermander; sa:
bultfeber; sa:
Och om du inte vill ha med halogen med i så är ju Petzl Tikka en vettig lampa som North star http://www.northstar.se/ säljer en kopia av för 119kr.

Om han redan har en Zipka tror jag ju inte ha är så intresserad av att köpa en Tikka:)

Han skrev ju att han redan har en halogenlampa och en LED-lampa och som jag tolkade honom vill han slippa släpa på två lampor (enklare att ha en lampa på huvudet som går att koppla om än att försöka få plats med två samtidigt att växla mellan).

Den lampan jag föreslog på kjell&co har både tre LED och halogen. Det går att växla mellan två eller tre LED eller halogene :) Dessutom så har den ett lamphuvud som går att vinkla så att det lyser dit man vill vilket inte är fallet med många andra "billiga" lampor.
 
Duo eller Myo

Hej jag är intreserad av duo LED5. LED 8 finns bara vad jag vet som ombyggnad av en vanlig Duo.

Men såg då Myo Led5 vilken är billigare och undrar hur den är hanterings mässigt. Är det samma batteri hållare som Duo,4st R6 som är lätta att byta.
Hur är strömbrytaren?Duo är lite svår tycker jag med vantar.
Har som jag sagt tidigare en zipka hur mycket bättre är 5dioder än 3.
Lyser myon lika bra som en gammal hederlig Zoom med halogen då tänker jag?
 
Re: Duo eller Myo

knucko; sa:
Hej jag är intreserad av duo LED5. LED 8 finns bara vad jag vet som ombyggnad av en vanlig Duo.

Jag har någon gång i våras fått prisuppgift på Duo Belt LED8 från Vertical Safety (Gen.agenten) på 1195:- så den går nog att beställa. Bara som input;)

Du kan ju ringa till VS 018 67 7990, dom borde kunna ge bästa svaren?

/Kalle
 
En som har provat

Här har ni en som just köpt en Duo Belt LED8. :)
Ännu har jag inte hunnit prova den ordentligt, men det enda jag kanske inte är helt nöjd med är ljusbilden hos halogenlampan som är lite splittrad. Jag blev i.o.f.s. förvarnad av generalagenten, så jag vet vad jag gav mig in på. (Ska prova med en annan halogenknopp och se om det gör skillnad.)

LED-delen lyser bra och jag känner mig trygg vad gäller livslängden, som är mycket väsentlig för mig. De olika lägena är lite "fippliga" att få till, det blir en del juckande med den lilla strömbrytaren för att hitta dem, men jag börjar lära mig.

Från generalagenten fick jag höra att Myo:n har en snyggare halogenljusbild, men att Duo:n är lite robustare och mer vattentålig, vilket också är viktigt för mig. Dessutom gick det att montera hjälmfäste - så var det beslutet taget!

Skulle vara kul att höra vad någon som köpt Myo tycker om den.
 
Har nu köpt en Myo led5 och den verkar bra.
Den är lätt hanterlig som zoom ungefär.
Men mycket mindre och lättare.
Ljusbilden på halogen är likvärdig med zoom tycker jag.
Och dioderna är lite bättre än en zipka.
Men batteripacket är ungefär som en duo 4st r6 som är lätta att byta.
Jag har 4st r6 på min zoom som är pillriga att byta har en egentillverkad adapter.
Så en myo5 är en kombination av Zoom,Duo,och zipka.
lätt att ha med sig med mycket ljustimmar.
 
Måste rätta mig lite Min Zoom med 4st 1,2v batterier och halogenlampa lyser bättre än myo gör.
Myo lyser som en zoom med glödlampa ungefär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lösa 6V LED-lampor med halogenfäste? Utrustning allmänt 7
Avslutat medl Tester och sammanställning över LED-lampor Utrustning allmänt 0
nidob49 LED-lampor Utrustning allmänt 0
stefan.svard Tältlampa Acecamp LED tent lamp bulb Utrustning allmänt 2
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Newlin Petzl Duo 14 LED alt NAO Utrustning allmänt 6
brigas Led lenser problem Utrustning allmänt 6
redrobjem Har led lenser spänningsreglering? Utrustning allmänt 11
Smogz Bra led-lampa för stort familjecampingtält? Utrustning allmänt 28
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
andersmossing Fickkniv för vardagsbruk med LED? Utrustning allmänt 3
majkelsson LED konvertering till Maglite 6D? Utrustning allmänt 2
stigdaniel Fenix HP10 LED Pannlampa Utrustning allmänt 3
Västerdalarna Pannlampor -LED ?? Utrustning allmänt 29
oboito75 Fenix Tk10 eller Surefire G2 led? Utrustning allmänt 3
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
arv LED ficklampa för max 500:- Utrustning allmänt 2
Eärendil LED-lampa 1W vs 3W??? Utrustning allmänt 1
avslutatmedlemskap1004 Ljusstark LED-pannlampa Utrustning allmänt 3
Björn J LED-insats till MagLite Utrustning allmänt 6
jmlove LED PANNLAMPA? Utrustning allmänt 11
nilsj Primus lampor Utrustning allmänt 4
2004-06-16 Lampor Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.