Lasseruntsverige

Roligt, lycka till Lasse! Jag ska följa dig på kartan och kanske ses vi när du kommer till mina hemmavatten längs norra norrlandskusten. Må vädret vara med dig.

Första SPOT-blippen var fem minuter före midnatt men jag antar att starten från brofästet skedde efter midnatt så att Lasse är på sin första dag.

Ser att han är i Fjällbacka redan fem i tio och trackern har slutat uppdatera så kanske är det dags för ett uppehåll. Bra jobbat!
 
Starkt att avbryta

Skönt att nån är stark att avbryta om det inte kändes bra! Det ska vara kul att var ute i kajaken, inte en kamp...

Bra etik att vara tydlig på bloggen, nix det blev inget denna gång, ja provar nog senare...

Kanske en bra tips till andra äventyrare som hade gått i land åkt l en bit, sovit på hotell och sedan fortsatt och ändå hävdat att de hade genomfört expeditionen enligt planerna;-) Jag kan ju alltid flyga tillbaka och gå/paddla/cykla det jag har missat...
 
Oj då, HBB-satsningen avbruten. Tråkigt :(

Jag tror inte att jag för egen del skulle klara av att paddla Sveriges kust och att därtill utmana sig att slå det gällande tidsrekordet är en mycket tuff uppgift. Jag skulle inte heller uppleva det som "roligt" tror jag. Jag unnar mig att välja plats och tillfälle för mina paddlingar. Utmaningar i all ära, men när man inte är på jobbet så är det ju skönt att vara ledig :)

Hoppas att du får en fin paddelsommar även utan HBB, Lasse! Grattis även till dina fina framgångar under seglingsveckan i Kiel!
 
Skönt att nån är stark att avbryta om det inte kändes bra! Det ska vara kul att var ute i kajaken, inte en kamp...

Bra etik att vara tydlig på bloggen, nix det blev inget denna gång, ja provar nog senare...

Kanske en bra tips till andra äventyrare som hade gått i land åkt l en bit, sovit på hotell och sedan fortsatt och ändå hävdat att de hade genomfört expeditionen enligt planerna;-) Jag kan ju alltid flyga tillbaka och gå/paddla/cykla det jag har missat...

Håller med.
Apropå "andra äventyrare": Sånt funkar bara om man reser pol till pol :)

Men seriöst för att bli godkänd för havspaddlingens blå band så måste man inför en nämnd avlägga detaljerad rapport muntligen och backa upp med både loggbok och papperskarta där rutten markerats. Nämndens medlemmar har alla personlig kännedom om färdvägen så det går knappast att ljuga ihop en reseberättelse. HBB förvaltar sitt pund.
 
lustigt

lustigt sätt att gå ut så fruktansvärt starkt med ett rekordförsök och sedan avbryta efter ett par timmar pga vågor och dålig balans-något som jag iaf skulle ha som punkt 1A om jag skulle paddla HBB.

1A: Kommer jag klara av sjön? Om Ja, fortsätt planera, Om Nej, byt kajak/träna mer och satsa på ett annat år.


Skulle jag köra HBB på rekordförsök skulle jag "bara göra det" och inte gå ut stenhårt med det, lite på det Svenska icke skrytsamma sättet och ist låta resultatet tala för sig själv... Men det är mitt sätt.

MArtin
 
Jag var också lite tveksam första gången jag hörde talas om Lasses mål men sen jag "lärt känna" honom via bloggen och Facebook tyckte jag det var kul att någon vågade sticka ut hakan på det viset. Kanske var ett problem att han inte kunde sitta och vänta utan bara hade en viss lucka mellan andra saker. Vädret har ju inte varit riktigt som vanlig med regnrekord i juni på massor av ställen i Sverige redan i mitten på månaden och mer på gång (regn och vind).

Grattis i alla fall till Lasse för 2:a platsen på Tyska mästerskapen i ORCi förra veckan ;-)

... och hoppas vi får höra mer från honom!
 
lustigt sätt att gå ut så fruktansvärt starkt med ett rekordförsök och sedan avbryta efter ett par timmar pga vågor och dålig balans-något som jag iaf skulle ha som punkt 1A om jag skulle paddla HBB.

1A: Kommer jag klara av sjön? Om Ja, fortsätt planera, Om Nej, byt kajak/träna mer och satsa på ett annat år.


Skulle jag köra HBB på rekordförsök skulle jag "bara göra det" och inte gå ut stenhårt med det, lite på det Svenska icke skrytsamma sättet och ist låta resultatet tala för sig själv... Men det är mitt sätt.

MArtin
Mja, efter att ha läst blogginlägget där han säger att han ger upp verkar det ju mer som att han upplever att hans balanssinne inte är som det brukar och att han inte mår bra. Det är väl klart att det blir lite "upp som en sol, ner som en pannkaka" när man ger upp ett rekordförsök så snabbt, men på det hela taget, så länge man är uppriktig ser jag inget direkt problem :).
 
Deal.
Jag tycker också att Lasse ger ett bra intryck, absolut, bara att det blev så tråkigt med en sådan här start (och slut) på äventyret. Jag såg verkligen framemot att följa honom på resan, dock trodde jag aldrig han skulle klara det och ser i ärlighetens namn inte hur man ska kunna slå Petris rekord, det är oerhört svårslaget!

När vi slog rekordet Seglingens Blå Band (Ystad-Haparanda) med min gamla båt seglade vi 712 nm på 55 hr, 55 min och då insåg jag att det är fruktansvärt långt.. Snittfarten var dock då 17.12 knop...


Martin
 
Deal.
Jag tycker också att Lasse ger ett bra intryck, absolut, bara att det blev så tråkigt med en sådan här start (och slut) på äventyret. Jag såg verkligen framemot att följa honom på resan, dock trodde jag aldrig han skulle klara det och ser i ärlighetens namn inte hur man ska kunna slå Petris rekord, det är oerhört svårslaget!

När vi slog rekordet Seglingens Blå Band (Ystad-Haparanda) med min gamla båt seglade vi 712 nm på 55 hr, 55 min och då insåg jag att det är fruktansvärt långt.. Snittfarten var dock då 17.12 knop...


Martin

Hade för mig att det var Spirit of Titan som hade rekordet. Var du med då?
 
Spirit

Fakta

Spirit of titan: Sprit of titan är en 60-fots trimaran med hemmahamn i Saltsjöbaden utanför Stockholm. Båtens längd är 18,30 meter, bredden är 15, 40 meter och deplacement är 4,8 ton. Topphastigheten är över 40 knop. Blå bandet: Spirit of titans rekordsegling av Blå bandet, sträckan Ystad-Haparanda, tog 55 timmar och 55 minuter. Sträckan var 960 sjömil och snitthastighet var 17,14 knop.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...