lång färd

jag har länge funderat på att ta en lång tur på cykel med några kamrater. Vi har ett problem bara det är att vi tycker att det är för dyrt att skaffa en bra cyckel. Frågan jag har är vart kan man hitta bra hyr cyklar ????
 
Lånad färd

Du skriver inte hur långt ni tänker åka. Bästa är väl att hyra cykel på orten. Åk till Gotland t.ex. dom har cykelpaket där det ingår det mesta. Sen är det ur min synpunkt lite trist att cykla på en 15 kg tung cykel, som förmodligen inte passar riktigt heller. Men hellre det än inte alls. Det är klart att det är dyrt med egen hoj, under 7-8000 finns det ju ingenting som är värt att lägga slantarna på. Undrar just hur många vardagscyklister som åker omkring med skeva hjul, glappande styrlager, osmord kedja och felinställd sadel. Men det är inte lätt i början, det tråkigaste är att det finns mindre nogräknade handlare som säljer cyklar som är i bedrövligt skick redan i butiken. Men stå på er, jobba x-tra, låna räntefritt, tigg av släkten, så kanske en dag ni har egna schyssta cyklar att plåga milen ur. Lycka till.
 
Dyra cyklar...

Visst finns det cyklar under 7-8000 som är värda att lägga pengarna på! En schysst odämpad stålram med bra komponenter behöver inte kosta så mycket (läs REA). Bättre att byta upp sig när man har lite mera erfarenhet tycker jag.
Cyklandet blir ju naturligtvis roligare med en cykel i bra skick och som cyklist gråter man ju nästan när man ser alla misskötta cyklar!
 
Hyra hoj.

Visst kan du hyra justa mtbcyklar här och där men skall du cykla mer än några enstaka dagar blir det relativt dyrt.

Vid en längre semester lönar det sig nog betydligt bättre att köpa något begagnat och sälja efter turen.

Att underhålla cykeln slipper du inte undan med en hyrcykel snarare tvärt om. De råkar väldigt ofta ut för kedjehaveri punkteringar mm.

Frågan är om det inte rentav är vettigt, om du vill slippa rimligt undan, att köpa en Biltemacykel inför en cykelsemester och skruva ihop den ordentligt, glöm inte ekrarna. Växlarna brukar fungera bra även på sådana cyklar.

Thure
 
Sponsring

Åker man bara tillräckligt LÅNGT och lyckas uppmärksamma det så bör det inte vara något problem att få cykeln genom sponsring.
 
längd??

vi hade tänkt att cykla ner till lund från sthlm,.. det är därför jag undrar om man kan hitta schyssta cyklar att hyra/låna,...!!!
 
svårt

Det tror jag blir väldans svårt. Eftersom det tar 1-3 dagar att ta sig ner till Lund och lika långt tillbaka, så föreslår jag att ni tittar på beg. cyklar. Problemet med Biltema,Cykelringen å andra liknande "billiga" återförsäljare är att cyklarna med utrustning håller undermålig standard. Du bör hitta en cykel för 3.000 pix begagnad som är schysst för den typen av resa. Leta på pryltorgen på div sajter som http://www.fredrikshofscykel.nu eller http://www.funsportmountainbike.com så kanske du har tur. Lycka till!
 
Allting går.

I första hand så bör ni som skall cykla vara något så när jämspelta beträffande kondition, preferenser och utrustning. Det går att genomföra er tur på nästan allt som rullar inklusive höghjulingar och inlines. Lycka till! Jag har också mina dubier om cyklar från Biltema och Cykelringen Stormarknader Bensinmackar etc men basala saker som växlar pedaler etc bör klara långturen utan problem. Pakethållare och hjulen kan vara av sämre kvalitet men det går ju att fixa utmed vägen om ni skulle få problem.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.