Landsvägscykling Skåne

Har precis köpt min första racer och undrar om någon kan tipsa om bra vägar i Skåne med Lund som utgångspunkt. Har varit ute några gånger men tycker att jag har hamnat i lite väl mycket trafik.

Har också en teknisk fråga. När jag kör på det lilla framdrevet(?), dvs de lättare växlarna så "hoppar" kedjan ganska ofta och när jag kör på den högsta av de lätta växlarna låter det skumt. Cykeln är en helt ny columbus pinta.

MVH
 
Det tekniska låter som en justeringsfråga om cykeln är ny. Åk tillbaka till cykelcity och låt dem justera det.

Vad gäller vägar har jag inga tips mer än att prova att cykla med den lokala cykelklubben, CK Lunedi (?). Vad jag hört är de bra och trevliga så där lär du få se många fina vägar om du är med.

/Ala
 
Förslag på rundor kring Lund

Hej,

nu vet jag inte på vilken nivå du cyklar och vilka preferenser du har men om du vill undvika biltrafik och nöjer dig med rundor på 30-40 km (man kan ju cykla mer än ett varv om man vill...) så kommer här två förslag:

Svenshögsvägen norrut (alternativt parallell cykelväg, vid Netto och norrut mot Stångby) mot Örtofta, sväng av mot Igelösa fortsätt till Gårdstånga, vidare mot S Sandby, cykelväg till Dalby, cykelväg till Lund, cykelväg förbi Vipeholmsskolan, tunnel under motorväg, tunnel vid Willys, cykelväg bort till rundans början. Ganska exakt 40 km och nästan ingen trafik.

Start Norra fäladen, cykelväg till Norra Nöbbelöv (via cykelväg vid Netto och sedan tunnel under järnväg), cykelväg förbi City Gross, cykelväg via Fjelie, Flädie och vidare till Bjärred, vänd vid Långa Bryggan och tillbaka samma väg. Drygt 30 km. Lite bök då cykelväg korsar bilväg men till stora delar avskiljt från biltrafik i övrigt.

Hoppas ovanstående kan vara till någon hjälp.
 
Har också en teknisk fråga. När jag kör på det lilla framdrevet(?), dvs de lättare växlarna så "hoppar" kedjan ganska ofta och när jag kör på den högsta av de lätta växlarna låter det skumt. Cykeln är en helt ny columbus pinta.

MVH
Låter som om kedjan är för lång. Antingen kortar du den ett par länkar eller annars spänner du vajrarna. Kunde, iofs, vara en bra idé att låta cykelcity justera detta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.