Laga tält

Jag har sökt i gamla trådar men hittar inget som riktigt ger mig svar på mina frågor.

Jag har fått två hål i mitt Kerontält (hundtass) och pratat med kundtjänst Hilleberg som skickat en bit väv. De säger att jag skall sy men då reser sig en ny fråga
- hur skall jag sy
- hur gör jag sömmen tät (måste jag detta?)
- i gamla trådar talas det om olika sorters tejper mina håll är ca 2 mm i diameter och kanske detta är ett bättre alternativ eller?

Alla andra tips kring lagning är mer än välkomna

Nicke
 
Är det så små hål låter det bättre att limma tycker jag. Du fick väl med en flaska klägg (SeamSealer e dyl) med tältet. Har den torkat in till oanvändbarhet tillsätter du aceton. Stryk ut på laglappen och runt hålet, tryck ihop och låt ligga i press tills det torkat.

Jag har provat på stångkanalerna (på ett Helags) och det fungerade. Det är ju möjligt att väven i själva tältet är så silikonimpregnerad att limning försvåras, men det är ju bara att prova - måste du trots allt sy så blir det ju inte värre av att du provat att limma...

Förresten.. var i tältet gjorde hundarna hålet? I golvet kanske? Då är det ju viktigt att det blir tätt, men det blir det om du limmar.
 
Själv har jag ett Keron, med lite småhål i taket. Det är från nån kul katt som klättrat över tältet.

Jag har inte lagat alls för det märks knappt - det är bara det att man kan se hålen inifrån för att det är ljust i dem trots att de är så små.

Har dock erfarenhet av att sy i den aktuella väven. Jag köpte nämligen stuvbitar samtidigt med tältet vilket man kunde göra förr i tiden. Problemet är att det blir relativt stora hål efter symaskinsnålen (minst som efter en kattklo). Vid en söm känns det som betydligt större risk för läckage än vid enstaka på på "plan väv".

Jag skulle limma, och vet att det inte funkar med kontaktlim. Skulle dock prova Liquisole eller Plastic Paddings "Etreme Repair". Om hålen är tilräckligt små skulle det kunna funka med enbart lim.
 
Hundföraren; sa:
Jag har sökt i gamla trådar men hittar inget som riktigt ger mig svar på mina frågor.

Jag har fått två hål i mitt Kerontält (hundtass) och pratat med kundtjänst Hilleberg som skickat en bit väv. De säger att jag skall sy men då reser sig en ny fråga
- hur skall jag sy
- hur gör jag sömmen tät (måste jag detta?)
- i gamla trådar talas det om olika sorters tejper mina håll är ca 2 mm i diameter och kanske detta är ett bättre alternativ eller?

Alla andra tips kring lagning är mer än välkomna

Nicke

Jag har lagat mindre skavanker på mitt Akto med textiltejp. Det är jämte kiltnålar och ståltråd
vad jag har att laga med på fältet. Jag har lagat skor,
vattenflaskor, ryggsäck,
tält, brallor, snart sagt allt
med dessa utensilier.
 
marmotta; sa:
Jag har lagat mindre skavanker på mitt Akto med textiltejp. Det är jämte kiltnålar och ståltråd
vad jag har att laga med på fältet. Jag har lagat skor,
vattenflaskor, ryggsäck,
tält, brallor, snart sagt allt
med dessa utensilier.

Lite OT, men hur gör du för att föra nålen genom motsträviga material utan att skada fingrarna? Har du multiverktyg eller ngn smartare (läs lättare) lösning?

Mvh,

//J
 
sy?

Hej!

Jag har just provat ut hur man gör duntäta sömmar, dvs väldigt små hål: Det finns särskilda symaskins-nålar avsedda för att brodera (med maskinen), de har en längre spets och gör därmed väldigt små hål i tyget. Jag har sytt med nål nr 60, dvs en riktigt tunn nål. Jag använde en tunn Rayon-tråd, också avsedd för broderi. För att få styrka får man då sy med ganska kort stygnlängd (1.5?), på ett duntäcke är det ju inte så kinkigt med styrkan, men på ett tält är det lite värre...

Om du nu måste sy, så pröva detta och smeta sedan sömtätare/Liquisole över sömmen, och håll tummarna!

Boel
 
Silikoniserad väv (som normala gojor inte fäster på) och små hål lagas bra med vanlig våtrumssilikon. Blanda ut en klick med lite renad bensin till lagom tjocklek och dutta fast över hålen.

Hälsningar
Jörgen
 
NUI; sa:
Silikoniserad väv (som normala gojor inte fäster på) och små hål lagas bra med vanlig våtrumssilikon. Blanda ut en klick med lite renad bensin till lagom tjocklek och dutta fast över hålen.

Hälsningar
Jörgen

Använde denna metod till att täta sömmar på ett kajakkapell med hål efter en gammal söm. Kapellet gjort av gammal tältväv. Absolut tätt. Mycket enkelt att använda metoden.
 
jenast; sa:
Tips på hur man syr en hållbar lapp finns här: http://www.pookiebearrigging.com/docs/patch.html

Det tilltänkta materialet är fallskärmstyg vilket är relativt lika tälttyg.

Om du inte vill göra det själv kan du ta kontakt med en fallskärms-"rigger", kanske har dom tid att hjälpa. Ring till din närmsta fallskärmsklubb (kolla på http://www.sff.se) så kan dom ge dig namnet på närmsta rigger.

Att lappen skall vara på insidan av fallskärmen kan jag förstå. För tält kan väl motsatsen gälla.

Jörgen
 
Ja, det är möjligt att det blir tätare då. Jag antar att det också blir lättare för lappen att fastna i saker som kan riva bort den om kanterna är på utesidan. I ärlighetens namn har jag ingen erfarenhet alls om vilket alternativ som verkligen är bäst, tänkte bara tipsa om hur man KAN sy en hållbar lapp. Det vore väl lite overkill att göra sånt för så små hål i och för sig...

/Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
yps Laga tält i silnylon Gör det själv 3
jamo Tält: Laga hål i bågkanal, Hilleberg? Gör det själv 12
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
majjen Laga tält i fält? Gör det själv 14
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
IslandTraveller Laga tält permanent Gör det själv 5
Filip J Laga tält! Gör det själv 2
tango Laga/ersätta skosnörögla? Gör det själv 3
Rune E Laga gummisulor Gör det själv 6
Nisse87 Laga en Paris-pulka Gör det själv 6
Djj1927 Laga kompass. Gör det själv 3
tango Laga blixtlås i sovsäck? Gör det själv 8
SkytteS Laga kniv med glappt hjalt Gör det själv 18
statemachine Laga gore-tex handske Gör det själv 3
FrökenGuppy Laga kanot Gör det själv 1
Skärgårdsbon Laga Arcteryx limfog vid blixtlåset? Gör det själv 4
avslutat_17_06_20 Laga hål i fleecetröja? Gör det själv 30
statemachine Laga Gore Tex jacka Gör det själv 1
eribur Laga hål (pertex quantum) Gör det själv 12
Steer086 Laga ryggsäck där dragkedja lossnat Gör det själv 2
siellämissä Laga stora hål på dunsovsäck? Gör det själv 5
Askel Laga reva i Hestra work glove Gör det själv 1
skallagrimson Laga Gore-Tex Gör det själv 12
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
avslutatmedlemskap160620 Laga dragkedja Gör det själv 8
pacific Laga lossnad sömtejp? Gör det själv 5
IslandTraveller Laga dragkedja? Gör det själv 4
PetNor Alternativ lagningssats till Neoair? Gör det själv 7
tango Hur laga gummimatta? Gör det själv 4
Frostfödd Laga en stretchjacka Gör det själv 2
Kisuris Laga turåkningspjäxor Gör det själv 3
rplnd1 laga hål i tarp Hilleberg UL? Gör det själv 6
thureb Laga yttertält Gör det själv 13
äventyrssugen Laga regnställ Gör det själv 13
benny Laga paddel? Gör det själv 1
Solvargen Laga ett litet hål i en Hängmatta Gör det själv 3
erik morvall Laga hål i myggnät Gör det själv 7
L.A. Laga plastpjäxa? Gör det själv 2
jonand2 Laga storskor Gör det själv 1
honkydory Laga trasig dragkedja! Gör det själv 7
andreaze Laga ryggsäck Gör det själv 5
islägg Laga blixtlås Gör det själv 8
Sjobbe Laga Haglöfs paclite Gör det själv 2
EvilEmil Laga membranfabrikat med värme Gör det själv 0
EBx laga sovsäck Gör det själv 4
Tidenztand Laga climer 35 Gör det själv 1
jamo Hur laga reva i GTX Paclite-byxa Gör det själv 7
Avslmedl Laga kapell till cykelkärra Gör det själv 4
Mindcrime Laga dunjacka? Gör det själv 3
larsanden Laga Camelbak? Gör det själv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.