Lättare skodon

Har i helgen testat mina Salomon Fastpacker på Sörmlandsleden. Blev dryga tre mil. Eftersom jag inte är en lättpackare var det säkert 15-16 kg på ryggen (!)
Mina skor väger 980 gram och jag brukar annars vandra i ett par Meindl Island som väger 1820 gram. Det var en himla skillnad! På kvällen efter dagens vandring kände jag mig fortfarande fräsch i benen. Med Meindl brukar benen vara möra och kräva en massa stretching.
Svårt att fatta att 410 gram per fot kan göra sån skillnad!
 
Har i helgen testat mina Salomon Fastpacker på Sörmlandsleden. Blev dryga tre mil. Eftersom jag inte är en lättpackare var det säkert 15-16 kg på ryggen (!)
Mina skor väger 980 gram och jag brukar annars vandra i ett par Meindl Island som väger 1820 gram. Det var en himla skillnad! På kvällen efter dagens vandring kände jag mig fortfarande fräsch i benen. Med Meindl brukar benen vara möra och kräva en massa stretching.
Svårt att fatta att 410 gram per fot kan göra sån skillnad!

Nu vet du inte att det var grammen som gjorde det. Det är hela skons uppbyggnad och sulan som bestämmer hur resultatet blir. Dessutom får du räkna med placeboeffekt.

Jag använde mig av ett par lättare skor i år på sörmlandsleden och fick brutala knäbesvär och var tvungen att avbryta vandringen. Då handlade det om en vibramsula som var mjukare än den som jag brukade använda.
 
Har sökt lite i forumet men inte hittat det jag söker
Vill gärna ha lite tips på lätta kängor (är inte beredd på att gå över på låga skor), gärna med tips på försälningsställen, helst i Sverige så man kan prova.

MVH Lars
 
http://www.inov-8.com/Products-Detail.asp?PG=PG1&L=26&P=5050973007

Ska tydligen vara bland dom lättaste....vet dock inte om det finns återförsäljare i sverige.

Jag har precis fått hem ett par 370, i princip liknande sko fast utan gtx. Beställt från england, men hade testat inov-8 här i sverige tidigare, så visst redan vilken storlek som passade.

Skorna passar mina fötter perfekt, bland det skönaste jag stoppat ner mina fötter i någonsin.
 
Jag har precis fått hem ett par 370, i princip liknande sko fast utan gtx. Beställt från england, men hade testat inov-8 här i sverige tidigare, så visst redan vilken storlek som passade.

Skorna passar mina fötter perfekt, bland det skönaste jag stoppat ner mina fötter i någonsin.

Var någonstans testade du skorna i Sverige? Det verkar ju vara svårt att hitta en återförsäljare i Sverige och det kan ju vara en ingång till något tips.
//Peter
 
Jag beställde roclite 315 i två olika storlekar från addnature, http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=INOV8ROCLITE315
Sedan skickade jag tillbaka dem och beställde 370 från england istället. Lite omständingt, och min första tanke var egentligen att slå till på 315. Men, upplevde dem som lite väl låga i kombination med mina iläggssulor. Så att 370 skulle passa var lite av en chansning ändå..

Vet inte om addnature har inov-8 i ngn butik, men annars är det ju som sagt var rätt smidigt att köpa på internet också.
 
Samma storlek?

Jag beställde roclite 315 i två olika storlekar från addnature, http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=INOV8ROCLITE315
Sedan skickade jag tillbaka dem och beställde 370 från england istället. Lite omständingt, och min första tanke var egentligen att slå till på 315. Men, upplevde dem som lite väl låga i kombination med mina iläggssulor. Så att 370 skulle passa var lite av en chansning ändå..

Vet inte om addnature har inov-8 i ngn butik, men annars är det ju som sagt var rätt smidigt att köpa på internet också.

Du beställde alltså samma storlek till 370 som du provade med 315? Någon skillnad på storleken?

Jag var i Sthlm för några veckor sedan. Var inne på Add Nature på Söder och provade Inov8 315. De kändes bra men är precis som shalin, mer intresserad av 370. Jag pratade med personalen och frågade om de skulle ta in 370 eller flera modeller till våren. Men de visste inte, fast å andra sidan kan man beställa vilken modell som helst även om de inte har dessa modeller i deras sortiment. Jag kan alltså be dem beställa hem 370 utan extra kostnad enligt dem. Det tänker jag göra till våren, be dem ta in 370 (eller ev annan modell) så att jag slipper fraktkostnaden.

I fjol försökte jag övertyga danska Friluftsland (Malmö) och även Utebutiken (Umeå) att ta in Inov8 men de var tydligen fega och fortsatte med samma sortiment som idag.

Jonas
 
Jag använder Merrell Gauley kombinerat med extra vriststöd eftersom jag har så sladdriga vrister. Denna kombo är stabilare än mina gamla Meindl Island Pro.

http://www.flickr.com/photos/henrik_lundgren/3933318063/in/set-72157622409332796/

Snygga skor och bilder i övrigt.
Jag har provat på att gå i Salomon Techamphibian (utan vriststöd) på vältrampade leder i Jämtland. Positiva erfarenheter. Hur upplevde du att det var att gå i badskor i mer obanad terräng som Sarek?
 
Inov8 2010

Du beställde alltså samma storlek till 370 som du provade med 315? Någon skillnad på storleken?

Jag var i Sthlm för några veckor sedan. Var inne på Add Nature på Söder och provade Inov8 315. De kändes bra men är precis som shalin, mer intresserad av 370. Jag pratade med personalen och frågade om de skulle ta in 370 eller flera modeller till våren. Men de visste inte, fast å andra sidan kan man beställa vilken modell som helst även om de inte har dessa modeller i deras sortiment. Jag kan alltså be dem beställa hem 370 utan extra kostnad enligt dem. Det tänker jag göra till våren, be dem ta in 370 (eller ev annan modell) så att jag slipper fraktkostnaden.

I fjol försökte jag övertyga danska Friluftsland (Malmö) och även Utebutiken (Umeå) att ta in Inov8 men de var tydligen fega och fortsatte med samma sortiment som idag.

Jonas


Inov8 har ett par nya höga kängor inför nästa säsong som ser intressanta ut:

inov8-x-talon-240.jpg


Inov8 X-Talon 240 i stl 8 uppges väga ca 240g vilket lär vara den lättaste kängan.

2760.jpg


Inov-8 Roclite 288 GTX väger just 288 gram och skall då vara den lättaste gtx-kängan.

Edit: båda finns tydligen redan att beställa från vissa webshopar! ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.