Lätt sovsäck sökes.

Jag har precis intresserat mig för att packa lite lättare.Problemet är att min vintersäck väger över 2kg.
Haglöfs har ju en LIM100 som ska räcka till ett par minusgrader. Den verkar dessutom prisvärd och det är rätt viktigt. Är det någon som har någon erfarenhet av LIM100, dvs dragkedjor, komfortabel lätt att använda mm?
 
Själv har jag en LIM 50!

Som sovsäck är det absolut inget fel på den.
Sömmar och dragkedjor m.m är ypperliga och det finns inget för mig att klaga på.

Däremot är det en sommarsovsäck och inget annat och skulle vilja säga detsamma om LIM100!

När det gäller ex LIM50 så har den T lim 14grader och T extr -3grader.
Jag har själv en hög värmeproduktion och kan därmed gå ganska långt ned i temp.gränserna.
Jag har provat min LIM50 sovsäck ned till +5grader och skulle aldrig få för mig att använda den under det. Då sover jag dessutom med underställ, yllestrumpor och mössa på mig.

Jämför du detta med LIM100 som har T lim 8grader och T extr -5grader.
Tittar man på gränserna så skulle jag alltså kunna tänka mig att gå ned till +3 grader med en LIM100 säck.

Den extrema temp angivelsen är inget du skall utgå efter utan den anger vi vilken gräns som det är förenat med fara att sova i säcken.
Man skall dock vara medveten om att dessa angivelser är väldigt individuella och man kan bara utgå från sig själv.
Detta gäller ju även mig.

Summa summarum:
Ska du ha en säck som du skall använda vintertid så tycker inte jag att LIM100 är en säck för dig.
Om du dessutom är ute efter en säck som är lätt och tar liten plats så skall du absolut titta på dunsovsäckar. Ja de är dyrare men de är varmare och mycket lättare.

//Peter
 
Så vitt jag har förstått så är ju Marmot Helium en av de lättaste säckarna på marknaden: http://marmot.com/fall_2007/equipment/sleeping_bags

Jag har en Marmot Helium (-9) och en Marmot Atom (+5). Båda är extremt lätta och att Atom är en +5-säck är rent av skrattretande. Jag har sovit i -2 med den utan andra sovplagg än kallingar. Tillsammans utgör de ett mycket bra komplement:

Sen vår/sommar/tidig höst = Atom
Sen höst/tidig vår = Helium
Vinter = Atom + Helium

// Jocke
 
En vintersäck som väger över två kilo. Vad är det för säck och vad har den för komforttemperatur?

Två kilo för en vintersäck är väl på sätt och vis inte helt uppåt väggarna tycker jag, men då ska det ju vara en riktigt varm säck för den vikten. Marmot CWM EQ eller en WM Bison SDL väger båda drygt två kilo, men då har de komforttemperaturer på -40 också. Hur varm en "vintersäck" ska vara blir väl upp till var och en att avgöra men när jag kollar på vad jag skulle kalla "vintersäckar" (av yppersta kvalitet) så väger de ändå 1,5-2 kg.

Angående Marmot Helium. Om man ska säga att den är en av de lättaste sovsäckarna på marknaden så behöver man nog i så fall tillägga att det gäller sovsäckar som är klassade att vara temperaturmässigt likvärdiga med Helium. Annars finns det ju en hel del som är ännu lättare. Marmot Helium är däremot inte vad jag skulle kalla en vintersäck utan en 3-säsongssäck. Komforttemperaturen är -9 och det finns ingen riktig krage/"kallrasskydd" i den.

Om du inte ska vistas i extremt kalla miljöer så kan du alltså lätta en del genom att byta sovsäck, och på det viset kanske komma ner ett halvkilo eller så. Du kan ju kolla in Marmots och Western Mountaineerings sortiment till exempel.

Carl
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Ellurpiet Bra, liten, lätt sovsäck Bo och sova 13
_winston_ Lätt(!!!) tre-säsongs-sovsäck??? Bo och sova 18
MarleneL Lätt sovsäck för tjej Bo och sova 4
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
S_B Rymlig men lätt sovsäck? Bo och sova 14
J.Lund Lätt sovsäck Bo och sova 6
Kenzo Lätt sovsäck som tål -grader. Bo och sova 7
jerico Lätt sovsäck Bo och sova 9
Rerun Lätt sovsäck, igen Bo och sova 9
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.